|
Sida 4 av 7
|
|
|---|---|
|
Källeman kör absolut inte bilen, bogsera till verkstad. Det kan hända att membranet i cyklonen går sönder och då fylls cylindrarna med olja. Topplockpackningen kan gå av trycket som bildas. Man kan ta bort slangen vid ventilkåpan men motorn kommer då att gå kasst och det kan hända att motorlampan tänds mm. Kankse går hela skiten i nödläge. Inte att rekommendera om det inte är nödläge och handlar om att bara starta och köra några 100m. |
|
|
Jo det är nog bäst att låta kärran stå! Synd bara att verkstads helvetet inte hade tid förräns nästa måndag! Va ute imorse o kolla lite oljenivån klockren o provstarta gjorde jag med går helt som vanligt inga motorlampor eller nått! Tycker dock att det ryker lite mycket (vitt) jaja vi får se vad som händer, tänker inte riskera att få in oljan i cylindrarna! Blir nog oljebyte o tändstiftsbyte i samma veva nu nästa gång på verkstan är det nått mer man ska byta? |
|
| Tycker fortfarande att BMW borde kunna visa lite god vilja i detta tex genom att ge rabatt på delarna. Jobbet kan man väll stå för, men det känns trist att betala 10 papp för något som absolut inte borde hända öht. Detta är ju en normal funktion som funkar på alla andra bilar. | |
|
Håller med fredrikE39, hörde av min verkstads snubbe att V.A.G bilarna också hade problem! Men det verkar ju som att det är en miss i protokollet från BMWs sida. Hur va det med svensk sålda BMW E39 hade dom redan Kallt land sats från fabrik? Är det så att man måste byta ut delarna räcker det inte med att rengöra? Får se vad jag får för pris utav verkstan! spännande,,tråkigt bara o va utan bil när man bor 3 mil från stan ggaaahhh! GOOD WILL BMW!! |
|
|
Ja måste hålla med, andra gången för mig VV har frusit, å de är ändå cold climat grejerna som sitter där... Man blir ju djävlat galen, här köper man BMW för att de är ju riktigt fina bilar de vet ju alla om här, men såna här skit fel ska ju fan inte förekomma... Å när man pratar med folket på BMW så låter de som, va nä de är sällan de händer... Ja är såå piss less på de här... så huvva... Å pengar kostar de till ........ |
|
|
Körde 70 mil från Skåne till Dalarna....minus 25 grader på natten.När ska ta bilen på morgonen till skidbacken kommer doften av bränd olja efter att ha klättrat några hundra meter upp till skidbacken...."cold climate" vevhusventilation hjälpte inte ett skit.Lät bilen stå på tomgång en timme sen släppte isproppen och jag körde hela veckan däruppe och idag blev det 70 mil åter till Skåne och bilen gick klockrent.Det är ju en stor skandal....vevhusventilationen på min 525i -02 är ju felkonstruerad....På en sådan "premiumbil" ska ju inte körsätt spela någon roll...tom en gammal dam ska kunna äga och köra en sådan bil. Är det kondensvattnet i vevhusvent som fryser? Gösta |
|
|
Detta är faktiskt helt kasst. Borde finnas något man kan göra för att det inte skall hända igen, Jag förstår faktiskt inte riktigt vad problemet är. Blir det för kallt runt motorn? Hjälper det att täcka gälarna? Finns det risker med att täcka gälarna? Man vill ju inte skjuta motorn av misstag... |
|
|
Att täcka för njurarna lite hjälper,då kommer inte den kalla luften rakt in på motorn som just är det problemet vi har med detta. Slangen som går ifrån toppen sitter både helt fel + att den är för tunn! När jag får tillbaka min bil,om det fortfarande är så pass kallt då kommer jag sätta nåt för njurarna, även fast det känns helt åt hel*ete på en så pass ny bil. Nja...risker med det vet jag inte,man får hålla mer koll på tempmätaren. Bor man i en storstad och sitter massa i köer dagligen skulle jag nog tänka till en extra gång innan. Så fort det är ihållande plusgrader ute så måste man komma ihåg att ta bort det man nu täckt med. |
|
| Som sagt plusgrader påväg! Är inte problemen avhjälpta med hjälp utav plusgrader eller? | |
|
Jag ahr kört med njurarna nästan 100% täckta nu ett bra tag, har även kört en del stads körning och tempen har aldrig ökat över normal. Sälänge de ännu är 1-2 plus bara så blir ju luften ganska kall i 100km/h ändå så jag tror man kan ha dem täckta tills det iaf blir 5+ Beemer 4 Life! |
|
| Täcka för njurarna är nog faktiskt en bra ide. Kommer också att göra det eftersom att problemet fortfarande finns där. Det är bara en tidsfråga innan det händer igen. | |
|
Det ni kan göra är att montera en ventil på oljepåfyllnings locket som kan släppa ut trycket när den fryser, Då slipper man att packningarna far som att man kan lungt köra vidare tills proppen släpper. Det har jag gjort på min X5 fungerar kanon nu behöver man inte vara orolig att den skall frysa. Mvh |
|
|
Wallinski: En mycket bra ide. Vid vilket tryck öppnar den? Sedan kan koppla en slang till som går ner under bilen. |
|
|
Jag tog bara en däckventil som jag hade tagit bort ventilen i men om man vill kan man sätta dit en säkerhetsventil från en kompressor tror det finns såna som har inställbart öppningstryck. Men en däck ventil blir bra och riktigt tätt vid locket bara att borra lagomt stort hål så fastnar den exakt under kanten och enklare att montera slangen på. Helt otroligt att man måste bygga om en så dyr och fin bil eller? Mvh |
