|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Spontant.. Jag som handlare tycker väl kanske att mailkontakter med Svenska "köpare" kanske inte ger så mkt (Tyvärr) -Däremot med exportkunder. Givetvis ska man svara på en intresseanmälan. | |
| Spontant kan man då tycka som potentiell köpare att säljaren inte borde gå ut med mailadress i sin annons. | |
|
Murpz - Du kanske ska skriva det i dina annonser på internet också? "Vill inte ha mail från svenska 'köpare'". :-( Det fortsätter ungefär lika inspirerande idag... Ringde en säljare på en större kedja under eftermiddagen, flera timmar före stängning. Fick inget svar och ingen telefonsvarare gick på, så jag mailade honom och skrev att jag sökt honom angående en specifik bil och bad honom ringa så att vi eventuellt kunde komma förbi imorgon. Ingen respons. En annan (privat) säljare blev förbannad när jag inte ville köpa hans bil trots att han nästan totalt ignorerat service under hela bilens livslängd. Det var minsann inget fel på hans bil, har aldrig varit och kommer aldrig att bli, ungefär. När jag förklarade vikten av skött service bemötte han det i princip med att jag var dum som trodde att bilföretagen bryr sig om förlängda garantier och goodwill-åtgärder. |
|
|
"Fick inget svar och ingen telefonsvarare gick på, så jag mailade honom och skrev att jag sökt honom angående en specifik bil och bad honom ringa så att vi eventuellt kunde komma förbi imorgon. Ingen respons." Det är ju i det närmaste tjänstefel, har man verkligen råd att behandla potentiella kunder så? |
|
|
Det är ju det jag säger: Hur fasen överlever bilsäljare med tanke på att de går på mestadels provision? ------- //Lövet |
|
|
Säljaren jag ringde och mailade i fredags har fortfarande inte hört av sig, så jag antar att han inte har några planer på att göra det. I lördags ringde jag till en väldigt stor handlare i Stockholm. Efter ca 30 sekunder utan svar kom en automatisk röst in och sa något i stil med "ingen kan ta ditt samtal, hej då" och så kopplades samtalet ner. Telefonsvarare kanske kunde vara något? Eller vidarekoppling? Men icke. En säljare ringde faktiskt tillbaka i fredags precis före stängning, efter TRE VECKOR, vilket jag påpekade. Han hade ingen bra förklaring - "det måste vara nåt fel på datan" - så vi lämnade det därhän. Det visade sig snabbt att han inte hade någon lämplig bil utan enbart ringde för att försöka sälja sin privata bil till mig. Undrar om hans chef uppskattar att han ringer på arbetstid, presenterar sig med jobbtitel och arbetsplats och försöker göra privata affärer...? Jag börjar faktiskt tro att jag får hämta en bil i Tyskland istället. |
|
|
Jag håller i princip med men samtidigt finns det en hel del trötta säljare där ute också, sen har ju begagnatmarknaden varit glödhet det senaste året, bilarna säljer sig själva. och när de inte gör det köper andra handlare upp dem. Jag var inne i somras på en BMW återförsäljare för att KÖPA (OBS!) en bil i hallen. Hade pengarna på fickan och provkört den precis mha deras yngre assistent som var mycket trevlig och hjälpsam. Eftersom det var högsommar var det givetvis inte en käft mer än jag i hallen...bra utgångsläge tänkte jag :-) Men jag fick först vänta 25min på att säljaren skulle snacka med en kompis som plötsligt kom förbi, därefter var han extremt otrevlig när jag ville göra affär och började mycket vänligt diskutera möjligheter att köpa till vinterhjul, givetvis rabatterat eftersom bilen kostade 250kkr. Det slutade med att säljaren sa "...hade jag haft vinterhjul hade jag behållt dem själv och inte sålt några" varefter jag sträckte ut handen och tackade för mig. När jag gick skrek han ut "...Näste man till rakning!". I princip gjorde det inget eftersom de inte var så många andra där inne :-) Men jag lär aldrig någonsin vilja ha med vare sig denna BMW handlaren eller den säljaren i fortsättningen, om det så är VVS artiklar han säljer i sitt nästa liv :-) Nåja, bara ett exempel på att provisionsbaserade yrken inte alltid innebär det den självklara logiken att man som kund skall förvänta sig ha möjlighet att köpa det man vill ha ;-) |
|
|
Kristoffer: får man fråga vilken anläggning det var? ___ //Ulf |
|
|
Programmer: min gissning går till Din Bil i Malmö. :) Har varit med om liknande saker där. |
|
|
Ulf: Det får man men jag skickar ett Powerpost till dig för jag vet flera här på forumet som talat väldigt gott om dem. Och det är möjligt att de haft en dålig dag men som det heter "first impression last"... Men det är varken Förenade Bil och inte heller Theanders kan jag säga... |
|
|
