AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.165

Vad ska man göra för att få köpa en bil egentligen?

Sida 1 av 2
I två veckor har jag nu letat bil till min sambo. Lättast är självklart att leta på nätet, eftersom "alla" handlare har sina utbud på Blocket och/eller BytBil samtidigt som man inte behöver passa några öppettider. Tyvärr har det visat sig väldigt svårt att få tag i någon bil. Inte för att det inte finns objekt, utan helt enkelt för att handlarna inte bryr sig om potentiella kunder. Det var samma sak sist jag letade bil (ca fyra år sen) men jag trodde faktiskt att det blivit bättre nu.

Låt mig ta några exempel:
- Jag har mailat intresseanmälningar ett antal handlare, låt säga tjugo stycken. Jag är alltid kortfattad, saklig och tydlig samt uppger både namn, e-postadress och telefonnummer. Av drygt tjugo förfrågningar har jag fått ETT svar, och i det fallet var svaret att bilen sålts tidigare samma dag.
- Jag har satt ut köpesannons som handlare har svarat på via e-post. När jag då svarat på deras svar händer ingenting, inte ett jota.
- Jag har ringt handlare och haft en bra dialog via telefon. De lovar då att kolla upp något som de inte har svar på när jag frågar och återkomma snarast, men ringer inte tillbaka.

Detta gäller allt mellan Zorans Bilar med kontoret i bakfickan och stora märkeshandlare med hundratals bilar i lager. Det handlar både om nyinkomna objekt och bilar som stått i hallarna i månader.

Varför annonserar man öht på nätet om man inte kan/vill/orkar svara på mail? Varför struntar man i att ringa upp en intresserad spekulant och väljer att ha kvar bilen i hallen X antal dagar/veckor till istället? Jag köper inte att de har för mycket att göra, för det är inte direkt högsäsong för bilhandlarna just nu.

Min fråga är således, vad ska man göra för att få köpa en bil i dagens Sverige? Det räcker uppenbarligen inte med att aktivt ta kontakt med en handlare, att ha köpesumman kontant och att vara en helt och hållet seriös spekulant.

Tilläggas bör att jag naturligtvis rent fysiskt besökt de handlare som finns i min närhet och då fått bra hjälp, men vad spelar det för roll när de inte har några intressanta objekt?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag funderar förstås på vilka frågor du ställer som du inte (kan) få några svar på?
Personligen så ringer jag på en bil jag är intresserad av att köpa, och frågar om jag får komma och titta på den. Vad säljaren säger eller skriver i annonsen är ganska obetydligt när det handlar om "den är pedantskött", "välservad" osv.
Att på måfå åka runt till bilhandlare och se vad dom har i lager brukar vara rätt lönlöst såvida du inte vill ha en V70 och åker till Haga Norra, nån har dom säkert..
Det är inga konstiga eller svåra frågor, exempelvis "Finns servicebok, är den fullstämplad, när servades den senast?".

Det är ju just måfå-letandet jag vill undvika genom att maila eller ringa och fråga helt normala frågor för att få veta om det är värt att åka X antal mil för att titta på objektet jag är intresserad av. Jag förstår inte varför det ska vara ett problem för säljaren.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Nej, jag vet inte. Jag har aldrig haft problem med någon som ogärna säljer, snarare tvärtom att man får alla subjektiva bedömingar när man frågar om sån information som saknas i annonsen.
Subjektiva bedömningar och "det är nog bäst att du skyndar dig hit om du vill ha bilen, det är många som är och rycker i den" får jag hur mycket som helst. Det jag saknar är tillräcklig yrkesstolthet för att åtminstone ringa tillbaka när man själv föreslagit det.

Lustigt nog har jag nästan ovända problemet när jag frågar om nybilar - då får man nästan be säljare sluta höra av sig. Fick julkort från en som jag aldrig köpt något av, t ex.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Känner inte alls igen ditt problem.

Den absolut största andelen ringer och mailar tillbaka som utlovat.

När det gäller bilhandlare ringer jag oftast. Och de ringer vanligtvis tillbaka ungefär som utlovat.

Du har inget exempel på vad du skrivit i dina förfrågningar?
Diskuterar du pris, inbyte och liknande på en gång?
Ställer du väldigt många och svårbesvarade frågor?

Att du frågar om service är ju inget konstigt det brukar vara en av mina standardfrågor.

Kan du tänka dig en 120iM så lovar jag att svara så snabbt och utförligt jag bara kan ;)

Jag nämner öht aldrig priset oavsett om jag frågar via mail eller telefon. Självklart förstår jag om handlare tröttnar på "ÖÖÖÖH SISTA PRISET KOMPIS!!!!!!!", men det är verkligen inte aktuellt i mitt fall.

Här är typexempel på mail från mig:

--

Hej X,

Har ett par frågor om er nyinkomna X med regnummer XXX123:
- Klädseln ser lite smutsig ut på vissa av bilderna, är detta en synvilla eller bör den rekondas?
- Lacken beskrivs som "100% felfri", betyder det att det inte finns någon rost eller några repor, stenskott eller andra skador?
- Är bilen servad enligt bok?
- Hur är det med däck och fälgar, i vilket skick är dessa?

Finns det något annat värt att veta om bilen som avviker från vad man kan förvänta sig?

Med vänliga hälsningar,
Anders X
070-XXX XX XX

--

Tyvärr är inte 120iM aktuellt, då min sambo behöver en ekonomisk shoppingbil. :-)
Sitter för övrigt nu och väntar på att en säljare ska ringa tillbaka.

