AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
12.224

Frusen vevhusventilation, summering och how-to

Sida 2 av 2
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Det är inga problem att komma åt om man inte har för stora händer eller en tumme i vägen. Det är värre att se vad man håller på med då händerna är i vägen och sen underlättar det inte med att man är 55+ och behöver massvis med ljus och läsglasögon då man kommer för nära med huvudet.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Det går att komma åt bara man har tålamod. Folk brukar reagera över mina underarmar så även det är inget hinder fast man önskade att man hade sparrisarmar när man håller på :)

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Anders-73 vad menar du med att olja trycks bakvägen genom insuget? Jag har problemet med min 523 m52 att bilen går illa som fan. fått en känsla av att motorn förbränner olja. hur kan det komma sig?
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Min bil e39 med M52 motor går helt ok. det enda som jag uppplevde var att den började brumma lite konstigt samt att den blev svag. jag misstänkte inte VV utan min skramlande katalysator. efter att ha läst rätt mycket här har jag sett att många har problem med frusen VV och jag lyfte på locket själv till oljepåfyllniingen och såg det vita klägget. så nu skall jag ta mig an det.

Har kört ganska så mycket med bilen sedan det hände, den har dock bara pytsat ut lite olja två gånger. kanske nån deciliter eller så.

Nu måste jag kolla hur mycket som har förstörts i cylindrarna, om det är olja där. Om jag måste byta packningar, vart det är stopp osv.

detta är ett skit för BMW att de har en sådan konstruktion.

ett tips som ajg fick var att lägga isolering runt slangarna. Man kan även lägga isolering på motorkåpan när det är kallt och pressa in gullfibern med motorhuven då skall det bli varmt som att det inte fryser enligt vissa.

Själv började jag uppleva problemen i mellandagarna. Då körde jag på motorväg och hade kört i en timme så motorn var genomvarm. Kanske var en -10 ute. Alltså tror jag att kylvinden kommer in till toppen och kyler där ganska så kraftigt vilken kläggar igen. annars är det väldigt märkligt att det kan hända efter 1 timmes genomkörning tycker jag (om inte klägget flyttar på sig och kommer till ett trängre uttrymme vilket kan vara en teori)

berättar mer när jag har skruvat isär om mina iaktagelser.
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Där ska inte finnas mer än kondens klegget så det är bara att rycka slangarna och dit med nya + membranventilen nr 1. Det är bara när du drar ut oljesticks röret som du kan få med dig lite olja upp från sumpen.
An
26
Ante_B
X3 3.0i aut. -04
Hej,

Har ni som drabbats fått erat försäkringsbolat att ta på sig reparationen?
Jag har bmw orginalförsäkringar och måste lämna in bilen för åtgärd : (

Av det jag kan läsa mig till så täcker det inte skador orsakat av köld, kanske beror på hur verkstaden formulerar frågan?

Tacksam för snabba svar.

/Andreas

An
26
Ante_B
X3 3.0i aut. -04
tillägg: Har helförsäkring och bilen har gått 7800 mil.

Kan väl bara hoppas att den går under maskinskada. Ska man annars hänvisa till konsumentköplagen då det är mindre än ett halvår sen jag köpte bilen av bilhandlare?

sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Ingen som kan fota sina gamla resp. nya slangar med isolering... så man kan jämföra hur de ser ut.

Kan man ju sen kolla sin egen bil om det verkar vara bytt till isolerade slangar.

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Har också drabbats, och ringde därför försäkringsbolaget idag.
Även jag har originalförsäkring. Lät inte som några problem att ta det på maskinförsäkringen.
Skulle det nu visa sig att det inte täcker kommer jag gå vidare med det, är ju ett problem som uppstått som är nästintill omöjligt att förebygga.
Som han jag pratade med på försäkringsbolaget sa " jag vet,det är en akilleshäll vissa modeller dras med,tyvärr"
Säger inte det ganska mycket?
An
26
Ante_B
X3 3.0i aut. -04
Det lät ju bra! Håller med dig om att det är ett problem som är svårt att förebygga.
Jag kommer i första hand reklamera till bilhandlaren och hänvisa till 6-månadersregeln eftersom det är mindre än ett halvår sen jag köpte bilen där. Kommer säkert att bråka men vad jag förstått så är det svårt för dom att komma undan.

När jag lämnade bilen idag sa killen att det var deras första X3 och såg lite konfunderad ut? Ändå är det ju samma M54 motor, den som varit drabbad? Är det bättre isolering i slangarna?

När jag kolla bilen hade den inte tagit nån olja vad jag kunde se. Mina symptom är oljerök, tryck när jag lossade på oljelocket och lite vitt klegg under locket + skräp(?). Sen tycker jag motorn går lite ojämnt.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
M54 räcker inte enbart som förutsättning tror jag utan det finns flera samverkande faktorer. På en X3 tror jag kylvindens väg från front och bakåt kan vara annorlunda än mot en 3/5 serie.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
En annan fråga.
Ni som haft inne den på verkstad för reparation, hur länge tog det för verkstaden att fixa bilen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.