AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
64.380

Ännu en med frusen VV. Några snabba frågor!

Sida 7 av 7
Wallinski: Intressant lösning du gjort på din M62TUB44 motor.

Du verkar kunna det här med vv och M62TUB44.

Något jag reflekterat över:

Det verkar relativt vanligt med frusen vv på M62TUB44 i X5 medan jag aldrig någonsin tror jag läst om det i 540/740.

Jag vet att det är skillnad i vv konstruktionen mellan m62 i X5 och 540 men har inte riktigt förstått vad det är för skillnad och vargför? Har du koll på detta och någon aning om varför BMW överhuvudtaget gjort denna mystiska (idiotiska?) konstruktionsändring på i övrigt till synes helt identiska motorer?
Fo
158
Fonzi
BMW 850iA 92
Hej
Ser bra ut kommer att instalera en sådan när vintern kommer.

Nu har jag Mailat till BMW i Tyskland vi får se vad dom kommer att svara tycker flera ska maila till dom.

kundenbetreuung@bmw.de

MVH
Fonzi
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Har du frågat specifikt vad de tycker om en sådan slang från oljelocket, eller vad?

Fo
158
Fonzi
BMW 850iA 92
Nej jag har mailat över klagomålet och svaret jag fick från bmw Swerige.

Fixade en översättning från svenska till tyska via google.

MVH
Fonzi
Wallinski,
Om jag har förstått din lösning rätt (?) är det fri passage ut i det fria. Hur fungerar det på V8an, strömmar luft in/ut i slangen du satt dit?

En sluten vehusventilation håller normalt lätt vakuum i vevhuset. Med öppet ut är det också öppet in, mao kommer slangen dra in luft i vevhuset. Hur ren är den luften? Eventuellt blir det tvärs om vid högt effektuttag, lätt övertryck och vevhusgaser far rakt ut i det fria.

Som jag ser det borde slangen kompletteras en övertryckventil (som normalt är stängd). Ventilen bör ha lågt öppningstryck, mindre än det tryck som åtgår för att trycka ut olja fel väg.

Eller är jag helt fel ute med mina funderingar?

mvh/ Anders
Jaha, skulle åka till jobbet för en timme sedan. -15 ute, startade och det började ryka kraftigt av oljebrända avgaser. Stängde av och försökte öppna oljepåfyllningslocket. Det gick inte utan fick knacka lite med en hammare. Inuti var det fullt med klegg som frusit, även i slangen som jag lossade som går neråt. Försökte starta med dessa öppna, gick ej, hostade. Vad fan gör man nu? Den frös förra året också och en massa delar byttes i vevhusventilationen. Är det bara verkstaden som gäller? Kan det hjälpa att värma med motorvärmare några timmar?

/ninja
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Med tanke på temperaturerna som är i landet denna veckan så lär det ryka en och annan vevhusvent. BMW säger att de inte känner till detta som en svag punkt, men när min gick sönder förra året så sa verkstadschefen att när det kryper ned under -20 då får de alltid påringning av folk som känner lukten av bränd olja osv.
Sedan känns det verkligen som att det ofta är vid verkligt låga temperaturer som saker och ting händer. (-10 och kallare)

När jag drabbades i min förra 530 nära årskiftet 09-10 var det svinkallt (runt -20).

ninja: Av ren nyfikenhet, hade du vidtagit några åtgärder för att försöka förhindra detta? Någon form av isolering eller något oljebyte i höst?
Alla som drabbas av detta borde majila till kundservice i Tyskland istället för i Sverige. Vi vet ju redan att BMW Sverige kommer med intetsägande standardsvar där de hävdar att det inte är produktfel utan att man har taskig körprofil etc.

Översätt via google translator och klaga på BMW Sveriges bemötande här:

kundenbetreuung@bmw.de

Skulle vara så enormt komiskt och bra om BMW Tyskland ger oss drabbade rätt och tvingar BMW Sverige att öppna på goodwill kontot. ;-)

I Nordamerika har BMW tagit mycket goodwill på liknande, det vet vi.
Mats. Inga åtgärder utöver reparationen som gjordes förra vintern. Tittade på vilka delar som var bytta och såg då att oljesticksröret inte var bytt. Tror jag läste att det fanns ett rör med större returrör. Får väl hoppas att verkstaden gjorde rent röret iallafall. Oljan byttes i början av oktober. Shell Helix Ultra 5W-40. Tittade under oljelocket för några veckor sedan då när det var varmare. Där fanns inget klegg. Ser ut som om det tinat lite nu. Satte en kupevärmare vid kanten av ventilkåpan där röret går ner. Vågar man prova starta?

/ninja
ninja: Intressant, en mycket vanlig gissning/teori om detta är ju att det har att göra med oljan. Att det var länge sedan man bytte olja eller använde undermålig olja.

Tror man kan räkna bort det helt i ditt fall åtminstone. Det har nog mer att göra med vevhusventilationskonstruktionen och skicket på denna i kombination med att det är svinkallt.

Har tyvärr ingen aning om det är vettig att starta i detta läge, en del drabbas lindrigt och del fall är allvarligare. Ring och rådfråga verkstad först, personligen skulle jag åtminstone kört kortaste väg till en verkstad och bett om kontroll.