Eftersom jag gillar när folk avslutar sina trådar, kommer här upplösningen på mina bilköparproblem: Ytterligare en månad av dåliga bemötanden och skönmålade objekt flöt förbi. Kulmen nåddes när vi var och tittade på en bil hos en av Stockholms större märkeshandlare. Bilen ifråga skulle vara fin och felfri förutom två märken i lacken som skulle åtgärdas före köp, bra historik med två ägare och fullservad. När vi kommer in i hallen har säljaren kört fram bilen så att det ska gå lätt att ta ut den för provkörning. Första blicken blir positiv då skadorna som säljaren beskrivit är mindre än jag trodde. Andra blicken blir dock inte lika bra; huven är en katastrof av repor, bättringar, stenskott och småbucklor. Taket är marginellt bättre och flera konstiga märken finns lite här och var på bilen. När jag öppnar förardörren möts jag av en fläckig förarstol, en rejält smutsig golvmatta och flera märken på dörrsidan. Servicehistoriken visar sig bestå av EN stämpel i serviceboken samt ETT kvitto på inköpta oljor och filter. "Fin och felfri" är inte riktigt de ord som dyker upp i huvudet, milt uttryckt. Säljaren verkar inte tycka att det är så mycket att klaga på - "bilen är ju trots allt fyra år gammal"... Han är dock villig att låta polera huven utan kostnad, vilket han verkar tycka är en stor uppoffring. Det visar sig då att säljaren tagit bort rea-lappen och att priset som står på rutan är 11.000 högre än det som stod i annonsen. När jag påpekar att rutpriset inte stämmer med annonspriset blir han lite nervös och springer in på sitt kontor för att surfa in på BytBil och kolla vad det står i annonsen...! Han kommer sedan tillbaka och ursäktar sig med att det måste ha blivit något fel, men att han väl är tvungen att sälja bilen för det priset, men då kan han absolut inte göra något mer och drar därför tillbaka erbjudandet om att polera huven med motiveringen "för det priset blir det inte bättre än så här". Säljaren föreslår en provtur, vilket jag avstyr. Jag förklarar att bilen ser mycket värre ut än han beskrivit och att det inte är någon idé att smutsa ner bilen genom att provköra den för vi kommer med största sannolikhet inte att kunna enas om rätt pris för bilen. Min bedömning var att bilen inte var värd att köpa ens för 60.000 då det krävdes en in- och utvändig helrekond, omlackning av ena bakskärmen samt huven, riktning av ena framdörren, lagning av klädsel på förarstolen samt åtta nya däck. Säljaren tackar för min uppriktighet och vi lämnar hallen. En fredag ungefär en vecka senare upptäcker jag av en slump ett objekt som precis prissänkts ner i för oss helt rätt prisklass. Historiken verkar perfekt med en äldre ägare och bilen ska vara köpt, servad och inbytt hos en och samma märkeshandlare. Enda abret är att den finns i en mindre stad, 18 mil från Stockholm. Efter telefonkontakt med säljaren känns bilen för intressant för att inte åka och titta. Jag ringer tillbaka till säljaren för ett par sista frågor och det visar sig att det "nästan" är dags för den årliga servicen. Säljaren erbjuder sig att ordna detta direkt, vilket leder till att jag säger "Vi dyker upp på måndag, är bilen så fin som du säger så tar vi med den hem", varpå säljaren trevligt svarar att vi nog ska bli nöjda. Sagt och gjort, på måndagen sätter vi oss på tåget. När jag ringer för att meddela säljaren exakt tid vi dyker upp, insisterar han på att få komma och hämta oss, vilket vi så klart inte tackar nej till. När vi kommit fram till bilhallen går vi in och tittar. Säljaren håller sig i bakgrunden ett par minuter och frågar sedan om han ska köra ut den i solljuset så att vi kan se skicket tydligare. Bilen visar sig ha ett enda märke i fronten samt tre små märken i inredningen, men i övrigt är allt perfekt. När det blivit dags för provtur ursäktar säljaren att tanken nästan är tom och säger att han ska fylla på lite. När vi efter några minuter sätter oss i bilen, visar tankmätaren på full tank! Efter en felfri provtur skriver vi papper. Säljaren har gjort allt rätt; beskrivit skicket i det närmaste optimalt, gett oss service utöver det vanliga (nyservad, hämtning, full tank etc) och dessutom varit en allmänt trevlig person. När jag berättar om hur vi blivit bemötta här i Stockholm skakar han på huvudet och säger att han inte är jätteförvånad, då han fått höra det tidigare och faktiskt har en handfull återkommande kunder som bor i Stockholmsområdet. Det säger kanske en del om hur säljarna här är - folk åker 18 mil enkel resa för att få handla av någon som behandlar en som en KUND, inte som ett störande moment. Slutsats: för att få köpa en bil ska man antingen nöja sig med uselt bemötande eller köpa bilen någon annanstans än i Stockholm. Själv kommer jag gladeligen att åka 18 mil till den här säljaren nästa gång det är dags för bilköp! |
|
|
Va kul! Vilken stad (och handlare)? Mvh |
|
|
Klockrent, kul att du hittade rätt till slut. Känns som du träffat på ytterligheterna av bilförsäljare. |
|
|
Valet föll till slut på en - och nu svär jag i kyrkan, men det här är ju faktiskt den allmänna forumdelen ;-) - Volvo S40 N. Vi var och kollade hos bl a Bilia Haga Norra, men fick faktiskt ingen hjälp öht. Handlaren som blev vår räddare är Gösta Samuelsson Bil i Ludvika. Jag ger mina högsta rekommendationer till säljaren Rolf Bergström och säljassistenten Christina. Tyvärr är det ju inte ekonomiskt försvarbart att åka ända till Ludvika för att köpa reservdelar eller göra service, även om jag skulle vilja. Tydligen är det Upplands Motor man ska vända sig till om man som Volvoägare vill ha bra bemötande i Stockholmsregionen, så det blir nog där våra pengar hamnar när det gäller underhåll, även om vi har betydligt närmare till Bilia. Kanske åker jag till Ludvika och köper min nästa BMW också. Bemötande och servicegrad är en så otroligt viktig del av bilköpet och i mitt tycke värt att åka en bit för att få. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.