|
Sida 5 av 7
|
|
|---|---|
|
Källeman Jag kan pm dig en bild om du vill |
|
|
Vet bara vad som gäller för m54 motorerna med dubbelvanos. Har i alla fall fått bekräftelse att det är fler än jag som fått samma resultat efter vanos renovering. Inget mer klegg eller mycket lite klegg samt mycket varmare ventilkåpa. Är fortfarande misstänksam att vanosen ger ett sekundärt fel i form av kallare gaser som kondenseras i förtid i röret från ventilkåpan ner till oljeseparatorn. |
|
| Verkstaden ringde: 11.100:- inkl ventilkåpa som tydligen oxå slagit sig. Känns faktiskt jävligt surt. Detta borde aldrig ha hänt. | |
| Känner med dig Fredrik, 11 stora är inte så roligt. Sådant här borde aldrig hända. | |
| Jag hade tänkt byta framdämpare till sommaren, men det får nog vänta nu. | |
| En ny ventilkåpa kostar nog runt 2200:- om man tittar på realoem. Det borde vara överskott på dom på skrotarna och den byter du enkelt själv om du vill spara nån krona. | |
|
Ventilkåpan kostade 1400:- excl moms. Det var liktsom inte riktigt läge att sticka till mekarna en beg. kåpa... Hade en lång diskussion med verkstadskillen på Novation, och jag försökte få klart för mig hur man skall kunna undvika detta i framtiden. Han trodde inte på någon metod som gick ut på att höja motorrums tempen. Och jag kan hålla med. Vattnet finns ju där hela tiden, och om bilen står så fryser det ju. En regelbunden kontroll och rensning vid behov borde vara det enda raka, möjligen kompletterat med den här ventilen i oljelocket. Jag är klart intresserad av den lösningen. Bilder vore klockrent. Var som sagt rätt lack när jag betalat, men - ärligt talat - när jag satte mig i bilen igen kändes det genast mycket bättre. Vad är vi inte beredda att göra för våra bilar? |
|
|
Hur lägger man ut en bild här??? Mvh |
|
|
Det finns alltid vatten i oljan. Kan tyvärr inte hålla med mekanikern i sin utsaga. Om utfällningen sker i röret från ventilkåpan är gaserna inte tillräckligt varma vilket medför att en mix av olja och vatten rinner ner till oljesticksröret. Klegg på oljelocket tyder bara på att kondensering har skett i ventilkåpan vilket är naturligt. Frågan är om det finns tillräckligt med värme i ventilkåpan så att vattnet omvandlas till ånga kan transporteras ut. Vatten i olja finns alltid frågan är hur bra systemet kan göra sig av med det. Att sätta för njurarna är ett sätt att höja tempen vilket medför ökade chanser att gaserna inte kondenserar i förtid. Detta borde egentiligen inte behövas nyare bilar men det verkar fungera för många. |
|
| Jag är beredd att testa. Vid vilken ute temperatur bör man börja överväga detta? | |
| Så fort det är ihållande minusgrader ute ska jag köra med detta iaf. | |
|
Wallinski: Ser fram emot att se bild på din lösning. |
|
|
Fick ett cold kit monterat förra veckan, är det meningen att cyklonen ska låta som en störtbombande Stuka, visserligen är bilen tysk men ändå? Tjuter ju som f_n :( Carpe diem |
|
| Jag tror inte att det är meningen att den skall låta så. :) Min gör det iaf inte. Tycker däremot att den är lättare på gasen nu, alltså att den svarar bättre på gaspådrag. | |
|
Det känns som man blundar för grunden till problemet! För att det skall kunna bildas en isklump, måste det finnas vatten i oljan! Personligen är jag övertygad om att detta är en kombination av flera faktorer. 1. Korta körsträckor där oljan sällan eller aldrig blir så varm att vattnet förångas ordentligt, varvid oljan långsamt men säkert ackumulerar allt mer vatten. Dellösning: Kör regelbundna långkörningar med bilen, inte bara några km åt gången. 2. Allt för långa oljebytesintervall mht till körförhållande och körprofil. Dellösning: Gör ett extra oljebyte (plus filter) halvvägs in i normalt serviceintervall. 3. Det verkar som om vissa oljor är känsligare än andra när det gäller vattenförorening och frysproblem. Om man skall tro diskussionerna och de slutsatser som flera forumsdeltagare dragit, verkar Castrol vara mer utsatta... 4. Kallt klimat - givetvis, annars fryser inte vatten... Dellösning: Svårt att göra något åt om man inte vill låta bilen stå eller flytta till varmare breddgrader. För de som är extra seriösa, finns det numer by-passfilter med förångningskammare som tar bort vatten och bränslerester ur oljan samtidigt som man får en extremt bra rening av oljan hela tiden (många lastbilar har kört på samma olja i 160 000mil(!) med det systemet i USA, dock har det skett en viss återfyllning av olja i systemet för att kompensera de 2-3liter som försvinner när man byter finfilter i systemet var 5000:e mil. Om någon är intresserad av sådana, kan ni kontakta mig. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Klart att det låter intressant, även om det inte verkar vara något man monterar i sin privata bil. Har hört talas om dessa renare tidigare, och att oljan håller länge är känt sedan tidigare, även om 160` låter extremt. När det gäller oljor som tar upp vatten så kanske du glömmer att många här (även jagsjälv) färna åker med castrol just för att BMW rekommenderar den oljan. Att just castrol skulle vara särskilt benägen att frysa eller ta upp vatten har jag ytterst svårt att tro. |
|
|
Hittade detta angående VV. SI B11 08 03 Engine February 2005 Technical Service This Service Information bulletin supersedes S.I. B11 08 03 dated December 2003. [NEW] designates changes to this revision SUBJECT Oil Separator - Cold Climate Conditions MODEL E39 5 Series, E46 3 Series, and E53 X5 with the M54 Engine [NEW] SITUATION Certain areas of the US experience extremely cold climate conditions during the winter months A small number of vehicles in the above series listed have experienced problems ranging from leaking or broken valve covers to complete engine failure. [NEW] Cause Moisture accumulating in the engine oil separator, hose to oil dipstick guide tube or the orifice in the dipstick guide tube can freeze. When this occurs, depending on the position of the internal valve, this may either cause high crankcase pressures (stuck closed) resulting in valve cover leakage/breakage or cause an oil hydro-lock condition (stuck open) which could result in engine damage. [NEW] CORRECTION In case of a customer complaint, replace the crankcase vent valve, crankcase vent hose and remove and clean the oil dipstick guide tube orifice. [NEW] PROCEDURE Repair/replace all affected components. Access to the oil separator is best achieved by removal of the intake manifold. Refer to Repair Instruction 11 61 050 for details. 1. Replace the oil separator and hoses (1) with the new insulated style (2). 2. The oil separator repair kit fits all the affected models. One additional hose needs to be ordered: ^ (1) E39/E46 PN 11 15 7 532 629 ^ (2) 53 PN 11 15 7 532 628 3. Obtain a thin piece of metal measuring approximately: ^ = 2.50 mm ^ = 0.8mm ^ Length = 30 cm Using a wiper blade metal reinforcement will be sufficient. 4. Remove the oil dipstick guide tube and clean the upper crankcase vent tube orifice using the metal device (1). Note: The guide tube orifice can be restricted by a build-up of oil, water and ice. Using a brake cleaner solvent will aid in the process. 5. The lower end of the dipstick tube has a double-wall. The outer orifice needs to be cleaned using the metal device (1) as noted above and brake cleaner solvent. |
|
| Menar de att detta skall göras om någon klagar, alltså kostnadsfritt för kunden? | |
|
Nja inte riktigt. Dock ett erkännande från bmw om vv. Man får nog be verkstaden att söka goodwill på ärendet. Varje BMW verkstad kan söka goodwill för kundens ärende. Jag envisades att få goodwill på en trasig lambdasond. Tog väl cirka 3 månader innan jag fick ett positivt besked. Faktum var att jag vägrade betala fakturan och hänvisade till att producenten enligt lag skall se till att bilen håller måttet för avgasreningen under 5 år. Nu är det ju faktiskt så att VV är en del i systemet som gör att avgaserna blir bättre. Dock har tiden för E39 gått för att producenten skall vara skyldigt att åtgärda vv. Vanos är även den en del i avgasreningen även om man inte tror det. "The advantage of double-VANOS is that the system controls the flow of hot exhaust gases into the intake manifold individually for all operating conditions. This is referred to as "internal" exhaust gas re-circulation, allowing very fine dosage of the amount of exhaust gas recycled." |
|
|
Det var är bara att inse att det var bättre när det gick ut i det fri som på dom äldre bilarna då var detta aldrig något problem. Jag skulle aldrig mera äga en bil utan att motera dit en säkerhetsventil. Det är det bästa skyddet mot det värsta som kan hända motorras=Olja upp i cyl=Dö pall |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.