AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.945

Fundering kring mätarjustering..

su
85
suntrip
335i e91
Hur kommer det sig att Bmw inte jobbar hårdare för att komplicera mätarjustering? Med tanke på att det är ett stort problem och på ett eller annat sätt smutskastar Bmw som bilmärke. Påminner lite om "rem-johan" faktiskt.. Eller är det bara jag som funderar på varför det fortfarande är lika lätt att skruva mätarna?
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
BMW är väl inte unika, det gäller väl i så fall alla tillverkare. Men det är väl likadant med all form av skydd. Se bara på musikfiler som man försöker ge ett "vattenmärke" osv. Alla koder går att knäcka.
su
85
suntrip
335i e91
Ordet unik har jag dock aldrig använt. Men dom borde ju kanske hitta någon form av lösning kan man ju tycka.
Har du nån bra lösning så är nog biltillverkarna tacksamma och du rik sen. Det är nog tyvärr inget som är lättlöst...
su
85
suntrip
335i e91
GE nej jag har ingen lösning det var en av anledningarna till att jag startade tråden.. För att få en diskussion. Dock så finns det nog skärpta killar som jobbar på Bmw:s "högkvarter" som borde kunna finna en lösning.
Alla skydd går att komma förbi,handlar bara om tid eller pengar.

Tjänar man tillräckligt så löser någon problemet,antingen genom att knäcka säkerhetssystemet eller genom att köpa sättet av någon i berörd ställning som har tillgång till hur systemet fungerar.

Nogrann kontroll av historiken och känsla för säljaren,sen får man lita på att det stämmer,fortsätter man fundera så blir man nog knäpp på riktigt.

Henrik
su
85
suntrip
335i e91
Kanske tur då he rik att jag jobbar inom psykiatrin om man skulle bli knäpp på riktigt =)
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
När det digitala mätarna kom så trodde man nog att ingen skulle ta sig för att manipulera dem, eftersom de var elektroniska (jämför mekaniska som folk kopplade borrmaskinen till) de tog ett par år innan de knäcktes och manipulerades. typ som i e36 och e34

Nästa sätt var att man började spara informationen i flera enheter som i e39 och e46 ibörjan så ändrade mätarskruvarna bara i instrumenthuset och fusket var ganska lätt att avslöja. Snart så var det systemet knäckt också.

Numera så har man säkerthets nycklar och kryptering för att få ändra mätarställning dock så är ju det också knäckt.

Problemet är att verkstäderna måste kunna byta ut delar som instrumenthus och LCM etc och då måste det finnas ett sätt att föra över mätarställningen till det nya instrumenthuset, Jag gissar att sättet de knäcker algoritmerna är genom att logga datatrafiken vid sådana reperationer.

En vanlig uppfattning är att det krävs dyr utrustning för att kunna skruva mätare men i självaverket så är hårdvaran billig det som kostar är tiden att knäcka algoritmerna.

Jag har ändå fått för mig att det tar längre och längre tid innan det knäcks.
Bilarkitekturen lever ju ganska länge, E39ans elsystem togs ju fram till e38an som kom -94 och även e46 bygger i princip på samma arkitektur så den levde i 13år. Man har säker samma koncept för mätarstälninglagring under hela produktions tiden.

Lars
su
85
suntrip
335i e91
Grymt svar Lars.. All heder!
Dom kanske skulle ta efter tyskland lite och döma ut relativt hårda straff vid mätarjustering..
Jag är övertygad om att det oftast kommer fram insider-vägen.
Skulle vara möjligt att hårdvarumässigt låsa mätarställningen fast då förlorar man även möjligheten att kunna göra mjukvaru uppdateringar av diverse elektroniska komponenter.
vad jag har hört av min lokala åf (M-bilar) så kan dom inte justera mätarten vid ett byte. det noteras endast i serviceboken.
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Nja det är lite olika på olika modeller. På E39 så synkar ett nytt instrumenthus(med mätarställning 0km) med LCM och får på så rätt mätarställning.
På E34 så flyttar man över kodpluggen.
PÅ e60 vet jag inte hur det fungerar eftersom jag inte behövt undersöka det ännu.
Lars
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.