|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
BMW är ju egentligen inte speciellt säkra bilar i övrigt heller, jag säger inte att de är speciellt osäkra men säkerhet är väl egentligen inte BMW:s starkaste gren. Både MB och Audi får högre poäng än 5-serien i Euro NCAP, vilket även gäller exempelvis Renault Laguna. Gamla E36 som ju är av samma era som E38 fick sämre betyg än både Audi/MB och E39 fick ett betyg som ungefär låg i linje med konkurenterna, efter att man modifierat vagnen. Samma sak i Folksams statistik, där BMW av dessa år presterar lite sådär. Jag tror säkert att en E38 är hyfsat säker, men något under av säkerhet jämfört med konkurenterna ser jag inga indikationer på att den är. |
|
|
Sedan,värt att tänka på när det gäller säkerhet i nya småbilar,redan strax efter 60km/h så kollapsar krockburen och säkerheten försvinner. Krockar man då sin lilla 1200kg säkra bil,efter nedbromsning,i 50 med en över 2ton tung tysk kryssningsmissil som oxå bromsat till 50 så kan det vara kört eftersom den rörliga massan i tysken(eller valfri annan tung bil)överför hastigheten till den lille. Jämfört frontkrock i 90 med 60ton tradare med 1500kg svenssonbil så kommer den krocksäkra bilen gå från hastigheten 90 till minus 85 medans tradaren tappar från 90 till 85. Alltså en smäll i 175 trots att man bara körde i 90=kört! Summering,störst vinner nästan alltid,ju större viktskillnad till den man krockar med desto bättre för den som sitter i den tunga bilen. Köp 750,en på sitt sätt krocksäker bil,iaf. för den som sitter i den. Henrik |
|
|
Jag håller inte riktigt med i ditt resonemang, även om jag förstår hur du tänker. Antagligen har du rätt vad gäller fallet med långtradaren men poängen i detta är att nya mindre bilar har gjorts oerhört styva i sin konstruktion för att, trots sin lilla massa, vara så säkra som möjligt. Resultatet blir att en liten bil blir som en kanonkula in i den äldre, större vagnen. Det ser vi ju i klippen ovan, den stora bilen fortsätter i sin riktning medan den mindre (Yaris, Modus) helt tappar kursen. Trots detta förefaller ju de nya, mindre bilarna vara betydligt säkrare vid den typen av olycka. En E38 som frontalkrockar med en E38 har säkert bättre chanser än en E38 som kolliderar med en Modus, eftersom E38:an är mjuk och Modusen obehagligt hård. Störst vinner inte riktigt alltid, rörelseenergin blir ju en negativ faktor om man krockar med tex ett träd eller något annat fast objekt. Men absolut, E38 är gissningsvis säkrare än väldigt mycket annat ute på vägarna. |
|
|
Fördelen nyare bilar (oavsett storlek) har är ju att energin vid en krock tas upp på ett sätt som är skonsammare för de som sitter i bilen, detta tack vare utvecklingen som sker i hur man bygger bilar. Vikt är inte allt, sitter man i en tung stålbur kan man ändå utsättas för krafter som skadar. |
|
|
De nya krocksäkra bilarna är inte styva,de har en konstuktion som vecklar ihop sig som en ölburk när du trampar på den och på så sätt tar upp krockenergin. Så länge man krockar med en lika tung bil i samma hastighet kommer bägge ta upp sin del av energin och är inte hastigheten för hög(lite över 60)kommer förmodligen bägge förarna kliva ur och skaka av sig dammet och ringa sina försäkringsbolag och en varsin bärgare. Krockar däremot den lilla bilen med en nästan dubbelt så tung bil vid samma förhållanden så kommer föraren i den tyngre bilen(och detta är ingen uträkning utan bara en lättare förklaring för att ni ska förstå)få en smäll i kanske 30 medans den lilla smäller i 90,vilken sitter du helst i då? I synnerhet med tanke på att krockburarna i moderna bilar kollapsar strax efter 60km/h. Henrik |
|
|
Alex: jag är glad att jag inte fick krockuden i ansiktet, dock så tror jag att e38an är byggd för att lösa ut krockkuddarna vid högre hastigheter. Dvs att ramen tål mycket innan den trycks ihop över sensorerna, och därav behövs endast bältet tills så händer. Tror bestämt att en volvo i 35-40 kmh hade löst ut krockuddarna, samt knappt körts därifrån. Vad gäller stötfångaren, så drogs den bak på verkstan,och de skall fixa allt ordentligt snart. vore kul att veta vid vilken hast e38 ans kuddar utlöses. |
|
| Jag vet inte hur relevant det är för en 7-serie men här Länk | |
|
Det är precis tvärtom, burarna i nya bilar är så styva att de inte kollapsar så lätt - problemet är att kraften kan överföras till de åkande istället. Mvh |
|
|
Men helt ärligt, är det inte märkligt att det inte finns statistik eller tester för 7 serien E38 ? Beemoholist javisst! |
|
|
Henrik: så om man krockar med en stillastående bil av halva enns egen-bils vikt, så dubblas hastigheten och energin. Har jag fattat rätt?? Tex jag som smällde i 30kmh ca i en stillastående bil,hade en egentlig hastighet (pga vikten) av 60 kmh. |
|
| Tommyv6: Min spaning är att inga storbilar krocktestas för ncap. Varken 7-serie, S-klass, A/S8, Lexus LS osv. Kanske har ändrats på senare år, men innan var det iaf så. | |
|
Lus: Man undrar varför dessa bilar inte testas... Beemoholist javisst! |
|
|
