|
Sida 3 av 11
|
|
|---|---|
Martin E |
1 serien är relativt lätt över bakvagnen och i komb med mkt effekt och alldeles för breda dubbfria däck så är resultatet givet. Lösvikt bak på ca 50 kg är en klassiker som fungerar men ffa smalare däck. Små saker var för sig men tillsammans ger god effekt. |
| För er som är erfarna på det här området, vad är bästa valet 50kg vikter i kompakt form att ha i skuffen? | |
| Två cementsäckar, kanske? | |
|
1-serien har en perfekt viktfördelning 50/50 (vet inte om möjligtvis 130i är något framtung men speciellt mycket lär det inte vara då motorn ligger relativt långt bak i bilen). Denna fina balans skulle jag inte förstöra genom att tillföra barlast. Väghållningen i fart är riktigt bra och underhållande. Har man problem att köra fast rekommenderar jag att stänga av DSC:n, var lätt på gas/koppling. Backa går i regel bättre om det är djup snö. Jag tycker inte att den är varken bättre eller sämre än någon annan bakhjulsdriven bil när det handlar om framkomlighet. Den är alltså INTE framtung så bra däck och rätt teknik så ska det funka utmärkt. Annars får man skaffa 4wd. |
|
|
Jag tror däcken är nyckeln, väljer alltid de odubbade som har fått "Bäst i test" hos teknikensvärld varje gång jag köper nya. Har aldrig blivit besviken. Finns inget värre än dåliga däck, förstör lätt en bra bil. /C |
|
Martin E |
BjörnB Kör du på glashalt underlag och märker at bakändan vill driva vid måttligt gaspådrag så tjänar du helt klart på att lägga på lite vikt över bakaxeln. Slippy Helt klart den avgörande faktorn |
| funderade över om någon har sänking på bilen och hur det fugnerat nu vintertid?? skulle vilja sänka min lite men med tanke på årets vinter så är det någ bara att glömma eller? | |
| Höj- och sänkbart chassi via en knapp vid växelspaken borde vara standardutrustning på premiumbilar tänkta att fungera i nordiska klimat :) | |
|
"Kör du på glashalt underlag och märker att bakändan vill driva vid måttligt gaspådrag så tjänar du helt klart på att lägga på lite vikt över bakaxeln." Men samtidigt har du en större massa som vill trycka ut bakvagnen vid lite högre farter. Centripetalkraften eller i folkmun centrifulakraften. Min DSC förhindrar att bakvagnen driver ut. Laborera med extravikter gör man på traktorer! (och möjligtvis på en Volvo Amazon) |
|
Martin E |
Men Björn även en traktor har en chassiedynamik och är ofta bakhjulsdriven. 120D som väger mer (55 kg) än din bensinare som har mer vikt fram än bak med en 52/48 fördelning. Chassie dynamik är en konst och kan inte bestämmas med en enda matematisk formel. Beror på Cambervinklar, fjädring, ridehigh, underlaget, däck. Våra bilar är inställda med en kompromiss som inte alltid är optimalt. Allt handlar om balans och uppnå grepp och hur kan du veta vad som är bäst utan att provat ? |
|
Jag vet att chassidynamik är komplext och beror av en massa parametrar och att det alltid handlar om kompromisser. "Allt handlar om balans och uppnå grepp och hur kan du veta vad som är bäst utan att provat ?" Hur vet du att jag inte provat? Har kört runt med vattendunkar i skuffen i min ungdom för att sen länge övergett dessa experiment. Och jag kör dagligen med "barlast" i 120:n i form av två småbarn i baksätet. Barlast som ger mer tryck över bakhjulen kan mycket väl förhindra att man kör fast samt att man kan komma iväg fortare från rödljusen. Hur som helst 50kg ger knappt märkbar skillnad. Återigen bra däck och rätt teknik förordar jag. |
|
|
Ökad massa ger en större tröghet, dvs. när bakvagnen sladdar blir kraften starkare ju mer vikt som finns där. Det är som att slunga runt olika saker i ett snöre. Ju tyngre saken är desto långsammare blir det att få igång rörelsen, men när man väl fått igång den får den en högre kraft. Ganska dåligt exempel kanske, men förhoppningsvis är det lätt att förstå. |
|
Martin E |
Ja men nu så är det så enkelt det var väl sladden vi skulle undvika...eller? Nu var det ett tag sedan man gick fysik kursen i gymnasiet Menar att sladdbenägenheten minskar om du kan ökar kraften N mot bakhjulen enl proncipen att friktionskoefficienten påverkas av den pålagda kraften Tex är en isig vägbana med ett tunt snötäcke på; där kan friktionen mot ett givet däck på en lätt bil bli rejält annorlunda än mot samma däck på en tyngre bil. Ex min bil vill överstyra vid extremt halt underlag och med ökat vikt över bakhjulen och därmed en ökad kraft. |
|
Friktionskoefficienten bestäms utav underlaget och inte trycket mot marken. Däremot kan man motverka friktion genom att öka kraften mot marken, vilket mer vikt i bagaget gör. Lika mycket som bilen tynger ner mot marken, kommer marken att pressa bilen uppåt med. N är normalkraften och den är riktad uppåt och inte neråt som tyngdkraften är. Newtons lagar kan vara lite intressant att studera om man vill bättre på sina fysik kunskaper. Här finns formeln för bromsande friktion, där kan man räkna ut hur lång tid det tar att stanna förutsatt att man känner till korrekt friktionskoefficient. Länk |
|
Martin E |
Nu är du ute på riktigt hal is Chris87 genom att diskutera isens friktionskofficient som är inte är konstant utifrån olika pålagda krafter. Jag påstår tvärtom mot ditt resonemang. Dvs Friktionskoefficienten bestänms i högsta grad av den pålagda kraften enl din länk formeln μ = μ(N) Kolla på curlingen och fråga dig varför dom sopar framför stenen. Jo Friktionskoefficienten blir mindre. Med samma tänk kan du resonera vad som händer med vattnet ovan is med en ökad massa och en motriktad kraft. Nu vart vi väldigt OT |
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
låter som det är första vintern me bakhjulsdrift för många :P endast, 4wd lr Rwd som gäller ju :P |
| Jag har dubbade däck på min 120i. Jag tycker det greppar skitbra, visst om man trycker för hårt på gasen så blinkar ju antispinn lampan. Men jag har inget att klaga på, dubb däck är ett måste. | |
|
Läste i något test på 1 serien där däcktrycket påverkade stabiliteten i bilen. Där dom höjde tycket i däcken o bilen for som en snorloska på vägen. Sen vid normalt däcktryck igen så uppförde sig bilen ok igen |
|
|
Var och köpte en säck grus för ett tag sedan. Har haft stora problem att komma ut från parkeringen längs gatan på grund av is och snö, så tänkte det kunde vara bra att ha lite grus tillgängligt att strö ut om man inte kommer loss. Slutade med att grussäcken blev liggande i bagaget istället, vilket löste problemet. Har inte haft några problem att komma ut från parkeringen sen dess :-) |
|
|
Martin, du har blandat ihop variablerna lite. Formeln lyder F = μ(N). Jag vet att friktionskoefficient bestäms av underlaget och således inte är konstant, men den påverkas inte utav bilens massa. Det som påverkas utav bilens massa är däremot den bakåt riktade friktionskraften (F). N är normalkraften. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.