|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Har tittat runt lite men är lite osäker i alla fall. På Bmw 320i 2009 touring är det kamrem eller kamkedja? När behövs kamkedja bytas, och är det någon större kostnad? Hur är det med bmw service? Bilen jag ska köpa har gått 10000mil, när kommer nästa stor service? Och vad kostar den? Många frågor, tack för hjälpen :-) | |
|
Kamkedja i din bil och den är byggd att hålla bilenslivslängd ut vid rätt service. Vilken service som skall göras står i serviceboken. Det brukar vara "Inspec1" - "Oliservice"- "inspec2" osv. Bilen går inte efter antal km vid service utan hur många liter den gör av med. Ett tips är att byta olja minst en gång om året! Man kan säga att servicepunkterna är liknande dessa som jag skriver nedan: Inspec1 = Byte/kontroll av bilens vätskor +filter samt kontroll av chassi/kraftöverföring/elsystem/karosseri m,m Oliservice = Motorolja + oljefilter samt microfilter Inspec2 = Förutom allt som ingick i Inspec1 brukar det även bytas tändstift, bakaxelolja, bränslefilter m,m MVH |
|
|
Servicepriset skiftar en hel del mellan vilken verkstad som gör det. Jag kan ju ta min 330 E46 som exempel: (ingen BMW verkstad) Oliservice kostade 1600kr (castrololja, oljefilter samt microfilter) Inspec1 kostade 3300kr och då bad jag om att byta bromsvätskan oxå. Inspec2 har jag inte gjort än men jag skulle tro att det hamnar på en 4200-4500kr. MVH |
|
| Inspection 1 & 2 systemet som du nämner gäller inte E90. Bilen talar om när och vad som ska bytas/servas själv. Alla nyare BMW modeller har gått ifrån det gamla systemet vad jag vet. | |
|
Tack för alla bra svar. Upptäckde dock ett lite fel :-) i min fråga. Det är inte en 2009, det är en 2006 (e91) är det då tror jag. Gäller samma med kamkeja i alla fall? |
|
| "Chris87" Det kan mycket väl stämma, jag missade att det var en nyare modell. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.