Matte Nej,däremot kommer den stillastående bilen som inte bär med sig någon rörelseenergi absorbera det den klarar av och sedan fortsätta bakåt varpå den tyngre bilen som kör på kommer,till skillnad mot en kollision i fast föremål,krocka i en hastighet som relativt är lägre än den han kör i då föremålet flyttar sig. Ju större viktskillnad mellan bilarna destå större kraft i kollisionen förflyttar sig till den lättare motparten förutsatt samma hastighet,kör den lättare bilen samtidigt långsammare är det ännu bättre odds för den tyngre bilens förare. Sedan är det massor av andra parametrar som bestämmer vem som faktiskt klarar sig bäst vid en kollision men oftast vinner tyngst bil. Henrik |
|
|
Minns när jag hade min 320 E30 -87 med dragkrok. Jag väntade på grönt ljus, och då kom en liten japansk bil som missat att det var rött och att jag var framför och körde rakt in i mig bakifrån.. kanske med en hastighet av uppskattningsvis 30 eller mer...min bil hoppade framåt och fick bara sprickor i lycktorna samt lite lite intryckt. men hans bil vart mos som ett V då jag som sagt hade dragkrok. jag hade ont i nacken, idioten som körde den lilla bilen skrek om skadorna på sin bil sen åkte han iväg med rykande bil...en smitning... Beemoholist javisst! |
|
|
Stora lyxbilar säljer väl helt enkelt för dåligt för att de skall vara lönt att testa dem... ser ingan annan förklaring. Det är dock sant att ett problem med de nya bilarna, i synnerhet små, är att de är så styva för att behålla buren runt de åkande att det i sig blir en skada. Bäst är förstås att sitta i en stor bil med mycket deformationszoner och en riktigt styv bur närmast passagerarna men det går ju inte riktigt på en liten bil, varför de till stor del är en styv bur hela bilen. Jag håller i grunden med dig He rik men jag tror att det är alldeles för många andra parametrar som spelar in, som vi ser i videoklippen ovan där mya småbilar (Yaris, Modus) krockas mot en äldre men mycket större bil ser vi ju att rörelseenergin är större i den tyngre bilen, den mindre "puttas" undan till större grad än den större... men trots detta behåller ju den mindre bilen mer av strukturen runt passagerarna. Det blir kanonkule-effekt när den lilla men hårda bilen slår in i den stora men lite mjukare... Därav att äldre bilar är hyfsat säkra ur whiplash-synpunkt, vid en påkörning bakifrån blev det ändå ganska "mjukt", därefter blev bilarna styvare och den typer av skador ökade, tills ny teknik med olika former av whiplash-skydd kom till. Allt annat lika, ja då är det förstås bättre att sitta i en större bil (exempelvis liten ny bil mot stor ny bil) men tekniken har gått snabbare än att en äldre stor bil skulle vara vara säkrare än en ny liten bil. Tekniken går framåt, helt enkelt. Se exempelvis här (0:35); Länk En Smart går djupt in i en MB E-klass. I detta fall skulle jag hellre sitta i den stora bilen, då den också är ganska modern och deformationen säkert ser värre ut en vad den är, men det vidar konceptet. Hade det varit en Smart mot en femton år äldre E-klass... då hade jag hellre suttit i Smarten. Nackdelen med en stuv bur runt bilen är väl att man som passagerare far ganska illa, när det går från 50 till 0 på mindre än en halvmeter, men hade en varit mjukare så hade man ju farit illa ändå... små bilar har ju på något sätt en begränsning i sin säkerhet, att det inte finns plats med deformationszoner. Det är svårt att komma ifrån. |
|
|
Det var nog fel av mig i mitt antagande att motorn var bortmonterad i Henkez länk. Dessutom har DN motor kommit fram till ungefär samma slutsater dvs en ny småbil är krocksäkrare än en Volvo 940 från 90-talet. Länk |
|
Transocean |
Om nu Smart är så smart då skulle väl alla bilar se ut som en Smart eller ett ägg, oavsett storleken på bilen? Min flickvän kör med en Smart, är livrädd varje gång jag sätter mig i bilen och vi drar på Autobahn. Tittar man bakåt så inser man ju att bilen bokstavligen slutar 20 cm bakom din rygg, kul när det susar Mercor och andra tunga bilar med låååång nos förbi i + 200 km/t, vill inte ens tänka på den fantastiska säkerhetsburen jag färdas i..... |
|
Jag säger inte att Smart är lösningen på alla problem, men den representerar det säkerhetstänkande som krävs om bilen skall vara minimalt liten och ändå förhållandevis säker. Tror nog att en Smart är betydligt säkrare än... ja väldigt många andra bilar, framförallt är den nog säkrare att färdas i än äldre större bilar som många tror är väldigt säkra. Anledningen till att bilar inte ser ut som Smart finns det... ja rimligen en hel rad förklaringar till. |
|
|
Jag tror nog jag hellre sitter i en e38a, än i en smart vid en kollision. Tittade i min instruktionsbok, och där beskrevs deformationszonerna. Så E38 har ju säkert bra deformationszoner, då den är byggd för höga hastigheter. Oavsett 10 år på nacken, gentemot nyare små modeller. |
|
|
Fysikens lagar kan man nog inte kringå helt. E38 krockar med en smart, jag väljer nog att sitta i E38an... Beemoholist javisst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.