Bärgade bilen till verkstaden för en vecka sedan. Försökte starta hemma innan men det kändes som om motorn inte gick runt. Bakslag på något märkligt sätt. Misstänker olja i cylindrarna. Fast oljestickan visade att kanske en halvliter gått åt, det kanske räcker för stopp i motorn.
BMW verkstan gjorde felsökning och konstaterade frusen vevhusventilation (jaha det visste jag ju redan). Sen så undrade jag om dom kollat varför den inte gick runt, tex tagit ut tändstiften, vilket jag berättade om när den lämnades. Det hade dom inte kollat, bara beställt delar såsom en ventil och en ventilkåpspackning. Att motorn inte gick runt förklarades av att den frusit..? Motorn var ju igång innan den började gå dålig. Vad kan frysa där? Få se vart detta slutar. Har inte fått någon reparationsförslag med pris än.

/ninja
Undrar om man kan montera en sådan här bredvid slangarna till vevhusventilationen med slangisolering runt?
Länk

/ninja
Då har man fått kvittera ut bilen. 7300 kr fattigare. Ventilkåpspackning bytt, nya delar till ventilationen och rengöring. Även oljebyte som blev lite billigare eftersom jag hann slänga med några dunkar egen olja i bilen innan bärgning.
Ingen som har funderat på elektrisk uppvärmning av slangarna som i mitt tidigare inlägg?

/ninja
CW
67
CWM
525i Touring -02
Jag köpte faktiskt, i våras, den kabeln du länkade till just för att använda den till vevhusventilationen. Jag lyckades förmodligen koppla fel, jag lödde ihop kablarna i ena ändan och lödde fast 1,5 mm anslutningskablar i den andra. Sedan testade jag på ett extrabatteri jag har stående, det som blev varmast var anslutningskablarna, de var glödheta. Jag bytte till 4 mm anslutningskablar och de blev ljumma, men värmekabeln blev så het att plastöverdraget smälte. Mao en ren kortslutning. Antagligen skulle jag inte ha lött ihop ändarna utan enbart ha lött på anslutningskablarna. Hur som helst så vart värmekabeln sig aldrig lik, (sönderbränd?), så jag gav upp försöket.

Värmekabeln i sig ser ut som en gammaldags, (fast grövre), telefonkabel av äldre modell och med den form den har så är den busenkel att föra in under isoleringen på vevhusventilationen och föra igenom hela vägen till oljestickan. Har man en längre kabel så går det säkert bra att göra en "U-sväng" så att man får kabeln dubblerad. Kanske någon här på forumet kan tala om hur jag egentligen skulle ha kopplat in elen på värmekabeln? Det är spännande med "trial and error", men jag är glad att jag provkörde detta utanför bilen...
Hej! Det var ju tråkigt att det gick fel. Du borde nog inte ha kopplat ihop ändarna. De är bara ledare och om man tittar i pdf filen ser det som om ut resistansen (Halbleiterheizelement) ligger mellan ledarna. Frågan är ju också om effekten 17W/m räcker för att värma upp slangarna.
Hittade en annan också med lite högre effekt. Den ska viras runt slangen.
Länk

/ninja
Tr
51
Trollebo
525iA Touring-04 E39
Lider med er alla!!
Bytte "allt" förra vintern i ett "uppvärmt kall-garage" (max temp: -8grader...brrrrrrrrrr)....å -20massor på utsidan SUCK!
Arbetet va nog inte så svårt för den "normalhändige" men vissa "rör" Grrrr, så man försår att arbetskostnaden är hög (+ hutlöst betalt för lite plast+ ett plåt rör =ocker!!)

I vinter när temperaturen gick under -10 så kom ångesten krypande (trots "cold climate kitt") då det vid kontroll i "oljepåfyllningslocket" noterades en massa klegg.

Så en värmekabel virad runt olje röret är nog en bra och "billig" lösning (kopplad till motorvärmaren under morgonen och med växlingsrelä till generatorn, när man kör)

Trollet
Länk

Rent teoretiskt, går det att släppa slangen nr 2 och blåsa med tryckluft och ta bort oljestickan för att se om det är "öppet" ända ner till röret, eller kommer luften ta en annan väg?

Tänkte byta ventilkåpspackning och ville se att ventilationen fungerar innan jag börjar. Misstänker att det frusit i lilla röret vid oljestickan, men jag tror att det fungerar nu, har haft inne bilen i garaget och täckt njurarna. Varmkört rejält och det är ett ytterst litet läckage i ventilkåpspackningen. Men vill dubbelkolla.
an
33
angr77
320 Coupé - 02
X5 3.0iA - 05
118d Coupé - 11
Hej.

Har en X5 3.0 från 2005. Har precis haft en VV förfrysning och har fixat det enligt konstens alla regler. (Varmgarage, rengöring/oljedammsugning av cylindrar(sög bort ca 0.5 l ur cylindrarna) till bytt till helt ny olja) Efter insatsen så drar motorn igång så snällt…men den går ju inte bra på tomgång och när man drar ut och kör så är den helt orkeslös samt att avgaslampan lyser/blinkar. Det är lite båtkänsla över tomgången…frågan om den går på alla cylindrar.

Ska man satsa på en packe nya tändstift också (gjorde dock rent de befintliga noggrant) eller har ni andra tips? :-)

ANDERS
Hej!

Har kollat på en 525:a -02.
Säljaren verkade va en ärlig man och sa redan innan jag kom o kollade att bilen drog olja ca 1liter på 250 mil och att de på verkstaden misstänkte vv.
Det är ganska tydligt att vv är igenkorkad, en hel del olja har läckt ut runt ventilkåpspackningen, luktar även bränd olja i motorrummet.
Hur farligt är det att köra bilen? nu trycks ju tydligen oljan ut ur venttilkåpspackningen men är det risk att mer kan ta skada? och isåfall vad?

Bilen går annars bra, inga problem alls, tyckte dock det kom ganska mycket vita avgaser från den...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.