|
Sida 10 av 11
|
|
|---|---|
|
I Februari tröttnade jag på att frugan ej kunde ta sig fram med sin etta och bytte ut den mot X5an - det är ett av de bästa besluten jag tagit, min fru och dotter tar sig nu fram överallt.. Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
Frugan kör oftast 1an till jobbet o har inga problem vad jag hört. Kör på kina dubbade däck. Själv har jag kört inne i stan där det är mycket halt men det har funkat. |
|
| München - kan du beskriva vad du menar med att den beter sig illa?? | |
|
Får tyvärr hålla med alla som tycker att det är dåligt fäste och att man sätter sig fast. Fick med nya dubbade GoodYear när jag köpte bilen ny i Februari. Har en liten backe uppåt när jag backat ut. Är det mer än 10 cm snö på vägen kommer jag inte frammåt. Får ta mig tillbaka och ta ut min gamla SAAB 95 med 7 år gamla Gislaved. Då är det aldrig några problem. Så, bilen åker nog ut och jag skaffar något som funkar i Östergötland också. |
|
|
Förstår inte vad ni har problem med... Jag kör med nokian hakkapelitta R och har inga problem överhuvudtaget... stabilt på ett nästan tråkigt vis med DSC och roligt på ett säkert sätt med DTC... och riktigt skoj med allt av :-) Har tom försökt sätta den i snövallar för att förstå vad ni har problem med men har alltid kommit loss utan några som helst besvär... hade jag kommit lättare iväg med en 4-hjuls driven bil??? japp utan tvekan... framhjulsdriven??? Nej inte alls... körde i en liten släktkaravan på julafton och märkte inga större skillnader mot ngn av de andra bilarna vad gäller hur mkt mina däck spann vid start osv... förutom min systers familj då i deras A6 Quattro Hur kör ni som har problem egentligen??? (Frågan kan verka arrogant kanske men den är ärlig :-) ) |
|
|
Jag har ju inte kört 1-serie alls men däremot en E91 (320i) från 2006 och det var inte mycket att ha när det är mycket snö. När man väl kommit upp i fart så går den hur fint som helst men när man tom måste skotta sig loss från en helt plan parkering med 2-3 dm snö så är något fel = bakhjulsdrift. Då var det sån där jobbig ny kramsnö som bara ställde sig som en kloss framför framhjulen och bakhjulen sjönk också ner. Grannen hoppade in i sin JEEP Cherokee och frågade om jag ville ha hjälp. "Inga problem!" sa jag och ljög mig blå :) Han bara gasade iväg utan minsta problem. Det var då jag på allvar började fundera på 4WD. Nog har ni väl läst här att folk tipsar om att lasta i skuffen för att få mer tryck på bakaxeln i vissa trådar? Med E91 så undvek jag tom att köra vissa vägar på väg hem från jobbet. Det fanns någon backe mitt i city i Sthlm där det fanns risk för kö. Med friktionsdäck och bakhjulsdrift vågade jag inte chansa på att man inte kommer upp med fullt med bilar bakom. Så har jag aldrig känt med, på pappret, sämre och billigare bilar med framhjulsdrift. Jag bodde i Luleå tills jag var 27 år gammal så jag har mycket erfarenhet av körning på vinterväglag. Kör några vändor till fjällen och Skellefteå plus Luleå per år numer. Här i Stockholm har det varit väldigt milda vintrar sedan -98 men förra året och i år helt annat. |
|
| Håller med RaiderVikin, jag tar mig fram rätt bra med min, har nokian dubbfria. Jag ha en rätt skapligt brant backe som jag skall upp för efter att ha backat ut och med lite finlir är det inga problem! Dock med firmabilen som är fwd och dubbdäck har jag inte en suck att komma upp, är bara backa bak 100m och ta sats. | |
| Är det någon som provat 1-serien med Hakkapelitta 7 i normal dimension typ 205/60 eller smalare? | |
|
Kan det vara så att BMW-bilar fungerar bra med bara ett fåtal däck eller till och med bara ett märke, modell. Jag ser att bilar som är utrustade med Nokian-däck har inga som helst problem med varken stabilitet eller framkomlighet. Själv kör jag på friktionsdäck Nokian Hakka R och är jättenöjd. Har inte fastnat någonstans. |
|
|
Visst finns det ju olika bra däck helt klart men vi som kör nyare och helt nya BMW har nog råd med premiumdäck. Jag tror mer på att många här inte blir insnöade och därför inte märker av det. Som jag skrev om E91 så är den ju jätterolig vintertid men inte när det är massor med snö och plogkarmar m.m. På vägen går den kanonbra och jag är inte orolig för at snurra när man klipper även stora moddsträngar. Jag blev inplogad med E91 på en parkering också, fick skotta, och där hade jag mig med lätthet tagit mig loss med vilken fwd eller 4wd som helst (E91 är ju också relativt låg). Och igen, jag hackar inte på 1-serie specifikt men menar att bakhjulsdrift inte är jättelyckat vintertid om man vill ta sig fram och loss. Jag ville verkligen tycka om min 3-serie men ska det bli en sådan igen så blir det 4wd. |
|
|
Tycker den funkar precis lika bra/dåligt som de flesta andra 2wd bilar. Har haft min etta både denna och förra extrema vintern och har aldrig kört fast. Förra vintern hade jag riktigt dåliga dubbdäck som verkligen sjöng på sista versen och nu nya dubbfria kvalitetsdäck. Vi har två andra framhjulsdrivna Audi i familjen och jag kan inte säga att de tar sig fram bättre. Kör man fast handlar det nog om körteknik eller extremt dåliga vägar. Håller man på att köra fast på tex en oplogad parkering kan det underlätta att stänga av DSC:n och vara mjuk på gasen. Väl uppe i fart förhindrar DSC minsta sladd. Klart att en 4wd SUV tar sig fram bättre på vintern allt annat vore mycket märkligt. Men de ca 9månader vi inte har snö och halt åker jag hellre i en liten bakhjulsdriven körglad bil. |
