AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
51.259

1 serien som vinterbil ?

Sida 2 av 11
AeroX
Funkar finfint med min 120D 16" dubbfritt,är kanon nöjd.... har alltid kört framhjulskrafs med dubbar.... och upplever inte 120D som ett problem i vinterföre...
Fo
88
ForesT
BMW 135i -08
Jag kör dubbfritt på min 135i, Dunlop Vintersport 3D. Tycker det fungerar helt OK. Visst det är ingen ultimat vinterbil men anpassar man bara hastigheten så är det varken bättre eller sämre än andra tvåhjulsdrivna bilar.

Om man däremot jämför mot t.ex. 530xd så är det stor skillnad, fyrhjusdriften är verkligen outstanding vintertid. På ställen där 135:ans antisladdlampa blinkar konstant drar 530xd iväg som om det vore sommarväglag. Likaså om det är moddigt är det bara att hålla lite jämn gas med 530xd så går den som på räls. Vore det vargavintrar likt denna varje år skulle jag överväga att byta min 135i mot 335ix.
Mitt förra inlägg syftade på att komma iväg från stillastående. Har man bara fått upp farten är det inga problem. Då rullar det på som det ska.
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Provade köra lite provocerande med bilen idag(sladd) för att få lite känsla hur den better sig.

Riktigt roligt o den gör som man vill om man är med aktivt.

Visst det går att släppa gasen o den rättar upp sig själv men inte lika kul :)

Jag har DTC i min o den är ok i låga hastigheter samt jämn fart på snöiga vägar

Har en slipprig väg fram till jobbet där jag brukar använda mig av den
o visst gör det skillnad har hängt av flera arbetskamrater som legat i arslet.

fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Killen i M3 vill nog göra en lite xtra grej där framför kameran som inte går som han vill :(
Då har de nog inte försökt hänga med ;)
Martin E
Verkar som dom flesta har samma problem med fästet vid starten.

Björn
Jag upplever att han släpper gasen för tidigt i relation hur han styr med hjulen dvs åt vänster.
Kolla dessa stollar Länk speciellt 1.50 hahaha
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Roliga klipp :)
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Nu har jag lärt mig att vara fluglätt på gaspedalen vid start i djup snö eller parkering då funkar det utan problem.
eF
900
eFx
520d Touring -09
Kör med 16" dubbat, tycker det fungerar väldigt bra?

/eFx
Har kört sambon 130iM med 17" Hakkapelitta R odubbat några gånger och visst man får vara försiktig med gasen men annars tycker jag den känns ganska bra.
Har själv en Audi A4 Avant 2010 som jag upplever som mycket mer "sladdrig" och opålitlig, valde bort quattro denna gång men det skulle jag inte gjort.

Men som sagt tycker 130:in känns helt OK med de förutsättningar bilen har!

München
mi
172
mikaelmansson
330 Touring -01
Har kört 118d i 2 år utan några som helst problem. Nu 2a året med 120d M-pkt, och den har jag fastnat med i decimeterdjup snö 2 gånger...
för låg verkar det som...

Min blogg: Länk
Lite humor: Länk
har kört min 116 hela långa vintern nu och tycker att den fungerar väldigt bra.. ibland sladdar det vid start så det gälelr att vara känslig på gasen men väl uppe i fart är det inga som hellst problem.. tycker också att uppvärmingen fungerat riktigt bra.. förvånad över att antisladd-systemet fungerar så bra med tanke på den låga vikten, dvs om man jämför med min 320 e46
Jo
114
JohanF
120iM E87 -08
Egenskaperna på icke-välplogat underlag är skit tycker jag. Vet inte om det är sportchassit eller att den är så lätt men den fastnar ju pinsamt lätt. Det är ok att antispinn/sladden får jobba lite när man gasar, den är ju bakhjulsdriven och det är halt på vintern, jag känner mig trygg ändå. Men snöegenskaperna stör mig oerhört. Skulle jag köpa bil idag skulle jag se till att skaffa x-drive eller åtminstone en tyngre bil.
Jo
114
JohanF
120iM E87 -08
PS När det är plogat och på asfalt/sommarn är den dock underbar... så det är den här vargavintern som fått mig på andra tankar.
Jag e fantatiskt missnöjd med vinteregenskaperna på min 130 - det är nog det sämsta jag kört. Jag kör BMW's dubbfria original vinterdäck på 17" lm. Det e rent pinsamt. Varje morgon när jag står på gatan så börjar dagen med en ritual om att försöka vagga ur bilen ur parkeringsfickan. Snö? Ja, det e väl kanske en 5 cm lös snö ocanpå packad snö, sen en snövall på väg ut som e kanske 10cm. Rent pinsamt. Skall jag parkera i samma ficka gäller det att hitta en som är någorlunda öppen, ta sats å hoppas man hamnar rätt, finlir väl på plats är nästan omöjligt.

Väl på vägen väl så kan jag knappt använda gaspedalen när det är vinterväg, det släpper ibak och man får kast om man kör på 6:an i runt 80km/h. Svaga uppförsbackar vid rödljus är en mardröm, jag vet inte om jag kommer igång. För er som kör från kista i stockholm räcker backen vid rödljusen på väg upp på kymlingelänken för det skall vara svårt att starta.

Någon mer än jag som tycker Navin läser skivor sämre när det är kallt?

Rolig bugg med, när det är som det varit nu, ner under -10 i sthlm så fäller bilen ner navi-displayen när den startar motorn. Misstänker att strömfallet blir så stort i bilen så displayen tolkar det som att det är dags att sova. Någon mer som ser det?
Jag tycker den är ganska ok som vinterbil
Falsterbo, vi har bra dubbdäck på vår 120i och den är fortfarande usel när det ligger snö på vägen. När det väl är torrt är den underbar att köra.
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Bara erkänna att bakhjulsdrift är betydligt sämre än framdrift vintertid.

Sen tror jag våra ettor inte är sämre än något annat märke med bakdrift vintertid.

kommer iväg bra nu vid start i snö o mod ibland bättre än andra bilister.

Bara man är är lätt på gasen.
Co
103
Cod
Saab 9-3 Aero -99
Har ju problem med min 120I som har friktions som jag skrivit innan, har dock märkt att det går mkt bättre om man startar på 2:ans växel!
En gamal klassiker som fungerar väl!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.