AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
51.255

1 serien som vinterbil ?

Sida 5 av 11
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är väl lika intressant som att se på videor när man sladdar lite fram och tillbaka på en raksträcka. =)

Visst blir friktionen större om det är större kraft nedåt (tyngre bil), men alla krafter i längs- och sidled blir också större: F = m*a och F = 0,5 m v^2 etc. etc. Det betyder att vikten inte spelar en huvudroll så länge friktionskoefficienten är oberoende av vikten... Nej helt oberoende är det inte men friktion varierar i första hand med trycket. Tryck är kraft/yta. Alltså det som styr trycket är däckstrycket som är viktigare än bilen totalvikt! Det som efter detta är mest intressant i snö är däcksbredden per kg bil... och bara efter det är det bilens absoluta vikt som bestämmer hur mycket grepp man får.

Det som alltså är intressantast i sammanhanget är kvaliteten på däcken och däckstryck (och bredd).

Vikten i skuffen påverkar främst viktfördelningen och ökar därmed drivhjulsfriktionskraften relativt tröghetskrafterna och andra motstånd som är viktberoende. Så visst hjälper det fästet man får. Den påverkar även rotationsmomentet och därmed bilens benägenhet att ändra riktning, friktionen eller trycket ändras inte nämnvärt vid såna små viktändringar. Att bilen nu plötsligt skulle kasta ut baken pga av extra vikt i bagageutrymmet stämmer inte, det som stämmer är att bilen kommer reagera lite långsammare...

Mem men, för att komma till det vasentiga, att bilen av vissa upplevs som ostabil:
En 1-serie är i grunden understyrd, och det rätt så mycket. Upplever man att bilen viftar med svansen berör det mest troligen på att:
- man förstör balansen med att bryta fästet med gasfoten, lätt hänt i vintertid fast jag tycker DSC ingriper i god tid (just därför är den så känslig) och gör det mesta för att bevara bästa fästet bak. Har du tryckt på DTC knappen får man skylla sig själv ;-)
- däcktrycket är fel, lite högre tryck bak än fram gör bilen stabilare (som rekommenderad), har man ostabila friktionsdäck blir de ofta stabilare vid lite högre tryck, själv höjde jag från 2,6 till 3 bar bak och det förbättrade den upplevde stabiliteten väldigt mycket.
- ettan sliter bakdäcken snabbare än fram och då är det lätt hänt att man kör med sämre däck bak. Om det är fallet är det dags att skifta däcken!!

Mina 5 ören....
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Nu blev det inte helt rätt "F = 0,5 m v^2"

0,5 m v^2 blir arbete, inte kraft!

"Att bilen nu plötsligt skulle kasta ut baken pga av extra vikt i bagageutrymmet stämmer inte, det som stämmer är att bilen kommer reagera lite långsammare"

Men när det väl släpper så kommer du få en häftigare sladd och kraftigare returer.
Som jag skrev tidigare kommer 50kg som det diskuterades inte ger någon större skillnad öht för normalbilisten. Varken i ökat driv eller i förändrad väghållning.
Men om vi plockar i 200kg kommer det hända saker...
Martin E
BjörnB
Ditt extremfall känns inte aktuellt men däremot en 5 serie med likadana däck som en 1 serie på ett underlag som ger blixthalka eller is.
Jag påstår att friktionskoefficienten μ ändras som en funkton av N på vissa underlag. Dock inte torr asfalt men nu var det vinterväglag(snö/is) vi diskuterade.
Chris87
Så du menar att friktionskoefficienten inte varierar som funktion av N.
OneHp
Men om 1 serien är understyrd så tappar man greppet fram före bak och jag upplever i extremt vinterväglag precis tvärtom.
Jag kör dubbfritt och har 2,4 bar fram och bak och du menar att genom at öka yttrycket genom att gå upp till 3,0 så blir bilen stabilare.
Samma effekt som att ha ett smalare däck tolkar jag det som enl Tryck kraft/yta

Jag tror personligen att det inte är så enkelt som att härleda och definiera en vissa egenskaper via massa formler speciellt på vissa underlag som is och snö eftersom det finns så många variabler som ändras.
Det som är värdelöst på torr asfalt är kanske bra på blixthalka osv....
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Martin E, "Jag påstår att friktionskoefficienten μ ändras som en funkton av N på vissa underlag"

Ökar eller minskar μ med ökat N menar du? Kan du ge nåt exempel där detta visas klart?

Kan tänka mig att μ påverkas mer av yttrycket. Därav funkar smala vinterdäck bättre.
Björn: poängen är att massan m är med i varje kraftformel och i en kraftbalans faller massan bort. Och som du säger är nog 50kg inte ett problem, vi säger liknande sak fast på olika sätt :) (ang. formeln var den inte färdig, det står ”etc.” och så är det som står energi och inte arbete ;-) ).

Martin: yttryck är mest en funktion av däcktrycket och kan ge variationer på friktionskoeff. på t.ex. dubbar på ren is. För mjuk vinterväglag är det däckbredden per N som mest påverkar hur djupt däcken genomtränger underlaget (ej yttryck) och på så sätt påverkar friktionskoefficienten. Blanda ej ihop dem. Sen varierar ju statiska och dynamiska friktionskoefficienter väldigt mycket beroende på underlaget som i vinterväglag har oändliga variationer. Allt detta är alltså svårt att modellera och en viktig anledning att ha riktiga vinterprovning i norra delen av vårt avlånga land.

