|
Sida 4 av 11
|
|
|---|---|
|
Martin E, du har helt rätt i att friktionen ökar med ökat last, på så sätt kan en sandsäck göra nytta när du ska loss från parkeringsplatsen. Men när du ska ta en kurva utan att få sladd ger samtidigt säcken en ökad centrifugalkraft (centripetalkraft) som också gör att större friktionskraft krävs. Alltså går det på ett ut i teorin. Om man tittar på racing så är det så gott som alltid en nackdel med mer vikt. Om ökad vikt vore ett enkelt sätt att öka friktionen och därmed kurvhastigheten skulla man inte jobba så hårt med att lätta bilen, framför allt inte i klasser där motoreffekten är begränsad. |
|
|
"framför allt inte i klasser där motoreffekten INTE är begränsad" ska det vara |
|
|
F_N nu får jag skärpa mig! "framför allt i klasser där motoreffekten INTE är begränsad" (med bergänsad menar jag inte begränsad i reglementet utan mer generellt att bilarna i klassen är motorstarka) |
|
|
Det här är kanske något för er som anser att er bmw är så svårkörd i snö/is? ;) Länk Jag upplever absolut inte ettan som spec svår i vinter väglag...påminner lite om den gamla 02an..lätthanterlig och inbjuder till att piskas. Kanske tid att titta över däcks valet?? Däcken är A och O det är dom som håller kontakten med vägen...dåligt däcksval innebär dåligt fäste ;) Om man lastar i en massa vikt i skuffen då pendlar baken ut ännu värre för er i returkasten ..tänk på det innan ni läggerin 50kg extra ballast i bilen |
|
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
vad ni gör allt komplicerat, se till att bilen är i ordning. på bakhjulsdrift i vinterlag är det endast dubbdäck som gäller. inte överdrivet däcktryck för annars äre som att köra på puckar. Sen så äre bara att lära sig höger foten, ut på en isbana några timmar ibland så är vinterföret endast ett nöje då det kommer. Dock så är 4wd och vinterföre det roligaste som finns, går bara lite fort runt krokarna innan slutet :P |
Martin E |
Chris87 det är du som är ute på hal is hehe Du påstår helt felaktigt. "Friktionskoefficienten bestäms utav underlaget och inte trycket mot marken" Det är ju det det gör eftersom underlagets friktion ändras av av ökad massa enligt mg (massan x gravidation) och N (normal kraften) som är motriktad. och lika stor. Generellt är μ = μ(N); det vill säga när normalkraften N ändras, så ändras proportionalitetsfaktorn μ. Mellan vissa typer av ytor ändras friktionen ganska mycket när normalkraften ändras. Detta påverkar slutresultatet i formeln F = μ(N). Ett praktiskt exempel. Tänk dig samma kälke på plant isigt underlag. 1 100kg man 2. 25 kg barn VIlken kälke kräver störst kraft att dra tror du ? Där har du essensen i friktionsfysiken dvs kraften som är motriktad den relativa rörelsen mellan två ytor som är i kontakt med varandra Då påstår även helt felaktigt att "Däremot kan man motverka friktion genom att öka kraften mot marken, vilket mer vikt i bagaget gör" Hur kan man motverka dvs minska friktionen genom att öka massan tex genom att lägga en 50kg sandsäck över bakhjulen |
|
Martin E, skulle du vilja definera följande variabler som du använder dig av, jag sätter mina egna tolkningar inom parantes. μ= (friktionskoefficienten) μ(N)= (friktionskoefficienten multiplicerat med normalkraften (?)) F= (friktionskraften) N= (Normalkraften) Men den tolkning jag gjort kan ju inte stämma för då skulle μ=μ*N och det gäller ju bara då N=1. __________ Mvh Grelle |
|
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
ska ni inte börja räkna hur diffen fördelar kraften vid beroende belastning också? :P |
|
Martin du menar mao att de fysik kurser jag läst på teknisk högskolenivå lärt ut felaktiga teorem? Vet du vad skillnaden är mellan friktionskoefficient och friktionskraft? Jag vill att du förklarar det. Den bakåt riktade kraft som gör att det krävs mer energi att dra igång kälken i ditt exempel är friktionskraften (F). |
|
| LseBeemmer, jag kan inte sådant. Därav ger jag mig inte på det, men mekanik-delen inom fysik kan jag efter att ha läst fysik på högskolenivå. | |
Ls 443 Audi SQ5 8R
jag tror säkert att ni kan det ni snackar om o visst, jag blir lite imponerad. men håller ni inte alla med om att det är enklare o gå ut o sätta sig i bilen o lära känna den istället för att räkna "bort" "problemet" ? |
|
Chris, jag tror som du att det blivit lite fel bland begreppen för annars hänger jag inte med i Martins resonemang. __________ Mvh Grelle |
|
| För min del har jag absolut inga problem med att det går brett på vintern. Den driver ju bak ffs :) Men när man kör fast, är det tråkigt.. kanske dock mer tillskrivet sportchassit + överdrivna snömängder än bakhjulsdrift. | |
|
Nice video. Länk |
|
| + många fler klipp att se på :) | |
Martin E |
Chris87 Förklara sambandet som jag i tidigare inlägg lagt fram för dig men som du inte svarat på Enl din länk Generellt är μ = μ(N); det vill säga när normalkraften N ändras, så ändras proportionalitetsfaktorn μ Mellan vissa typer av ytor ändras friktionen ganska mycket när normalkraften ändras. Ett exempel är en isig vägbana med ett tunt snötäcke på; där kan friktionen mot ett givet däck på en lätt bil bli rejält annorlunda än mot samma däck på en tyngre bil |
Martin E |
BjörnB Är tyngre bilar som 5 serien mer sladdbenägna enl din teori ? |
|
"Generellt är μ = μ(N); det vill säga när normalkraften N ändras, så ändras proportionalitetsfaktorn μ" Denna formel måste vara en felskrivning på Wikipedias hemsida. Genom att studera uttrycket upptäcks att μ = μ(N) enbart gäller för N = 1. Det går inte att använda denna formel då N är skilt från 1. Testa själv att lösa ut ekvationen med avseende på μ. Det jag ville du skulle titta på Wikipedias hemsida är tabellen längst ner på sidan, där det anges intervall på friktionskoefficienter för olika underlag. Friktion i dagligt tal är vad som inom fysiken heter friktionskraft och som i formeln betecknas F. Så det stämmer att friktionen påverkas av normalkraften, men friktionskoefficienten gör det inte. Friktion (friktionskraften) är som sagt produkten av normalkraften och friktionskoefficienten (som bestäms av underlaget, se tabellen längst ner på Wikipedias hemsida). |
|
|
"BjörnB Är tyngre bilar som 5 serien mer sladdbenägna enl din teori ?" Nej, det går på ett ut (som jag skrev ovan). En tyngre bil ger större normalkraft som i sin tur ger en större friktionskraft enligt F = μ * N Men den tyngre bilen kräver också större kraft för att ändra riktning. Om vi tar ett extremfall som en fullastad långtradare så har du extremt stor friktionskraft mellan hjulen och vägbanan (jämfört med en personbil). Men ändå står de ibland och slirar i backarna. Samtidigt borde de kunna ta kurvorna med en riktigt bra fart beroende på den höga friktionskraften vid varje hjul. Alltså, man vår inte glömma bort att tunga fordon kräver mer friktion än lätta för att accelerera eller svänga (som iofs också är en acceleration) |
|
|
Starta 1 egen tråd där ni kan diskutera eran friktionsteori i all oändlighet. Tack på förhand. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.