|
|
|
|---|---|
|
Nu är jag ägare till 2 E23or efter att ha blivit smittad av E23 viruset. Det började alltså med att jag köpte en manuell 5vxl äkta 735i - 82a. Hade funderat tidigare på att köpa E23. Manuell låda ville jag ha för att använda den till långkörningsstrapatser o liknande. Den är sänkt fram och fin i karossen. Har ändå lite smått att göra med den. Byte av silentblock, bromsok bak och genomgång av ventilspelet till att börja med. För övrigt gillade jag den enormt på vägen hem efter inköpet och värmen i den är formidabel. Jajamensan, vakumanordningen till värmesystemet funkar kanon :) Bytte till en omgång andra fälgar med färskare bra däck efter hemkomst och vilket väggrepp alltså... Planerar att sänka den runt om med sänkningssats och byta fram. En Recarostol skulle inte sitta fel heller. Behöver ändå byta förarstolen alternativt få ny stoppning i den. Kanske en Dr Schrick kam framöver också. Det passar bra ihop med den manuella 5 vxl lådan. Är det rekomendabelt att byta till starkare koppling efter ingreppet då? Nåväl. Jag började läsa allt jag hittade om E23 ute på nätet. Började bli sugen på att testa vintervägsegenskaperna, även om jag inte tänkt använda den manuella fina karossen på vintern. Satte på ett par halvhyfsade vinterdäck med slitna dubb bak. Tog en provsväng och det funkade hyfsat. (Fast när jag tog en sväng idag så hjälpte det föga med start på 2ans växel på blankis, så direkt i med 3an för att komma iväg..) Jag bestämde mig ändå för att börja kika efter en till E23a för att ha som vinterbil. Valet föll på en till 82a, också en äkta 735i; fast med aut, den 3 stegade. I annonsen stod det; säljers som repobjekt eller reservdelsbil. Jag ringde och lyssnade. Fullt körbar med behov av utbyte av kosmetiska detaljer. (Motorhuv, grillhalvorna fram samt nedre list till vindrutan) Tin Face frontstycket var utbytt. Saken var den att bilen stiftat bekantskap med en kronhjort tidigare. Jag hämtade hem bilen och den fungerade utan några problem på vägen hem; drygt 25 mil. Behöver förövrigt byta fördelarlocket (mototronic). För den är tjurig att hålla igång vid kallstart samt att kanske vakumklockan behöver bytas? Men i övrigt funkar bilen kalas på vinterväglaget med nästan nya (beg) dubbdäck bak. Visst märker man att den är lätt bak samt yvig vid gaspådrag. Men det är inga problem att hantera faktiskt. Faktum är att den 3 stegade lådan funkar utmärkt till väglaget. Den växlar inte i tid och otid som 4 stegslådan vid viss hastighet samt får bra drag från bamsemotorn på 218 hk.. På hemvägen låg jag i snitt mellan 90 - 120; det vill säöga runt 2500 till drygt 3000 varv. Inte ens när jag var ute på krokiga vägar igår och buskörde var jag nämnvärt över 3000 varv. Det är för halt att prova med fullgasaccelerationer än så länge och det är ändå ingen ide att göra tokvarv på motorvägen med dubbdäck. Så jag vill påstå att E23an funkar perfekt med 3stegad låda i det här väglaget. Har för övrigt tänkt att använda den som åretrunt bil samt till o från jobbet. Då passar automat perfekt i småköerna. Den har förresten gått i nåt arabland som ny innan den togs till sverige -88, så karossen är relativt rostfri förutom nederkant förardörr och skärm samt tanklock typ. Inredningen är utbytt pga av att den var helt solanfrätt, så det sitter en 745i inredning nu. Elhissar, ingen sollucka; men AC om man byter innehållet?? På den manulla är det elhissar och manuell sollucka.. Förresten är det den gamla instrumenteringen på den manuella, men den nyare på automaten; lustigt faktiskt. Men det var ju ett brytningsår vad jag förstår. Jag fick med TRX fälgar också; kanske sparar dem tills det blir köp av en 745i turbo nångång.. Annars skulle jag kunna tänka mig att sätta dem på den manuella; om jag får tag i ett set TRX däck till vettigt pris..!? Saker jag söker då är följande: Förarstol (icke elektrisk) ljusbeige Alternativt en passande Recarostol Grillhalvorna samt motorhuv. Passar den från 83 o framåt? Feta TRX däck till bra pris??? Om någon har tips att hålla utkik efter på vagnarna som jag inte tänkt på eller skrivit då, så mottar jag dem gärna D:) | |
|
Ja hittar man en bil man gillar är det lätt att man börjar samla :) Lycka till! /Mats J |
|
|
Trevliga bilar har själv haft några stycken. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Grattis, har själv haft ett par e23, en manuell 728, en automat 728 och en automat 735, och i mitt tycke helt underbara bilar. Har nu en 735 stående som jag tänkt få ut någon gång, fast just nu upptas all kraft av att få ordning på 750 som jag nyss köpt. Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.