|
|
Vi får nog vara överens om att vara oense angående bakhjulsdrift. Jag tycker att jag har koll som kör i Norrbotten, Västerbotten och Jämtland och inte bara upplever Stockholmsvintrarna. Det kan bli lite jobbigare om man står ute "mitt i ingenstans" än om man inte kommer iväg ordentligt i Malmö. Såklart är det kul med bakhjulsdriven bil men jag tycker att man får ett klart minus som är vinteregenskaperna. Och igen så pratar jag inte om när man är uppe i fart utan om att ta sig loss och fram utan att behöva ta fram spaden (som i alla fall jag har i bagaget på vintern). Jag var mer positiv när jag ägde min E91 än nu i efterhand. Jag har också god koll på DTC av/på, det lärde jag mig då jag behövde lira med det på E91:an beroende på före eller om man bara ville leka :). DSC är inte så aktuellt då jag aldrig upplevt problem med att snurra osv. när man väl har fått upp farten. |
|
|
Förstår inte riktigt skillnaden mellan fram och bakhjulsdrivet om man kört fast och ska ta sig loss. Backar du så blir fwd rwd och vice versa. Bodde under studietiden på 90-talet i Luleå under fem år och åkte då mest e30. Var i och för sig sällan ute och körde i bushen på oplogade vägar. Bor nu i Östergötland och en vinter som denna och förra tycker jag mycket väl kan jämföras med en vanlig vinter i Norrbotten (-15-20 och en meter snö) |
|
|
När man ska byta fil och det är stora moddsträngar ser jag en fördel med framhjulsdrift jmfrt med bakhjulsdrift då krafsaren drar sig genom strängen bättre. Men givetvis är 4wd överlägset dem båda i det avseendet. |
|
|
Det är klar skillnad att köra i djup snö och att kunna vrida på drivhjulen. Med bakhjulsdrivet så kan det vara svårt att få bilen dit man vill, även på platt mark (med mycket snö). Är det backe upp eller ner blir det ännu knepigare då framhjulen på en bakhjulsdriven bil föredrar att gå rakt fram. Exempel: Sambons föräldrar bor ungefär 2 km från E4 i Skellefteå. Förra julen hade det kommit snö upp till knäna över natten. Hade vi inte kört upp med vår/hennes Astra så hade jag fått vänta på plogen innan jag kunde åka vidare. Jag hade aldrig i helsike kommit ut till E4:an med E91:an. Låg och bakhjulsdriven är inte gjord för sånt före. Det var på håret med Astran också med någon fastkörning på vägen. PS. Vi är på samma "lag" men jag tycker bara inte att RWD är tip-top vintertid. Buskörning är kul men mer praktiskt eller lika bra som FWD är det inte enligt mig. |
|
|
Nikasp skrev: Det är klar skillnad att köra i djup snö och att kunna vrida på drivhjulen. Med bakhjulsdrivet så kan det vara svårt att få bilen dit man vill, även på platt mark (med mycket snö). Är det backe upp eller ner blir det ännu knepigare då framhjulen på en bakhjulsdriven bil föredrar att gå rakt fram. Det där är ju precis så man brukar beskriva framhjulsdrivna bilar... inte bakhjulsdrivet... fler krafter som påverkar = ökad risk för förlust av friktion Jag lade på samma däck som jag har på morsans bil (framhjulsdriven Kia) och min BMW är mkt enklare att köra enl henne (fast jag tror iofs att det har att göra med BMWns DSC system mera) Men som du säger... "We'll have to agree to disagree" :) |
|
|
@RaiderViking: Tänk dig att du kör i snigelfart i mycket snö så man precis kommer framåt. Med bakhjulsdrift kan du vrida på ratten utan att särskilt mycket händer med riktningen. Med FWD kan du dra dig framåt och också styra kraften. Det är praktisk erfarenhet från min sida. Tänk inte asfaltskörning i fart utan djup snö och knappt styrfart. Jag kan gå med på att RWD är OK som vinterbil, men dåligt i vissa fören, och inte att föredra framför RWD/4WD. |
|
|
Stannade i dag vid 1 rödljus med brant lutning halt underlag. Slirade lite men inga problem att komma i väg. Ska även köra till en snöbelagd parkering (minst 2 dm snö) för att se vad den går för. |
|
|
Ring bara så kommer jag och drar loss dig ;) |
|
|
@nikasp Du jag jämför inte med asfalt... Du understyr ALLTID enklare med en framhjulsdriven bil än med en bakhjulsdriven oavsett underlag eftersom du även skall styra med framhjulen samtidigt som du skall driva på dem... ju mer krafter du tillför desto lättare är det att det släpper... för med bakhjulsdrivet kommer du ALDRIG att få framhjulen att spinna om det är halt från stillastående medans det är väldigt lätt att göra det med en framhjulsdriven bil... och om du spinner med framhjulen hur mkt svänger det då?? Bara för att du bor i Norrland så är du inte ensam om att vara kunnig om hur det är att köra i vinterväglag... jag har själv bott och jobbat i Umeå i 6år och vet vad som menas med norrländskt vinterväglag och hur det är att köra i djup snö... och såsom denna vintern har varit så har jag inga problem att hitta platser med 4-5dm lössnö och testa på här heller |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.