AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.608

540 E39- 97 startar inte

TF
16
TFK71
540 IM 97
hej har lite problem med min 540 då den inte startar. problemet uppstodd föra veckan då jag skulle till jobbet, den startade hur fint som helst på morgonen och när ja om fram till jobbet så stängde jag av bilen för att skotta undan snö, sen när jag skulle starta igen så va den precis stendö. tog startkablar och kopplade in dom på + i motorn. startade då utan problem. sen gick den klockrent hela veckan. men sen nu i måndas så skulle ja till jobbet igen, startade hur fint som helst på morgonen men sen när ja skulle hem från jobbet så va den precis stendöd igen. testade då att ta startkabla bak till batteriet dirket (kommer inte åt fram i motorn) men inget hände testade att sätta batteriet på laddning sen morgonen därpå när det va fullladdat kopplade jag in batteriet. men den va död då med. testade ett sprillans nytt batteri ida iaf det va felet men funkade inte då heller. koppla in det gamla igen, och tog det nya fram med hjälp av startkablar till + på motorn men hjälpte inte men då hörde man att starmotorn iaf gick runt lite, max ett varv elr halft. då jag inte är så jätte händig med bilar men min kollega är så tror vi att det antingen e dålig kontakt nån stans i bilen, elr om det e startmotorn som e paj? tänkte om nån annan vet va det kan vara för fel. tacksam för hjälp :)
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Kanske jordfel mellan motor och kaross. Finns en anslutning
som man ser under bilen. Sitter på höger sida brevid motorn.
Där var den dålig på min.

Svekke
TF
16
TFK71
540 IM 97
a har hållt på med bilen nu i veckan. trodde helt klart det va startmotorn då alla kablar vi hittade värkade sitta fint. och testade med mejsel på starmotorn och då lätt den väldigt tröt. så drog igång bilen, och åkte till en polare så man kunde hissa upp bilen men när vi väl kom fram så fick vi kärringstopp och sen startade bilen galant utan problem flera gånger så vet ej vad felet e men starmotorn e det ju tydligen inte. så den jordningen mellan motor och kaross sitter den under kåpan elr iaf ja missat den?
Micke
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
har bilen varit trög startad en längre tid? för min va det och en dag starta den inte alls så lämna in den på bmw och de byte vevaxelgivare och det kostade runt 2000. kan möjligtvis va den
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Startmotorn ska gå runt även om vevaxelgivaren är pajj.

När du menar stendöd, menar du då att det händer absolut inte ett skvatt när du drar på tändningen? Dvs inga lampor lyser, instrument mörka osv.

Eller att startmotorn inte går?

Det låter lite som att startmotorn är dålig eller att selenoiden ( stavning?) kärvar.
Har samma problem med min andra bil. Ibland fastnar den.
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
"så den jordningen mellan motor och kaross sitter den under kåpan elr iaf ja missat den?"

Har för mig att motorskyddet (plast) var nedmonterat då jag kikade
på jordkabeln under bilen (höger sida).

Svekke
TF
16
TFK71
540 IM 97
bilen har inte varit trögstartad startat som en klocka varje gång. när ja menar med sten död så är det att startmotorn oftast inte äns klickar kan hända nån gång. men alla lampor lyser i bilen utom batterilampan märkte vi. men nu när bilen väl startar så lyser den igen när man tar på tändningen.

har också tänkt att det kan va seronoiden (stavning?) elr om det kan va startmotorn smo tjärvar?

ska försöka plocka bort koåan under och se om det kan va nån jordning med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.