För att komma till ettan. Stabilitet är en förutsättning för bra grepp, och i det ljuset har ettan mjuka bussningar bak och behöver högre tryck bak för att vara stabil. 2,4 bar tryck i bakdäcken bak på tok för lågt, så jag rekommenderar absolut att höja, prova med 2,7 först och om det inte räcker pröva med tre bar!! Du kommer se att det gör skillnad för balansen…
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Onehp, du har givetvis rätt. 0,5 m v^2 blir energi och inget annat (rodnar) ;)
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
OMG i give upp.

O Grelle ja lika intressant som diskutionen.
Martin E
Bra förklarat där OneHp det verkar som du ser det komplexa sambandet
Ska man ställa upp ett system för att få med alla variabler, ex. dubbdäck, blir det väldigt komplext, som Onehp påpekat, då det inte enbart räcker med att försöka estimera friktionskraften utan man måste räkna på varje hjul för sig och ställa upp överföringsfunktioner samt en hel del annat som jag inte orkar skriva ner.

Om det är någon som känner sig manad att försöka göra några matematiska beräkningar rekommenderar jag starkt Matlab, som är ett väldigt bra matematisk verktyg för beräkningar och simuleringar. I vilket fall som drar jag mig ur den här diskussionen nu.
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Nu funkare det fin fint
inga problem i snön
flash gordon: Varför funkar det finfint nu? Vad har du gjort?

Upptäckt en irriterande sak med ettan nu med, bakluckan. Jättelätt att få ner is och snö i toppen där den som viks upp. Den mosas sen av bakluckan, bara väntar på lack eller plåtskada av is som fastnat där.
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Vet inte men kommer i väg överallt där det är snö o is.
Vinterdäcken köpte jag nya o i början tyckte jag dom var värdelösa men nu efter ett tag funkar dom bättre o bättre.

Sen måste jag säga vi får väl starta en sommar tråd sen.

För köra bilen på barmark är hel kul vilket grepp körde en liten kringelkrok
väg på några kilometer.

Fantastisk följsam o då med vinterdäck på.
Ska bli kul o se hur bilen blir med sommarsulor på sen.

fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Friktionskoefficienten påverkas av den pålagda kraften. Generellt är μ = μ(N); det vill säga när normalkraften N ändras, så ändras proportionalitetsfaktorn μ. Mellan vissa typer av ytor ändras friktionen ganska mycket när normalkraften ändras. Ett exempel är en isig vägbana med ett tunt snötäcke på; där kan friktionen mot ett givet däck på en lätt bil bli rejält annorlunda än mot samma däck på en tyngre bil. Av denna anledning ska hjullasten mätas när vägbanors friktion mäts.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
flash gordon.
"Generellt är μ = μ(N); det vill säga när normalkraften N ändras, så ändras proportionalitetsfaktorn μ"

Har frågat detta tidigare utan att få svar men jag känner inte alls igen den ekvationen trots att jag läst en del fysik på universitetet.

Vad menar du med "genrellt är.."? Vad kommer den ifrån? Hur ska den användas?
Citerar flash gordon:

"Starta 1 egen tråd där ni kan diskutera eran friktionsteori i all oändlighet."

Och sen 4 dagar senare:

"Friktionskoefficienten påverkas av den pålagda kraften. Generellt är μ = μ(N); det vill säga när normalkraften N ändras, så ändras proportionalitetsfaktorn μ.
....
"

:-D
Ga
229
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Intressant diskussion om friktion.

Men som jag förstått så är friktionskoefficienten, μ en konstant som beror på typ av underlag eller rättare sagt material. Och ett högre tal innebär högre friktion hos materialet. Friktionskoefficienten ändras väl inte oavsett normalkraften som är motriktad bilens tyngd?
Däremot borde väl friktionskraften, Ffr = μN dvs. kraften som motverkar hjulspinn, som hjälper drivhjulens kraft F, som krävs för att få bilen i rörelse kunna påverkas av normalkraften?
Att sätta μ i vänsterledet kan väl inte vara rimligt då den då blir både en beroende och oberoende variabel?
Eller vad tror ni?

Bara en tanke som slog mig, då jag med min gamla 520iat med relativt nya dubbdäck tar mig fram ganska bra nu i vintras. Vi har haft mycket snö i Jönköping och jag är ganska nöjd med bilens framkomlighet.
Jämför jag med min kompis bil, 120d som dock kör med friktions däck så upplever jag att den är lättare att få hjulspinn med. Bilen antispinnsystem jobbar väldigt mycket även vid ganska försiktig körning. Kanske fel att jämföra dessa två bilar, dubbat och odubbat och dra några enkla slutsatser. Men bra och fräscha vinterdäck är ett måste för våra bilar.

Magnus
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Galaxy, håller med.

μ = μ*(N) är ju en "god dag yxkaft" ekvation. Dvs N=1, jaha?

μ = μ(N) menas kanske "μ som funktion av N" men då vill jag ha en närmare förklaring av tex MartinE eller flash gordon som använder sig av ekvationen i sin argumentation.

Jag efterfrågan vad de matematiskt vill säga inte några exempel på bilar som sladdar.

Qb
278
Qbone
BMW 335i -08
lägg ner alla "uträkningar"!

hur svårt ska det vara, har man någe sånär bra däck så klarar man en vinter utan problem om man inte är totalt värdelös chaufför...
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
ni kan totalt glömma att försöka räkna ut något om däckens grepp, inte ens däckstillverkarna kan uppge alla variabler som uppkommer...tom i racingvärlden så blir det tillsist chansningar och erfarenhet som avgör däcksvalet!
Däck är en ren "svartkonst" *s

ni kan säkert få till något som stämmer på en punkt under ett förhållande men när däckstemp ändras så ändras däckets struktur...vägbanans förhållande, hjulsets vinkel osv osv.

så sattsa på ett bra däck, lägg någon dag till förar utveckling och se till att din bil är i bra skick så klarar ni vinter utan stora missöde.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.