AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
907

Min dröm gick i upplevelse:))) ... snälla hjälp mig nu...

ha
15
hallsberg
523i - 97
Köpte idag en BMW 532i - 97:)
Hur vet jag när kamremmen ska bytas?
Min bil har gått 11700 mil och jag hittar inget i serviceboken som tyder på att ett byte är gjort.
(Importerad från Tyskland).

"kontroll ölja" lampan lyser (röd) minst 8-10 sec. när jag startar motor fast att det finns tillräckligt med ölja? Är det ok?

Är det ngt speciellt man skall vara observant på när det gäller 532i?

Jag vill tacka för en riktigt bra och informativ sida.

Tacksam för snabbt svar:)
MVH

p.s.
kan inte sömna inatt:)

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Man känner igen den känslan, och jag misstänker det har blivet några mil i kväll ;-)

Jag din mail adress utgår jag i från att du bor i hbg, så jag rekomenderar Jarls ute i kungshult, lämna ut bilen till han på service. Sen kan jag glädja dig med att motorn i din 523 har ingen rem utan kamkedja.

MVH
Pelle
cs4605
ha
15
hallsberg
523i - 97
Tack Pelle,

Nu åker vi... mina 170 hästar... och en till:)
Visa användare
605
göran
525ixt-94
ingen kamrem,
kamkedja som normalt aldrig byts om
motor sköts på bra sätt.

/göran,
vintermannen/
ha
15
hallsberg
523i - 97
Tack oc snälla ... vet nån vad kan det vara på fel...

"kontroll ölja" lampan lyser (röd) minst 8-10 sec. när jag startar motor fast att det finns tillräckligt med ölja?

tack
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Att oljetryckslampan lyser så länge verkar ju inte så bra.Om så är fallet att det är så lågt tryck sliter det på motorn i onödan.
Ev. något sliten oljepump kan vara orsaken.
Vet ej hur det ser ut i oljefilterburken,kanske någon backventil som kärvar där??
Skitigt oljefilter?
Finns en del grejor som du bör kolla upp iaf.

Mvh Janne.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Grattis till din nya Bimmer!

En sliten oljepump, eller en väldigt skitig och gammal olja som ser ut som sirap kan ta lång tid för att få upp oljetryck.
En oljeservice snarast skulle jag vilja föreslå. Åk inte för länge utan att kolla upp detta.

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Mvh
Anders S.
KL
194
KL
525 TDSA Touring -93
är det inte servicelampan som lyser? en rad med dioder i mitten av instrumentet. i såna fall är det bara dags för service.
ha
15
hallsberg
523i - 97
Tack för hjälp... men det är faktiskt så att:

"oilservice inspektion" lampan lyser 12 sec. innan den slocknar???
Det mennade jag.

Ska på semmester imorgon och nu är jätte orolig:(
Vad ska jag göra?
Har inte tid beställa service

Ölja och olja filter är ny?

Snälla...

Tack

Gud hjälper er
och våra BMW:)))
ha
15
hallsberg
523i - 97
Tiden går..hjälpppppp mig
Vilken lampa är det som lyser egentligen? Har ju fått två olika bud hittills...

Är det servicelampan, "inspektion" eller "oilservice" som lyser så tycker bilen att den skall ha service omgående. Beror antingen på att den verkligen behöver service eller på att personen som servade den sist inte nollställde indikatorn ordentligt. Vilket det är vet du bättre än nån annan här på siten.

Är det däremot nån annan lampa som varnar för oljan så skulle jag inte köra en meter mer med bilen innan jag pratat med verkstan om detta. Köra med dåligt oljetryck är ingen höjdare...

/Micke

Läs i manualen! På min kärra så står det ungefärligt att man ska fylla på olja vid nästa bensinmack när CHECK CONTROLen lyser.

Skullde det däremot vara den traditionella VARNINGSLAMPAN för oljan som lyser KONSTANT så hade du nog själv reagerat.

Är du osäker, gör en liten koll med nån verkstad, har de inte tid att titta på bilen så fråga åtminstone.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hallsberg: (bananrepublik:))Är det servicindikatorn som lyser , så är den förmodligen inte nollställd efter oljebytet. Vem som nu gjort det ???
Att återställa den med serviceåterställare tar inte mera än en halv minut.
Åk eller ring till Bil O Elservice i Örebro 320020
så kan dom återställa den åt dig för en billig peng.
Tips från en fängslande grannkommun.:))
Jag kanske kan låna återställaren så behöver du inte åka så långt.

MVH
Hasso
ha
15
hallsberg
523i - 97
Den är inte nollställd efter oljebytet:)))

Jag ringde gammla ägare... man skulle (han säger) bytta ölja på BMW service och där gör de det

Tack, ni är underbara:)

Hasso, nu har jag rast... kanske skulle dricka en kopp kaffe:)
PE
15
PEckA
525iT -93
Hallsberg; Grattis till din bil......! men för h...e, åk genast in till en pålitlig rep. och gör en service. Lita INTE på att den förre ägaren gjorde någon ting! Lägger man ut x antal tusenlappar på en härlig BMW måste man ta tag i detta med Service på en gång. Det är ju inte bara motorolja som skall ses över/bytas....eller.....Lycka till med ägandet!
ha
15
hallsberg
523i - 97
Tack Pecka,

Men i så fall .. först måste jag åka till banken och låna litte pengar:) vem vet hur mycket kostar det:)

Men du har rätt... man måste kontrollera allt, jag såg bara att ölja är värkligen ny... vem ska veta vilken kvalittet är det...

Finns nåt, tror du som jag själv kan kontrollera?

3 dagar = 1000 km:)
Längsta sträcka Hallsberg-Örebro: 30 km:)

Har inte sovit senaste 3 dagar:)))
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Ville bara säga grattis till din nya beemer och önska lycka till. Kör så det ryker!
sh
820
shu!
525i -91
det är juh dock desto jävligare om kamkedjan pajjar...inte roligt

// Giv en olle! å gär`n rivar!
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Men Hallå pucko!

Om du nu har köpt en bil för låt säga 120-130 000, och så säger du nu att du inte har RÅD att kolla upp vad som är fel med oljan/oljetrycket.... Hoppas du har råd med ett motorras då.... Dig skulle jag då ALDRIG köpa en bil av....

Åk till verkstan, utan att pasera GÅ.... :-)

mvh/

/Tommy Power
Shu: ehh att kamkedjan på hans bil skulle pajja är stort sett en omöjlighet =)
Om den pajjar skulle jag gärna vilja se det, eftersom jag aldrig i hela mitt Beamer liv sett nåt sånt ,hehe
"kamkedjapower!"

//Peder
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tommy Power läs hela inlägget så fattar du att det var
serviceintervallen som skulle återställas.
Och det är ny olja i motorn kollade innan jag resetade bilen.Inget oljetrycksfel alltså.

MVH
Hasso
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.