|
|
|
|---|---|
|
Jag tänkte berätta lite om mitt ljudbygge i min E61 som förhoppningsvis kan vara till nytta för er som går i uppgraderingstankar. Jag tänkte lägga upp lite bilder så småningom, men tills vidare får ni klara er utan...! Min bil är utrustad med hifi-paketet, vilket innebär bättre högtalare än standard samt att basarna under stolarna drivs av ett separat slutsteg som sitter i ena sidofacket bak. Trots detta hifi-paket var jag inte alls imponerad av ljudet i bilen. Framförallt var det basen som var väldigt blek även på ganska anspråkslösa volymer. För att komma tillrätta med detta byggdes en subwoofer i ena sidofacket bak för att inte stjäla plats från stora lastutrymmet. Befintliga basar under stolarna får istället agera mid-basar, dvs spela ljusare basfrekvenser. Ett slutsteg (DLS performance) monterades under det uppvikbara golvet i stora lastutrymmet för att driva den nya subwoofern och även mid-basarna (orginalbasarna under stolarna). Subwoofern blev dvs ett custombygge som passar perfekt i sidofacket (och ersätter det löstagbara locket). Eftersom det inte är världens största utrymme så ansågs det vara bäst med ett 8" element. Lådan blev av sluten typ och lossas lätt med en enda skruv och kan lyftas ur sidofacket (för att komma åt för lampbyten och whatever) Signalen till slutsteget togs från det befintliga steget bak. Denna signal är endast tillgänglig som högnivå, och dessutom filtrerad från HU (head unit'en) att endast innehålla bas-frekvenser. Min ljudbyggare uppskattade att detta var gjort vid ca 200hz. Att det endast fanns som högnivå fick vara ok, eftersom det endast är basfrekvenser som ska förstärkas. Denna signal delades vid ca 70-80hz i nya slutsteget (minns inte exakt vad inställningen landade på), så att nya subwoofern spelar frekvenser under denna punkt och midbasarna tar det över. På så vis ansträngs inte dom gamla basarna med frekvenser som dom ändå uppenbarligen har svårt att leverera bra och kan instället jobba på bättre med lite ljusare bastoner som inte är så krävande. Resultatet är ett imponerande basljud, vilket ger ett bättre intryck av hela ljudbilden. Det är numera en riktig fröjd att lyssna på musik i bilen. Vidare så passade jag på att få en Dension 500 Gateway installerad under ljudbygget; en trevlig (men dyr) pryl för att spela musik från USB, iPod och aux-in, med styrning från iDriven. Jag hade visserligen ett iPod-interface orginal sedan tidigare, men eftersom jag ogillar Apples prylar och ville ha mitt musikbibliotek tillgängligt på USB och även kunna köra spotify från mobilen via aux-in så kändes det som helt rätt pryl för mig. (iPod interfacet blev således över - PM'a mig om du vill köpa det till nåt lagom vettigt pris) Reflektioner: Bara av att koppla om befintliga basar under stolarna till ett nytt kraftigt slutsteg gjorde stor skillnad. Om man inte vill lägga så mkt pengar direkt skulle jag rekommendera att göra detta som första åtgärd (men givetvis skaffa ett slutsteg med en extra kanal för att när behovet uppstår kunna koppla på en riktig subwoofer) Subwoofern är som sagt en sluten låda med ett 8" element. Det tycks räcka gott för mig (och nej, det är helt ojämförbart hur mkt bas denna låda kan prestera jämfört med vad orginalbasarna under stolarna gjorde, trots att de var 2*8") En sak man snabbt blir varse är hur själva produktionen av det man lyssnar på varierar och påverkar hur bra det låter; helt plötsligt hörs frekvenser som aldrig tidigare hörts i det låga registret. Vissa äldre och antagligen billiga produktioner låter nästan (nåja) som innan, medans bra produktioner blir helt fantastiska att lyssna på. Man blir även raskt varse hur vissa radiokanaler färgar ljudet på deras sändningar. Eftersom jag är hårdrockare lyssnar jag ofta på rockklassiker (en radiokanal i sthlm); som tyvärr processar ljudet väldigt mkt och lägger på väldigt mkt bas. Vissa andra kanaler återger ett