|
|
|
|---|---|
|
Hej ska köpa mig en 330 ci här snart.. väldigt snart. Dock skall jag sätta en kompressor på den bland det första jag gör. men tänkte på en sak: Köra på en manuell 330 eller en SMG 330? vill ha automat då jag är bekväm av mig men hur mycket " förlust " så att säga kan jag räkna med genom att välja en automat SMG låda istället för en manuell låda? tycker den borde mata på bra ändå fast det är en Smg? Tacksam för svar! Med vänliga hälsningar | |
|
Lika om man tittar på en steptronic? Mvh! |
|
|
SMG är ingen automat utan en manuell låda med robotiserad koppling, undvik SMG på 330 - inte driftsäker. Steptronic brukar funka bra med kompressor och låga laddtryck, men jag skulle ta en manuell. Mvh |
|
|
Okej tack för svar, har hittat en fin 330ci med steptronic som verkar vettig, men har hört att dessa ska vara jäääääkligt sega? stämmer det? Mvh |
|
|
Var har du hört att de ska vara "jäääääkligt sega"? : ) Min 330 med Steptronic är verkligen inte jäkligt seg iallafall. |
|
|
Folk i min närhet, sen youtube kommentarer m.m om man jämför med en manuell eller en smg. Jag har noll koll om jag ska vara ärlig better safe then sorry så att säga hehe :) funkar steptronicen bra? skulle vara härligt med automat men ändå kunna ge på lite extra imellan åt så att säga :) mvh |
|
|
Jag är lite nyfiken på vilka bilar du kör i vanliga fall? Har inte kört 330iA men tycker man den är så seg som du skriver så måste man ha erfarenhet av riktigt rappa saker... __________ Mvh Grelle |
|
| Tja, innan jag bestämde mig för Steptronic smålog jag åt slöa och onödiga automatlådor, och efter att jag kört MED Steptronicen något hundratal mil, vill jag verkligen inte byta till manuell igen. I början inbillade jag mig att jag växlade bättre själv, och använde därför det manuella läget på lådan o petväxlade efter eget huvud, men det slutade jag snart med när jag insåg att växlingsintervallet i ex. sportläget är ganska bra placerat i registret. | |
|
Just för tillfället åker jag firmabil, en peugoet diesel med kanske max 90hk :) Har för övrigt en jänkare jag brukar åka i på somrarna, då vädret tillåter förståss :) Nä men bara sånt jag har hört, har inte kört eller åkt 330 varesig steptronic eller manuel. vet bara att det är en fin bil jag fastnat för. Åker och hämtar en 330ci -2001 automat imorgon, sen bokar jag tid för kompressor installation :) |
|
| när det gäller E46 330i så hellre steptronic, SMG gen1 som sitter i den bilen är väsenskild från SMG gen2 som sitter i E46 M3 och SMG gen3 i E60 M5. Länk | |
| Varför köpa en 330 om man en då ska sätta i en kompressor. Varför inte köpa en M3 från början. Då får du samma Hk typ ? | |
| Bara för att jag kan, nä men skämt å sido blir lite mer utav en sleeper tycker jag:) föräkrings kostad, visserligen spelar det kanske inte sån stor roll i samband med kompressorn för då lär den väl inte gälla ändå;p | |
|
330 SMG: Länk Länk Länk Länk |
|
| Länk | |
|
Varför man väljer att kompressormata en 330 isf att köpa M3 - i mitt fall iallafall - beror på att 330:n är billigare vad gäller i princip allting. Även om man lägger 50-70´på trimdelar o närmar sig M3:an i pris, behåller du en mycket lägre försäkring under alla år man äger bilen. Plus ev. reservdelar som oftast är dyrare på M3. |
|
Gee |
Sen kan du ju vara så att man vill ha en 4dörrars bil istället för 2dörrars som m3an bara finns i. |
| 4 dörrar är ett bra argument. Men försäkring. Den får du inget utav endå om du smäller med detta trim. Bromsar på en 330 är väll inte samma? Besikta med kompressor går väll inte heller? | |
|
Jag vet inte hur försäkringsbolag ställer sig till en krock om det sitter kompressor på, men jag gissar att det beror lite på vilket bolag det gäller samt om man är vållande eller inte. Besiktiga med kompressor har många gjort. Bromsarna är verkligen kraftiga på 330:n ja. |
|
|
Kan knappast tänka mig att du får någon ersättning för bilen om du framför den med kompressor och smäller. (Förutsatt att försäkringsbolaget får nys om kompressorn). En bil som inte är besiktad, vilken en bil blir om man sätter i en kompressor utan att regbesikta, får inte framföras i trafik (med vissa undantag t.ex. till bilprovningen för just regbesiktning). Bilen går sannolikt inte att försäkra för framföra i trafik. Utgår från att försäkringsbolagen ställer som krav att bil som de ska försäkra för att framföras i trafik är besiktad i det sick den framförs. Sen kan man ställa sig frågan vad försäkringsbolaget gör för bedömning om du smäller med en kompressormatad, ej regbesiktad bil, och får någn form av bestående skador som du normalt sett hade haft rätt att få ersättning för? Och vad händer om du smäller och någon annan olyckliktvis blir alvarligt skadad med rätt till ersättning för detta? E |
|
|
Personskadebedömningen lär inte påverkas av fordonet du färdas i, men det kan bli en kinkig diskussion med försäkringsbolaget gällande materiella skador, kan jag tänka mig. Ingen som har erfarenhet här? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.