Jag ringde precis efter lunch 12.30. Vi hann prata två minuter innan säljaren behövde gå och kika på bilen och sa "Bilen står inne i den andra hallen, så jag måste byta till mobil, jag ringer upp dig direkt". Och det är alltså snart två timmar sen.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Märkligt, jag känner verkligen inte igen situationen.
En annan märklig sak är att det är en helt annan grej att prata med någon som inte är säljare. Exempelvis har alla bokare/tekniker på BMW, Audi och VW som jag pratat med varit rakt igenom skittrevliga och i flera fall gjort mer än man kan förvänta sig. Det måste ju bero på något, tycker jag.

Min sambo har en teori om att jag är för bilkunnig och för telefonvan för säljarnas smak och att de känner att de inte kan vara säljare utan bara rena informatörer, men det låter lite märkligt.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Knepigt, ser inget konstigt med ditt mail. Helt relevanta frågor som är vardag för en bilhandlare.

Har faktiskt ingen bra förklaring. Antigen har du bara otur eller så har jag haft en väldigt tur.

Att agera när en potentiell kund visar intresse och att återkomma som lovat är ju sådant som tas upp på kurs 1A i försäljningsteknik ;)
Blir du ignorerad på detta sätt flera ggr på samma firma skulle jag gå vidare och kontakta försäljningschefen eller VD:n.

16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Större handlare har oftast ingen aning om hur bilen egentligen ser ut och vilket skick den är i. De har för många samtidigt för att kunna veta något om servicebok, skick eller smuts i klädseln. Och att gå ut och faktiskt titta är jobbigt...

Ibland undrar jag hur säljare överlever med tanke på att de går på provisionslön.

Jag kan dock rekommendera: Länk! Svarade på mail = han fick sälja till mig. Dessutom betalade de bytet av min cabmotor för 12.000 3 veckor senare. De var inte överlyckliga över detta men det var inga som helst försök att undvika att betala. En annan handlare som är bra är: Länk!

Men om du verkligen vill ha svar - ring! Det är svårare att glömma bort någon som sitter i andra änden än att glömma ett mail.

-------
//Lövet
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"...de känner att de inte kan vara säljare utan bara rena informatörer, men det låter lite märkligt."

Borde egentligen inte spela någon roll. Har de inget att dölja så borde det bara vara positivt med en insatt kund.

Du nämner "ekonomisk shoppingbil" funderade på om det är äldre och förhållandevis billiga bilar du varit intresserad av?
Då kanske intresset för säljaren minskar och dom får frågor om smutsig klädsel och servicedokumentation (ingen ursäkt men kanske en förklaring)
BjörnB - allt är relativt. Vi är på jakt efter en bil som ligger nånstans mellan 50 och 100.000 kr, givetvis beroende på vad det handlar om. Det kan absolut ses som en oattraktiv prisklass för vissa säljare, men absolut inte för de som livnär sig på att sälja begbilar i just den prisklassen.
gO
1.407
gOry
335i Touring
"Jag köper inte att de har för mycket att göra, för det är inte direkt högsäsong för bilhandlarna just nu."

Eller så är de tvärtom, enligt en kompis som jobbar med bilfinans så har de nog aldrig haft så stor rulle på beggbilar!
Is
468
Ismo
735iA -87
Av någon anledning klickar jag på rutan "privata" när jag letar efter bil
Lövet - Tack för tipsen! Carblaze är på andra sidan landet, så det är inget alternativ. Gröndal däremot - stämmer de att de samarbetar med BMW Group och säljer deras mindre attraktiva (läs: äldre) inbytesbilar?

gOry - Jag betvivlar inte att det stämmer, men det handlar nog snarare om att folk är mer benägna att använda sig av bilfinans nu än när det är blomstrande tider, än att det säljs fler bilar.
andersheterjag: Det stämmer att Gröndal samarbetar med BMW.
De tar in en hel del inbytes bilar från dem. Det behöver inte vara "oattraktiva" bilar. Jag var i kontakt med dem när jag skulle byta senast och fick väldigt bra bemötande. Det jag tittade på var en fullutrustad 325 från 08 så att de bara har äldre BMW stämmer inte riktigt. Den kom direkt från BMW Solna.

A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Till viss del kan jag känna igen mig i det andersheterjag beskriver.
Sitter själv och letar beg bil och vissa svar kan man ju bli lite förvånad över. Ibland är det nästan bättre med de handlare som inte svarar alls än de som i mitt tycke bara är otrevliga.
Generellt tror jag precis som som Lövet att vill man ha resultat bör man ringa, det är min uppfattning med.
Sen är väl bilförsäljare ett speciellt släkte i sig enligt min uppfattning. Att man hårdnackat kan välja att inte vilja göra ett dugg åt priset fast bilen kan ha stått i flera månader kan ibland förvåna mig och då pratar jag inte om några fantasiprutningar utan så lite som 10.000 kr på en 300.000 kr bil.
Verdi
Jag skickade ett mail till Bilcentralen i Segeltorp en fredag eftermiddag i höstas om ett byte jag vill göra och erbjöd x antal tusen mellan. Ganska likvärdiga 320d men jag ville åt sportstolarna i den de hade inne.

Ingenting hände på en dryg vecka så lördagen efter ringde jag upp och frågade. Säljaren som jag fick kontakt med sa att han var upptagen med en kund och skulle ringa tillbaka till mig. Ingenting hände.

Veckan efter skickade jag ett mail där jag frågade vad f-n de håller på med och om de inte vill ha några kunder.

Då ringde platschefen upp och jag fick en bra deal på bilen jag var intresserad av. :)

Chefens förklaring var att de hade extrapersonal på helgerna som inte var lika noggranna som de som jobbade under veckorna...
Eller så är det helt enkelt så att klädseln är sunkig och lacken har rost och repor och att säljaren därför tycker det är lönlöst att kontakta dig eftersom han enbart tycker att han slösar tid alternativt tycker det är pinsamt att det stått "fel" i annonsen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.