AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.472

Konsten att köra rwd vs fwd

Martin E
Mina antaganden.
En BMW måste köras lite aktivare dvs med jämn fin gas ur kurvor i vinterföre men mina tidigare erfarenheter med fwd har varit mer att inte ge gas ur kurvor.
Dvs gaskontrollen gäller vid rwd i större utsträckning är min upplevelse. Liknelsen att köra MC (1000cc sporthoj som är rwd) är ganska slående inbillar jag mig att ekipaget stabiliseras av en långsammare ingång och gas ut från kurvans apex.
Faktiskt riktigt kul.
Långsamt in och snabbt ut är vad som gäller vid bakhjulsdrivning. Dvs anpassa farten i ingången så du inte understyr och plattan i mattan efter apexen. Men det gäller självklart att anpassa kraften och ögonblicket, annars byter fram- och bakänden plats snabbare än du hinner säga "kebabpizza"!
Framhjulsdrivna bilar vill, som du säger, plöja rakt fram när drivhjulen tappar grepp. Tråkigt och inte alltid säkert.
Mina egna erfarenheter med nyare BMW (E46 och framåt) är att de är i princip omöjliga att provocera till en massiv överstyrning med alla elektroniska hjälpmedel inkopplade, oavsett väglaget, förutom på blankis då.

Vorsprung durch freude am fahren
Is
468
Ismo
735iA -87
Bakljusdrivet är som sex = försiktigt in och snabbt ut.

FWD är bara tråkigt.
Visa användare
148
Swensson
BMW E61 545i M-sport -05
Carbonschwarz
Jag gillar att skicka i en för låg växel och på så vis "shift lock":a ut bakvagnen samtidigt som man knycker till med ratten i ett skönt förställ sen låter man returen leda en i kurvan och matar exakt samtidgt i en högre växel så man får ett skönt driv med lagom vinkel utan att motorn tokvarvar utan nytta!

Saknar min sexväxlade 540 E39 jag hade förra vintern en aning. Men nu åker man fyrhjulsdrivet sexväxlat 326hk V8 och där matar det på styggt ut ur svängarna. In i svängarna får man lov att bringa bilen ur fattningen med ett snabbt knyck på ratten och en lätt dutt på bromsen sen ger man fullt och hoppas på det bästa ;)

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Ismo: Hahaha! Den var ny för mig!
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Det var länge sen jag hade så kul som denna vinter allt tack vare bakhjulsdrift.
Sen jobbar faktiskt ASC lite som antisladd med då den stryper drivet och vidare överstyrning, detta gäller då min lite äldre 523 a dock så är det mer givande att stänga av och pumpa fram lite ställ med gasfoten.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Swensson: Åker du S6 Plus och står för S6 Plus Schweden måntro? =)

MVH Christofer
Visa användare
148
Swensson
BMW E61 545i M-sport -05
Carbonschwarz
Stämmer skickligt det Crille!

Antar att 330xd är svårslaget på vintern??
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jodå, den går fint! Det är klart, dubbfria 225/40-18 är inga optimala vintersulor, men ändå...

Skall till dina hemtrakter imorgon, man kanske skulle ta en repa på isen i helgen... ;-)

MVH Christofer
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Med hoj så kör jag oftast "the Pace" tempo.
För er som ite känner till det så kan man läsa det här Länk

Men inte tycker jag att jag kör väldigt annorlunda med fwd kontra rwd.. Kanske är man lite aggresivare in i böjarna med RWD eftersom BMW´n är bättre balanserad än hondan. ut ur böjarna så blinkar antispinn på båda om man slår på fullt.. :)

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Bra läsning, amullo. Handlar om hojar men kan lika gärna appliceras på bilar. I korthet kan man sammanfatta det precis som tävlingsförare säger - ju mindre du gör i bilen, desto snabbare går det. Smidigt och följsamt, så lite sladd som möjligt, håll upp farten, då kan även en motorsvag bil upplevas som skojig. För att inte tala om att det blir säkrare på detta vis. Nu fattar jag varför jag omedvetet undviker att sladda med bilar - tappar momentum genom böjarna. Istället försöker jag hitta apex i varenda kurva (utan att köra över mittlinjen!), mycket mera underhållande.

Vorsprung durch freude am fahren
Martin E
Jepp bra läsning amullo

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.