|
Sida 8 av 11
|
|
|---|---|
| fy fan, inte ofta jag säger det här men! längtar lite till vintern nu:P | |
| Jag har gjort resan från 320i -03 E46 till 120i -07 E87. E46:an var och är en bättre vinterbil än 1-serien, helt utan tvekan. Jag skulle inte kalla E87 en bra vinterbil, för det vore att ljuga, men den är däremot betydligt roligare att köra sommartid. Önskas en bil som fungerar riktigt bra vintertid, med snö som det var denna vintern bör man titta efter en 3-serie eller större. Mycket handlar om vilka egenskaper man vill ha. | |
| Nej det va en bensinare (320) framförallt gasresponSen som blir lite segare, antar att det är turbon? Med 6an kom det så fort man tänkte på gaspedalen men men, hade inte bilen så länge i vintras så de får bli mer träning:) jippie=) | |
|
Jo det är turbon men också det tyngre svänghjulet och i viss mån det kortare varvtalsregistret. Men det kan funka ändå, man får ju träff på jåtob på 120d drift... Ha det roligt, just keep it safe :-) |
|
|
Qbone: Håller med fy fan för vintern! Cab-Ing |
|
Martin E |
Så klart du inte ska vara orolig för ettans vinteregenskaper, det är oftast skiten bakom ratten som avgör. Jag tycker det är en riktigt rolig vinterbil läs mer vad andra tycker Länk |
|
Vet ej om den har passerad revyn redan, men skadar inte upprepas heller: bästa vinterbil 116i jmfr. med Mercedes A150, MINI och Smart forfour: Länk |
|
Martin E |
Lyxade till det och fick bra pris på Nokian Hakkapeliitta 7. Länge varit tveksam till dubbdäck av flera skäl men med extra arbete i Norrland blir man tvungen. Men måste säga att dessa var de bästa jag provat/ägt på rent vinterföre men fortfarande är det kasst på torr vägbana. |
|
Snålade, och köpte begagnade Gislaved Nordfrost 5 på alufälgar för treofem i höstas. de var tillverkade 07 och körda 600 mil under två vintrar. Bilen fungerar perfekt med dessa däck. Bra på asfalt och extremt bra på vinterföre (den snön som kom i tisdags) Bara de att för att komma ut från gården för att åka till jobbet fick jag gunga och backa och ta fart och backa och gunga flera minuter. Å andra sidan hade jag mellan 15 och 20 cm tung snö. så man kanske får vara någorlunda nöjd ändå. |
|
| Har haft måånga bilar och min 130i som jag hade var totalt värdelös som vinterbil. Med bra vinterdäck. Däremot var det den absolut roligaste bilen jag haft i hela mitt liv :) Iaf på sommaren... | |
|
Är det bara 130i-123d som har elektronisk diffspärr i ett-serien? Det blir en jäkla skillnad när man kopplar in då man ska ta sig i väg. |
|
|
Kör för tillfället en 130i -08 som går kanonbra även nu i vintertid. Den enda bilen jag råkar ha vinterdäck till för tillfället. Kanonkul att köra och underbar motor, smidig, välbalanserad, tyst, bra komfort. Har den för övrigt till salu om någon skulle vara intresserad. Tog den i inbyte på en bil jag sålde. /Anders |
|
|
Jag tycker 1-Serien funkar kanon som vinterbil, men jag tror det behövs bra vinterdäck för att den ska komma till sitt rätta jag. Själv kör jag med hakka 7 och är supernöjd med både grepp och vägegenskaper. Jag har ofta förespråkat friktionsdäck men kommer välja dubb framöver. Jag vill att alla i familjen ska kunna känna trygghet på isiga vägar. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Ha Ha Länk | |
| Ha ha ha snabba reflexer...... | |
| haha fan så klantigt! men hon hade ju gott om tid för att hinna in i bilen igen ju, men får väl panik och ser ju ut som hon försöker stoppa bilen för hand:p | |
|
Schysta grannar som hellre filmar och gnäller än går ut och hjälper till. "BMW six appeal" |
|
Martin E |
Kvinnor kör sämre än höns är därmed bevisat Idag hemkommen efter en 60 mila tur från Norrland med Hakka 7, kan inte annat än att säga att det är inga problem med 1 serien på riktigt vinterväglag...om man har riktiga däck. Omkörningarna gick som smort utan otrevligheter och jag kan tänka mig att flera som kör dubbfritt nu börjar tveka inför sitt val. Länk |
| När man parkerar på gatan som jag så får man verkligen se upp med snövallar och uppförsbackar, annars sätter man fast 1:an med en gång. Funderar seriöst på att lägga i ett flertal sandsäckar i bagaget, känns som att 1:an är alldeles för lätt där bak..? Min gamla E46:a gick som ett lok genom varenda snövall. Antar att dom kommer att åtgärda detta problem på nya 1:an. DSC på nya F10/F11 är sjukt mycket bättre jämfört med E60/E61. | |
|
Det är ganska lätt att fastna i snö elle ris med min 118d (med m-paket) och Nokian WR2 odubbat däck. Man kan komma igång med lite jobb men det är problem när det är uppförsbacka eller snövallar vid sidan av gatan. Jag brukar att stänga av DSC för att komma fram. Vill ha dubbdäck men då man tappar bort parkeringsförmåner i Göteborg.. Det har blivit mycket besvärligt att köra bil den här vintern. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.