|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Om allt går som tänkt, kommer Turbocenter montera Vortechkompressor, trimgrenrör+sportkattar, mappa ihop det hela, samt bänka totalresultatet. Så får vi alla se vad åtminstone en genomsnittlig 330 verkligen får ner för kraft på bakhjulen, och inte enbart uppskattade motoreffekter. Gissning någon? ; ) | |
|
Grymt! Jag gissar på runt 300hk på bakhjulen |
|
|
Själv gissar jag på 270 på bakhjulen. Någon som vet hur mycket en original-330 lämnar ner i asfalten med sina 231 i motorn? |
|
| hur mkt laddar den? det är ju det avgörande kul för oss o få veta :P | |
|
"Någon som vet hur mycket en original-330 lämnar ner i asfalten med sina 231 i motorn?" Länk mvh/ Anders |
|
| Jag tror den kommer ladda 0,4-0,5 beroende lite på vad Turbocenter rekommenderar. | |
| 211 hk på hjulen om jag läste grafen rätt? Det är verkligen inte dåligt av 231 uppgivna i motorn. | |
| Mycket intressant. Ser verkligen fram emot resultatet på detta. Såg på bilderna att du också har automat i din 330, kommer de göra något åt programvaran i den? Jag tänker på att Esstuning har en programvara för automaten och undrar om också turbocenter kommer fixa det på din bil? | |
|
Hmm..efter att ha läst Vortech´s egen deklaration över kompressorn, och sett att de skriver 290 hk på hjulen(räknat på 200 hk original) på just 330:n av min årsmodell, ändrar jag min gissning till 280 hk. Då räknar jag in grenrörsbyte och sportkattar också. Skulle allt tillverkarna uppger - Vortech och Schmiedmann - stämma fullt ut, skulle det landa på 310 hk i marken. Jag räknar bort effektminskning från automatlåda samt 12000 mil på mätaren så får vi se. Blir spännande att se vad Turbocenter kan få ur kärran. |
|
|
ca 330 hk minus 10 % =whp Men det kommer bli grymmt du =) vart jo stor skillnad 168 hk orginal till 250 hk med min förra bmw 320ci e46 och hade inte samma modifiering... lycka till |
|
| bmw Alb - vad för kompressor hade du på den? | |
| chipcenter ASA TMIII-12 kompressor | |
| Okey, gav den angiven effekt på ett ungefär? | |
|
Jahapp, på torsdag ska bilen bänkas...både före och efter kompressor+grenrör+sportkattar. Slut på drömmar o spekulationer alltså : ) |
|
| Sitter som på nålar och vill höra fortsättningen!!! :) | |
|
Blev det någon snurr på motorn? 200 på bakhjulen e fler än 400 på forumet. |
|
| Jag sitter och uppdaterar och väntar med spänning på resultatet. | |
|
Imorgon bitti bär det av mot Turbocenter. Eftersom jag har bekanta i Sthlm, passar vi på att stanna lite i helgen o avnjuta en öl eller två....så jag kan meddela resultat här på söndag : ) Så...en sista chans för de som vill spekulera kring bakhjulseffekten. Ni vet förutsättningarna: 330 Coupe -01 steptronic. Vortech-kompressor samt Schmiedmanns grenrör+sportkattar skall alltså dit. Sedan mappning på det hela. |
|
|
Vad räknar du med att kalaset går loss på? Mvh Henrik |
|
| 293hk på bakhjulen e min gissning ;) | |
|
Så blev det dags att bekänna färg (röd) med bänkning före och efter Vortech-kompressor. Resultatet är bänkat UTAN grenrör och sportkattar OCH på drivhjulen. Före kompressor - motoreffekt: 231 hk, uppmätt drivhjulseffekt: 190.8 hk Vridmoment motor: 300 Nm, uppmätt på drivhjul: 258 Nm. Efter kompressor - motoreffekt: 334 hk, uppmätt drivhjulseffekt:276 hk Vridmoment motor: 349 Nm, uppmätt på drivhjul: 310 Nm. Så OM nu Schmiedmann´s grenrör och sportkattar ger runt 20 hp som de säger sig ha bänkat fram, landar man väl på ca 350 hk i motoreffekt sedan. 16,6 hk extra på drivhjulen då ger väl runt 292-295 hk totalt. Ganska bra effekt med enbart kompressor på min Steptronic-Bimmer, tycker jag : ) Har inte känt riktigt på bilen ännu, men ett par omkörningar gjordes på vägen hem och det var verkligen en hästspark upp i varvtalen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.