mer neutralt ljud. Det jobbiga i det hela är att man gärna vill justera för detta, och att gå in i iDriven och ändra toninställningar varje gång man byter radiokanal är inte särskilt smidigt... Allt man kan göra är att önska att dom lugnade ner sig på rockklassiker... Men vissa slutsteg har små "fjärrkontroller" som ger möjlighet att snabbt justera för detta. Det hade varit klart uppskattat. Jag hade även en ambition att koppla om framsystemet till nya slutsteget, men då det visade sig att det inte gick att få tag på lågnivå ens från HU'n, så det kändes inte som en bra idé; ljudet kan aldrig bli bättre av detta, endast starkare och sämre (om än kanske inte så mkt sämre med bra komponenter). Och att driva diskant och mellanregister tycks HU'n klara dugligt på alla volymer jag gett mig på hittills. En annan aspekt är att om du förstärker framsystemet så kommer även dina varningssignaler och PDC'ns volym bli högre. Jag lyckades inte hitta nån info om hur detta skulle kunna justeras.Så om framsystemet ska ändras så blir det snarare högtalarbyte isf. Men jag är så nöjd med ljudet nu att det lär dröja... Och juste: Han som gjorde allt detta åt mig är Mattias på Backes (Länk. Väldigt trevlig kille och bra resultat i slutändan. Kan rekommenderas! /Jonte | |
|
Mycket intressant läsnig! Har samma ljudsystem som du fast i en e92 och kommer snart att installera ett Blaupunkt tha275 steg och två Earthquake SWS-8 basar i orginal lådorna under stolarna. Känns bra å höra att EN bra 8" bas kan låta bättre än de två orginal basarna, hoppas bara att plast-baslådorna pallar för det ökade tycket. Funderar på att förstärka dom med blymattor invändigt och sedan trycka i dämpskum under och runt på sidorna av lådorna. Hoppas det ska räcka för att slippa irriterande vibrationer för enligt mig finns det inget värre ;) |
|
| Bra skirvet, kopierar in en länk i "FAQen", hoppas det är ok | |
|
Här kommer en länk till några bilder...: Länk |
|
| Angående remote till steget: går det inte ist använda EQ'n i iDrive för att "snabbjustera" vissa frekvenser ist? Den har rätt täta steg ju. | |
|
EQ'n i iDrive? Den har jag inte lyckats hitta (dvs förutsatt att du inte menade den enkla bass resp treble kontrollen)... Det kanske är nåt som bara finns i Logic7 och/eller Individual? Annars var det just snabbjustering av basfrekvenserna som jag inte riktigt tycker uppfylls av att mickla sig fram i menyerna i iDriven; för oavsett om det är en väldigt grov EQ som i min bil, dvs enbart en ospecificerad "bass" resp "treble" nivå, eller en mer finkalibrig EQ, så skulle man lik förbannat behöva traggla sig igenom lite knapptryck, snurrande och tiltande av iDrive-reglaget för att komma dit. En enkel liten ratt att vrida på diskret monterad nånstans hade uppskattats. Men, det är ju ett lyxproblem... (Och nej, jag är ingen iDrive-hatare, snarare tvärtom - men just snabba och frekvent förekommande realtidsjusteringar tycker jag gör sig bättre med dedikerade reglage. Tur dvs att dom fortfarande har en volymratt :-P ) |
|
| Ah, ok. Kanske bara finns i Logic7 då. EQ'n ger iaf bra möjlighet till justering av just basen. Borde det inte gå uppgradera mjukvara till en med EQ egentligen? | |
| Jag har ändå bara samma låt på repeat hela dagarna. :) | |
| Har Logic7 och EQ. Vore intressant att höra skillnaden på mitt system och det steget under. Tycker mitt låter riktigt bra iaf. | |
| Mycket intressant! Vad gick det hela på? | |
|
Tror det landade på 12500. Minns inte exakt vad som kostade vad, men kanske något i stil med custom baslåda (bygge, material, element) 3000:-, slutsteg 3000:-, dension gw 4500:- och sen kablage och montering av allting 2000:-. |
|
|
@jonte530 Har du möjlighet att lägga upp bilderna igen? Ingen aning om vad de visade iofs... :) Jag vill gärna bygga in en subwoofer i sidofacket och det vore intressant att se hur det ser ut. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.