|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag bytte belägg på bromsarna runt om och nu tar bromsen väldigt långt ner?? Tidigare behövde man bara trycka väldigt lite på bromsen, nu så blir man förvånad att bilen inte bromsar och man måste trycka ner pedalen mycket längre. Har pumpat med pedalen, haft bilen nu under 1 vecka utan annat resultat. Någon som har en idé? | |
| Oken är flytande upphängda. Kanske kärvar något ok på glidbultarna. | |
|
Även när jag står stilla med motorn igång så uppträder fenomenet. Om jag pumpar pedalen ett par gånger så är den ok. Väntar jag i 1-2 minuter så tar den mycket längre ner än vanligt igen. Borde den inte klossarna stanna kvar nära skivan? |
|
|
Hej, tror också på Anders teori... |
|
| hmm, skall plocka ner och smörja upp glid-stängerna, återkommer.. | |
| Lufta gärna bromssystemet när du ändå är i farten. Luft i systemet leder till att bromsarna tar sämre samt att pedalen upplevs som svampig med resultatet att bromsarna tar längre ner på pedalen. | |
|
Skall man verkligen smörja glidpinnarna. Har för mig att dessa pinnar inte skall smörjas utan gå torrt. Jag skulle nog akta mig för att smörja då gummit sväller och på så sett orsaka att det kärvar. Jag brukar bara rengöra pinnarna med bromsrengörning. Har funkat bra för mig i alla år. |
|
|
Duser: Man skall smörja glidpinnarna, just för att de skall glida bra. Hörs nästan på namnet. :-) |
|
|
Använd rätt smörjmedel när det gäller bromsar. Det är väldigt vitkigt. Det blir varmt och där finns mycket gummi som inte tål vanlig olja. Tobbe: Jag hade precis samma problem som du vid byte av bromsar. Jag tog isär och motionerade bromskolvarna smörjde som tusan utan något vidare resultat. Min teori är att kolvarna går trögt i sitt nya läge. Men med tiden har det blivit bättre eftersom att beläggen slits, kolvarna intar ett nytt läge därför tror jag att problemet löser sig självt. Nu efter 200mil så behöver jag inte pumpa på pedalen. Har dock inte testat att lufta kanske kan hjälpa...men jag tror inte på det. Jag är också tacksam för enkla tips som löser problemet. |
|
|
Är precis som kamel2 skriver.. Använd rätt smörjmedel. När materialet är av aluminium så skall man inte använda kopparfett. Koppar är en mer ädel metall än aluminium. Detta medför att aluminiumen äts upp/offras om kopparfett är i kontakt med aluminiumen. Använd istället aluminiumfett. På gjutjärnet på oken kan du använda kopparfett. Lycka till! |
|
|
En annan sak jag funderat på är om det kan vara så att det uppstått ett litet läckage i huvudcylidern. Normalt använder man ca 30% av bromspedlanens slaglängd, när man sedan byter bromsar så pumpar man kanske pedalen i botten några gånger för att pumpa fram kolvarna efter montering. Hur mår huvudcyndern av den rörelsen som inte gjort på många år? Numera pumpar jag 30% av slaglängden flera gånger istället för att köra pedalen i botten efter byte av belägg. |
|
|
Håkan Hsson: Du har så rätt så angående smörjning av glidpinnar. Det skall ju glida var av namnet :-) BMW säger att dessa pinnar inte skall smörjas. Vid problem så byts delarna ut. Någon smörjning sker inte. Smörjmedel får bussningen att svälla och nyper pinnen. Tillslut kommer calipern att gå trögt är vad jag har fått som svar. Smörja eller inte och med vad. Tror att detta smörjmedel är en bra kandidat. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.