AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
64.371

Ännu en med frusen VV. Några snabba frågor!

Sida 2 av 7
Visa användare
145
tullan
525iam touring 03
Det var en slang som felade....den satt med 1 klick bara. Dock så lyser motorlampan än men den måste man kanske in på bmw och släcka? Motorn går som vanligt

Tack för hjälpen
Visa användare
145
tullan
525iam touring 03
Och nu har även lampan slocknat...då är väl allt frid och fröjd får man hoppas....
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jaha,då var det dags även för mig...
Startade bilen och allt var som vanligt,gick ut och skrapa av bilen när jag plötsligt börja ticka om motorn, och mer och mer avgaser bolmar ut i avgassystemet.
Stängar av direkt och öppnar huven.
Ingen olja som läckt vad jag såg, inte heller nåt speciellt tryck när man öppnar oljelocket.
Men avgaserna luktar bränt!
Måste ju vara vevhuset??
an
89
andreaspson
525iM Touring -02
Den brända lukten beror på att motorolja förbrännts ihop med bensin. Beror förmodligen på täppt vevhusventilation. I mitt fall var jag ute och körde i 60km/h när det började ryka så in i helvete (vit rök) och lukta bränt jävlar. Körde in till vägkanten och stängde av bilen. Öppnade motorhuven och såg heller inget oljeläckage. Blev bärgare till BMW. Jag hade stopp i röret till oljestickan. Åkte på att byta olja och alla stiften + lite pryttlar tillhörande vv.
Tr
50
Trex
525i-M Touring -03
520d xDrive Touring -14
Samma skit här....körde till jobbet (2 mil) och såg att det rök och luktade lite.
Öppnade huven och jodå...över grenröret fanns fin färsk rykande olja!
Theanders i Lund säger knappt 11000:-, känns som ocker!
Efter att ha bytt ut VV kittet till den isolerande varianten i början av Januari 2010 så täcktes även njurarna igen av mej själv pga kylan.
Jag rengjorde undersidan av påfyllnadslocket i avfettning så det blev helt rent på undersidan bara för att hålla koll.
Kan nu säga att allt gjort underverk på bilen.
Locket är lika fint ännu trots att kylan är värre än någonsin ( -29 grader imorse ).
Så mitt tips är att täcka för njurarna för att minimera det kalla draget som annars uppstår i motor rummet.
Kan säga att temepraturen ovanpå motorn gick från iskall på ventilkåpan till ljummen/varm bara pga förtäckta njurar.
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Man kan inte låta bli att undra vad de gör när det kostar 11000:-
Materialet för vv och ventilkåpspackning kostar inte mer än 2000:- iaf.

Sc
111
Scinner
BMW 530iA Touring -93
Vilka symptom får man när VV sätter igen?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Trex: jag fick detta åtgärdat på Theanders för mindre än två månader sedan och det kostade betydligt mindre än de pengar du nämner.

Byte vevhusventilation, ventilkåpspackning, 6 st tändstift, 2 liter olja, lite tilläggsmaterial samt sanering (bl a uppsugning av olja från cylindrarna) landade på 7284kr.

I ditt fall kan det ju vara något mer som tagit skada?

___
//Ulf
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Jaha, då var det dax även för mig, bilen började luckta otäckt av bränd olja och under "det svarta sjoket" läckte det.

Lämnade bilen till Novation idag, och problemet verkar vara reservdelar. Det värsta är faktiskt inte kostnaden, det är att vara utan bilen.

Mannen på verkstaden sade att ibland far även ventilkåpan, och det är då man når de högre prisnivåerna. Fick en ungefärlig prisbild på 7500 - -11.000:- Man kan ha roligare för pengarna.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Vilka problem detta vevhus har orsakat denna vinter.
Bärgaren kommer och hämtar bilen i morgon,så ska bli spännande och se vad dom kommer fram till på verkstaden sen.
Skönt iaf att maskinförsäkringen fortfarande gäller,så högsta kostnad blir 5000:-
Trodde inte detta ingick i det tillägget,men tydligen så.
Visa användare
298
Martin_M
525dA M -11
530iA -01
Skamligt att BMW inte bjuder på det här konstruktionsfelet för att bevara sin good will.

Vi borde gå ihop alla som blivit drabbade av frusen vevhus ventilation nu i vinter och formulera något gemensamt både till media och till BMW.

Tror någon att de skulle kunna ge vika för något sådant?
Bemötande jag fick på BMW var under all kritik, som vanligt...
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Jag tycker att ett sådant upprop kan vara intressant. Hur skall man gå vidare med det? "Frusna VV bloggen" kanske? Eller ett skrivet brev till BMW?
Jag ställer upp och skriver på om det går att ordna med en gemensam skrivelse eller liknande?
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Har man tillräckligt otur så börjar ju bilen på att brinna. Har det brunnit i någon bil pga frusen VV?? Om så är fallet är det helt andra premisser som man skall ifråga sätta. Tror inte att BMW skulle våga att strunta eller ignorera ett fel som under vissa omständigheter kan sätta bilen i brand underfärd.

Frusen VV är en sak och kostnader för ägaren är en sak. Det är effekterna från VV som man skall trycka på.

Inget bilmärke har råd med att ignorera säkerheten idag. Bara att titta på toyota och deras fall att gasen kan hänga sig eller vad det nu va.

Att trycka på dålig konstruktion är kanske inte den bästa motiveringen för att nå något genomslag i frågan hos BMW.
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

det känns som det är hög tid för ytterligare en skrivelse till BMW Sverige i frågan. Det minsta man kan begära är att de informerar om problemet. Många kör ovetandes om med denna tickande bomb som kan förstöra hela motorn. Jag skriver gärna under på detta.

Mvh Håkan
Jag börjar bli riktigt less på min 530 efter att ha drabbats av frusen VV TVÅ gånger denna vinter.
Första gången det hände var några dagar innan Jul. Efter 4 veckors väntan på delar och nästan 8000:- fattigare hämtade jag ut bilen. I kostnaden ingick byte till isolerad VV, ventilkåpspackning, oljeservice och en engine flush.
Sedan dess har jag kört ca 120 mil, mest längre sträckor, men i går morse hände det igen. Denna gång trycktes olja ut genom motorn, ett gigantiskt rökmoln i backspegeln och ryckig gång. Skall hämta bilen i morgon, får se då vad de bytt denna gång.
Tycker den är en komplett oduglig vinterbil, blir att se sig om efter annan bil.

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
Visa användare
298
Martin_M
525dA M -11
530iA -01
BlackMunichWagon:
Tråkigt att höra :/
Men den här gången måste de väl gå på garantin på föregående verkstadsarbete?

Håkan Hsson:

Precis det jag sa till BMW, att de borde iaf informera samtliga ägare i riskzonen om detta problem.
De svarade väldigt spydigt att felet var åtgärdat från 2004 och framåt och att de hade valt att vänta tills ett problem uppstod och därefter byta till kallt väder slangar.

Riktigt, Riktigt illa.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Black.
Hur kan det hända efter 120 mil? Har du frågat BMW det? Bytte de även oljeröret eller gjorde rent det?

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Tr
50
Trex
525i-M Touring -03
520d xDrive Touring -14
Bilen bogserades till Theanders och jag fick ny prisuppgift, ca7500. Inte billigt men bra mycket bättre än ca 11 000.
Dom sa att om man kör med högt varvtal när vv fryser så kan hela motorn gå åt h-vete när vevstakarna åker ut genom blocket pga motståndet som oljan ger...
Tur man kör så sakta och försiktigt ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.