|
|
Sen när plusgraderna kommer bara att montera ett nytt oljelock. Och när vintern kommer igen, dit med grejorna samt en rengörning av vv och allt är frid och fröjd |
|
|
skulle vara kul om du kunde fixa till en bild på ditt lock wallinski! |
|
|
Bra idé. Men räcker det inte med den nya "mer" isolerade slangen man får nu + att täcka njurarna när det är kallt ute? |
|
|
Hej! Efter att ha läst många inlägg angående frusen vv för M54 motorerna så blir man rent av förbannad på BMW. Vad jag har läst så hjälper inte cold climate konverteringen av vv. Täta oljebyten verkar föga hjälpa. Oljans kvalitet eller märke verkar inte heller spela någon större roll. Vv fryser fast den bytes året innan. Något är inte som det skall helt enkelt. Nog är konstruktionen av det dåliga slaget men det känns inte helt rätt ändå. Varför drabbas bilarna igen som fått sin vv byt? Kan det vara så att frysen vv är en sekundär effekt från något annat som är felande. Här är lite matnyttig läsning. Har renoverat vanos enheten på grund av oljud. Effekten av denna renovering är varmare ventilkåpa. Förut så blev den knappt pissljummen vid -10 grader och nu riktigt varm. Kan det finnas något samband med frusen vv och dåliga vanos o-ringar. En av oljans viktiga jobb är att transportera bort värme (kyla). Vatten i oljan är den stora boven, vatten fryser som alla vet. Om ventilkåpan håller pissljummen värme så sker kondenseringen i returledningen vilket medför att klegg bildning. Detta kommer att sätta igen returledningen i oljestickan. Klegget innehåller vatten som sedan bildar proppen. Majoriteten får proppen nere vid oljesticksröret. Isolera och byta olja kan hjälpa för tillfället och fungera under en vinter eller två om man har tur. Men så länge kondenseringen sker på ett felaktigt bildas det nytt klegg med risk för en ny propp som fryser. Många har insett att bristen på värme är den bidragande orsaken till problemet. Systemet bygger på återcirkulation av gaser vilket kräver mycket värme för att fungera som det skall. Gasblandningen separeras i cyklonen, oljan skall rinna tillbaka i returledningen och resten åker till den övre ventilen. Det är här det går snett när gasblandningen fälls ut för tidigt och binder upp vattenångan tillsammans med olja och bildar segt klegg. Efter att ha renoverat vanosen så är påfyllningslocket helt rent från klegg samt returslangen mellan cyklonen och oljesticksröret. Värt att notera: Gjorde en motorsköljning cirka 50mil före renoveringen av vanos. Efter 30 mil stadskörning så var klegget där igen. Kör bilen på tomgång ibland för att bli kvitt klegget. |
|
|
Del 2 Varför fryser vv på bilarna som fått vv byt? Kan o-ringarna vara källan till problemet för frysen vv. Kan dåliga o-ringar i vanos ge ett högre flöde genom vanosen och på så sätt kyla ventilkåpan vilket med för klegg bildning av returgaserna. Och varför drabbades mindre antalet bilar med dessa problem när bilen var relativt ny? Gemensam nämnare är att samtliga bilar som fått stop i vv är äldre än 5år och passerat 6000 mil. Det vill säga att dessa bilar åker omkring med dåliga och tillplattade o-ringar. Kan det finnas något samband! Genom att jag gjort renoveringen kan jag säga svart på vit att ventilkåpan håller mycket bättre temperatur. Jag bränner mig nästan om jag tar på den vilket är helt ok. Om renovering av vanos är lösningen för vv vill jag inte uttala mig om. Dock verkar det mycket lovande iaf. |
|
|
Vad jag vet så har även nyare bilar än 5 år drabbats av igensatt VV? Kondenseringen beror på kallt/varmt variationer där kondensering äger rum. Att täcka för Njurarna hjälper mycket mera än de flesta tror,har gjort detta med extremt bra resultat. Före bytet till Coldclimate VV kittet så var det en smet under locket på ventilkåpan. Rengjorde locket grundligt efter bytet,men snart var det klegg på nytt under locket efter 2 körningar med det nya VV kittet !! Täckte då för njurarna efter att ha rengjort locket på nytt,och nu efter drygt 1 månads körning vid varierande temperaturer från -29 grader till +2 grader så är locker lika fint som direkt efter sista rengöringen !! Detta att kall luft strömmar in över Vanosen samt ventilkåpan gör nog att köldeffekten bidrar med kondenseringsförloppet och vatten partiklar uppstår och bidrar med det klet som orsakar igensatt eller nedsatt VV funktion. Så mitt tips är att förutom utbyte av VV kittet,att täcka för njurarna. Jag använde ett sk sittunderlägg som jag formade till. Klippte ut formen och monterade detta innanför njurarnas galler,alltså insidan av njurarna. För att få dom att sitta fast gjordes hål i sittunderläggen för buntband som drogs fast över resp galler. Funkar klockrent,och syns inte heller så tydligt utifrån. Finns de flesta färger på buntbanden och sitt/liggunderlägg så färgen stör inte utifrån sett om man hittar färgen ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.