AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
51.261

1 serien som vinterbil ?

Sida 7 av 11
Det är ju ingen som påstått att friktionskoefficienten inte varierar vid vinterväglag. Vinterväglag innefattar många olika sorters underlag och varje underlag har sin specifika friktionskoefficient.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Några intressanta citat från en och samma författare:

"Kör du på glashalt underlag och märker at bakändan vill driva vid måttligt gaspådrag så tjänar du helt klart på att lägga på lite vikt över bakaxeln."

"för fullastade fordon kan friktionskoefficienten vara upp till 50 % lägre"

"när fakta talar för att min ursprungshypotes verkar stämma."

Jorå, så att...
Hur kan man få bättre grepp genom att lägga vikt i bagaget när du med hjälp av Google lyckats bevisa att friktionskoefficienten blir 50% lägre när fordonet är lastat? Det om något borde motbevisa din ursprungshypotes?

"Kör du på glashalt underlag och märker at bakändan vill driva vid måttligt gaspådrag så tjänar du helt klart på att lägga på lite vikt över bakaxeln."
Detta är falskt enligt dina bevis, eftersom friktionskoefficienten minskar.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
björn "Tror inte de som håller på med tex Fracing på hög nivå eller utveckling av däck håller med om att de sysslar med svartkonst (missade inte din smiley). Med hjälp av avancerade beräkningar och simuleringar kan de med nog ganska bra förutse förväntade egenskaper. Dock utesluter det inte verifieringar och praktiska tester"

Och där svarade du på ngt du inte riktigt är insatt i!

Det är just det man gör....provar, testar under verkliga förhållande och även chansar i viss mån. Terorin och data stimuleringar funkar inte hela vägen fram.
Även bilens inställningar kan utläsas på däckens temp och hur däcken bygger tryck...
svartkonst är ett ganksa vedertaget begrepp från däcksansvarig hos ett svenskt team på högsta nivå...därav tycker iaf jag det är väldigt passande att använda.

tom michelin, pirelli osv har svårt att förklara vad som igentligen händer med gummits egenskaper under heatcyklerna...så hur fan ska någon här inne ens fixa att komma i närheten av vad däcks grepp innebär

Och det där med att räkna ut hur man ska få grepp och ett visst uppförande på sin bil..känner jag mkt väl till.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Pelle, nej jag är inte helt insatt erkänner utan omsvep. Därför skrev jag "tror" och "nog". Skrev också att det inte utesluter tester, självklart testar de massor.

Genom racingen har jag också snackat och diskuterat med däckstekniker.
Så mycket vet jag att det är seriös forskning de stora däckstillverkarna sysslar med, att kalla det för "svartkonst" är att förringa det de håller på med tycker jag. Vill de själva på (skämtsamt?) kalla det svartkonst är det helt ok.
Svartkonst tolkar jag som att man chansar och kucklar utan att ha en aning om vad man håller på med, sen testar man och har man tur blir det bra.

Klart man inte kan räkna på allt men det är skillnad på gissningar och kvalificerade gissningar.

"tom michelin, pirelli osv har svårt att förklara vad som igentligen händer med gummits egenskaper under heatcyklerna...så hur fan ska någon här inne ens fixa att komma i närheten av vad däcks grepp innebär"

Håller med till 100%, är inte friktion på den nivån jag diskuterar heller.

"Och det där med att räkna ut hur man ska få grepp och ett visst uppförande på sin bil..känner jag mkt väl till."

Vad bra jag lyssnar gärna och lär mig mer.
Martin E
Bäste BjörnB

Han kan inte lägga fram enda artikel eller referens av någon initierad källa som kan något utan han babblar diffust om att du snackat med däckstekniker.

Du märker att din trovärdighet inte är så starkt i det läget.

Du citerarade mig och jag svarar

Friktionskraften ökar med mer vikt över drivhjulen vilket jag provat och upplever stämma irl.

"för fullastade fordon kan friktionskoefficienten vara upp till 50 % lägre"
Min etta är inte lastad med full last 4 ggr tjänstevikten kanske 40-50 kg extra över drivhjulen. Hur påverkar det μ och den vattenfilm som finns vid sk blixthalka tex underkylt regn, vet du det ? Har du några test fakta eller ska du referera till dina samtal med tekniker igen *L*

"när fakta talar för att min ursprungshypotes verkar stämma."
Vad är så motsägelse fullt om du begrundar nedanstående text där ökad last på drivhjulen rek från Länk

På en lastbil kan tillgänglig friktionskraft öka uppemot fem gånger (+400%) om man övergår
från olastad till maxlast. Men på vinterväglag är det omöjligt att öka friktionskoefficienten lika
mycket genom att byta däck. På polerad isgata är däckens inverkan marginell. Utan dubbar kan
friktionen då inte höjas med mer än något tiotal procent, om man övergår från sommar- till
vinterdäck.
Detta skriver Lennart Strandberg
Min CV innefattar forskaranställningar sedan 1970 vid VTI, Arbetarskyddsstyrelsen och
Linköpings universitet. Jag har körkort med full behörighet (A BE CE DE), erfarenhet från
ledning av vetenskapliga bil- och däcktester på vinterväglag och har varit tävlingsförare i
svenska eliten bl.a. på isbana.
Martin E
Ärligt tror jag inte vi kommer så mycket längre i denna intressanta diskussion.
Mer än att sakfrågan halkar åt sidan för mera personliga ställningstagande mot varandras kommentarer.

