|
Sida 1 av 11
|
|
|---|---|
Martin E |
Hur upplever ni era ettor på det härliga vinterföret? Jag som nu kör andra vinter säsongen med bilen tycker att bakhjulsdriften är ganska så förrädisk och kräver ett aktivt körsätt för att bakvagnen ska sätta sig. Dvs bättre att provocera bakvagnen något med gasen för att kontrollera ekipaget än att invänta sladden. Inbromsningar ger en stabil känsla medan farthållaren undviker jag pga av att gaskontrollen försvinner. |
|
Har kört min i 2 veckor idag, och säger som du att baken har lite lätt i vissa lägen att komma ut. Sen är mina däck bak, Dunlopl friktion med ca 4-5 mm kvar helt värdelösa på snö, har nada grepp alls, skulle vara inressant och testa om det är däcken eller om det är bilen. Fler som upplever samma sak att de har svårt att komma iväg? |
|
|
Japp Dunlop friktion är en katastrof! Köp bra dubbdäck typ Conti eller GoodYear. |
|
|
tycker baken släpper i varje sväng.. kör på 18" hakka dubbat men det är roligt! =) |
|
Martin E |
rwd kräver ett annat körsätt vilket tar ett tag att vänja sig vid.... , men ingen bil är bättre än vad greppet tillåter. I högre fart märker man att bilen är vällbalanserad mellan fram och bakända. Knappast bilen som är problemet ..... |
Martin E |
För övrigt kom 123D ganska högt i AMS vinterbils test vilket kanske säger en del ? |
|
Kort fattat om vår 120i med dubbade Goodyear vinterdäck; helt värdelös! För det första spinner det bara i lite tjockare snö. Sen är fästet i uppförsbackar skrattretande dåligt. Vi har även en liten framhjulsdriven bil och den tar sig fram i djup snö. Har till och med plogat vägen med fronten på denna bil nu i januari. Skillnaden mellan denna och 120:n är som natt och dag. |
|
|
Den slänger o svänger med baken alltförlätt. Hade tidigare en 330 Ci -04 o den var mycket mer behärskad i baken. Tror den hade en strängare antisladdprogrammering. Är det så? Tycker jag hört så? Cab-Ing |
|
|
Jag brukar koppla ur mitt antispinnprogram för att komma iväg, annas så srtyder den effekten så mkt att jag tappar fart och kör fast igen.. Är det bara bensinaren som är så svårkörd eller är det samma med dieseln? |
|
|
Hade aldrig några problem med 120i:n under de tre vintrar jag körde den, på dubbade Hakkapeliitta. Mycket bra vinterbil enligt min mening. /Erik |
|
|
Instämmer med chris87. Bakhjulsdrift helt värdelöst vintertid. Min focus var bättre/framhjulsdrift :) Sen instämmer jag med cod/har nog mycket med antispinn en att göra. |
|
|
flash gordon, det största problemet är att den är för lätt i bak. Är det bara plogat ordentligt går det hur bra som helst. Men såfort det är moddigt och runt 10-15 cm snö på vägen stöter man på problem. Ligger det mycket blötsnö ute är man i stort sett körd om vägarna inte är ordenligt plogade. Finns bakhjulsdrivna bilar som fungerar ypperligt. |
|
|
Nja håller inte med där. Det är mer vid start typ man ska iväg från stillastående eller vid parkering som man lätt kör fast och får hålla på jucka med bilen fram o tillbaka. Vid körning har jag inga problem om det ligger snö eller är moddigt. |
|
|
Farsans 123D går som en dröm, vet ej vad det sitter för gummi på men den går lätt upp för även det värre backarna. väldigt imponerad faktiskt. Iofs m-chassie på och det gör ju inte greppet värre :P "If i have offended you, fuck you if you cant take a joke." |
|
| Themotorman, hmm, tyvärr är det väl så att greppet blir värre med m-chassi men som sagt, dom pinnar på bra 1:orna | |
Martin E |
Håller med flash gordon känner mig trygg med bilen när bilen väl rullar svårt att komma iväg från stilla stående. Nyckeln är att vara aktiv med gaskontroll ur kurvorna och mata på så bilen blir balanserad. Släpper man gasen för tidigt ut kurvorna händer det här <object ><param name="movie" value="Länk name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="Länk type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" ></embed></object> |
|
Skulle vilja säga att föraren i e46 gör någon mycket konstigt. Kolla framhjulen. Han när han precis hävt sladden och har hjulen rakt fram redo att ladda ut på rakan så gör han en liten snabb styrning åt vänster. Bilen som då i princip har fullt grepp svänger så klart direkt åt vänster och där råkar stå en mur... Det där ser jag som ett klockrent förarmisstag. |
|
|
När det gäller 1-serien, pratar vi om körning med avslagen DSC? Med DSC:n på i vanlig trafik sladdar min bil öht inte alls förutom mkt lite initialt som DCS går in och korrigerar och rätar upp bilen. När man leker och stänger av DSC tycker jag bilen är ganska lättkontrollerad. Styr in på avslag och blippa till på gasen så kommer bakändan sen är den fint balanserad och relativt lättkontrollerad. Sen kan jag tycka att bilen är lite svår att få fäste med vid start från stillastående i halka men jag har ganska slitna dubbdäck mest beror det säkert på dem. Om man har eller håller på att köra fast tycker jag det underlättar att stänga av DCS och vara mycket försiktig på gasen. Annars är det nästan så att DSC:n få motorn att stanna och sedan överkompenserar styrsystemet och motorn varvar upp något. |
|
| BjörnB, japp, ser så ut | |
|
Som sagts så hinner man inte få mkt slapp/kast innan dcs:en går in och rätar upp och det fungerar kanon! Men efter att ha kört FWD i 8 år så är det lite ovant att man måste hålla igen vid acceleration!! Men den väger väl inte allt för mkt bak och när det då är en del snö på vägen så blir det problem! Får se till nästa vinter då jag förmodligen köpt nya däck till den med! |
|
|
Våra bilar kräver bra däck. Förr hade jag halvslitna runflat Goodyear Ultragrip och det var inget roligt. Men nu med Gislaved softfrost 3, bra nordiska friktionsdäck, så är det inga problem alls. Förutom som Flash, Martin och Björn säger, det är lite svårare att komma iväg från stillastående. Förklaring till det är inte bara mindre vikt på drivaxeln (framhjulsdrivna bilar har upp till 70% av fordonsvikten på framaxeln). Det tillkommer att det oftast är framhjulen som gör nya spår och på en framhjulsdriven bil går en del av motoreffekten inte bara till grepp framåt, men även till att trycka undan (nedåt/sidåt) "spårlös" snö framför framdäcken. På en bakhjulsdriven är det bara drivgreppet bak som måste putta framhjulen för att skapa nya spår och det är svårt. Särskilt med mindre vikt på drivaxeln. Ultimatlösningen är att se till att man har gamla spår där man backar, helst i en nedförsbacka, då kommer man iväg och då ska man utan att stanna svänga 180 med baken uppåt backen och fortsätter lite för att göra en bit raka spår, så kommer man framåt också... det gäller att välja sin plats... låter lite långsökt men på detta sett kommer man iväg på platser där framhjulsdrivna sitter fast då det inte har nån särskilt planering... ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.