God natt :)
Så du påstår att när man når fullastat tillstånd så sker det en totalomvändning med friktionskoefficienten? Alltså att den går från ett högre värde direkt till ett annat som är 50% lägre? Du använder ju inlämningsarbetet som säger detta som ditt bevis för att du har rätt, inte sant?

Källgranskning vill jag påstå är ytterst viktig speciellt när det gäller internet. Att använda inlämningsarbeten för kurser som inte kräver matematiska bevis anser jag inte som en godtagbar källa.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Martin E. Visst kan jag googla fram artiklar men jag tycker du redan gjort det så bra (OBS ingen ironi). Och jag försöker att runda av och dra mig ur denna diskussion som inte leder till nåt annat än irritation.

Har inte läst alla dina referens artiklar i detalj men det du citerar ur dem tycker jag låter intressant och ser jag inget konstigt eller motsägelsefullt i rapporterna.

Vad jag tycker om slutsatserna du sedan drar kan du läsa tillräckligt om i tråden.

"han babblar diffust om att du snackat med däckstekniker."
Förstår att du inte värderar så högt att man pratar med folk, lyssnar och försöker lära. Dessutom har jag inte hänvisat till några samtal i friktionsdiskussionen. (Det gällde däcksutveckling som var ett sidospår)

"Du märker att din trovärdighet inte är så starkt i det läget."
ok, jag gör en mental notering.
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Martin E
BjörnB
chris87

Lägg ner känns som ni inte kommer så mycket längre o det börjar sjunka ner på Sandlådenivå.

Tillbaka till ursprunget o 1 Serien som vinterbil.

en
4
endie
325i -01
Är inställd på att slå till på en 118D blev lite tveksam efter att ha läst lite negativa saker om hur de är på vintern, men med bra däck så går den hyffsat eller?
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
-Endie
Det är inga problem att köra bilen på vintern, men den tar sig ju inte fram som en 4hjulsdriven men låter du antispinn vara på så är det inga problem! Slå till på
Bilen du, min åsikt är iaf att det är en fantastisk bil:)
endie: bara att slå till.. tycker att den går bättre än min e46 jag hade på vintern bara och ser att du med har en sådan.. problemet är nog bara att de som aldrig kört med bakhjulsdrift hade itne klarat sig lika bra som de som har men det är ju en vanesak bara.. sedan är det bara att trycka på en knapp o gasa på o sladda :D
en
4
endie
325i -01
jo det får allt bli en 118D , kändes rätt direkt när jag provkörde:)
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Förstår de, bytte också från en e46 till e80 och det är en bra mycket roligare bil! Fast enligt mig är den inte lika lätt att hålla långa och snygga ställ med på vintern!? Kan de bero på att det är kortare hjulbas?
Qb
278
Qbone
BMW 335i -08
corzair, E80?:O (förlåt var tvungen)

men som sagt det gick toppen i vintras med min, lite tveksam nu med coilovers, blir ganska låg, men jag återkommer efter vintern.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Det jag menade va ett litet samligsuttryck för alla 1 serie modeller, du förstod ju ändå, de va ju de som va poängen=)
Qb
278
Qbone
BMW 335i -08
hehe ja, var bara tvungen;)
ps
377
psike
M240i xDrive -19
Många som haft samma "resa" som jag, från E46 till E8x.

Med det i åtanke skulle jag vilja säga

+DTC (eller vad det heter, jämfört med ASC som jag hade på min -01 325?) (den förlåter det mesta)

-Grepp (men jag tror det beror på dessa GY RFT-däck, kommer byta i höst till nån testvinnande icke RFT)
-Farthållare, avaktiveras direkt DTC slår in

Sen att jag fastnade på oplogad väg med släp lastad med två skotrar, i uppförsbacke på väg upp till Vittjåkk... ja det är nog inget minus på 1-serien, utan en chaufför med för gott självförtroende.

Och, självfallet är det inte att jämföra med en xDrive, vore ju extremt underligt.

Finns inte behovet av 4WD så menar jag att ettan är minst lika bra som vilken annan bil som helst i samma klass - med rätt däck.

Corzair: var din e46 också en diesel? Gasresponsen är lite svårare. Men med lite övning och bra bedömningsförmåga kan man köra såhär till vardags på vintern, som folket som är ute med sina gamla volvos (fast utan att snurra stup i kvarten - då får man stanna hemma eller öva annanstans):

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.