|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ok, enligt trådarna Länk och Länk så har uppenbarligen M52-motorn (E36 m.fl?) och M54-motorn (E46 och E39) problem med att oljan kyls för mycket uppe vid ventilkåpan vid oljepåfyllningslocket. Det finns massor med info om detta men då det är ett problem som inte är roligt att råka ut för (speciellt ekonomiskt) så vill jag att vi hjälps åt i att summera fenomenet. Rätta mig om jag har fel nedan! A) Hur ser man om man har "Cold Climate"-installationen? (ska hjälpa lite, dock ej få bot på problemet) B) Hur kallt ska det vara för att man ska löpa risk för problemet? C) Att byta slangar osv är nog bra, men vi har inte alla möjlighet till detta. Vad kan vi göra för att motverka problemet? D) Symtom på problemet. E) Gäller problemet även svensksålda bilar? Har alla sv-sålda Cold-climate-paketet? Fyll på! Svar: a.1) ? b.1) 0till -5 bör vara ok, antar jag. -10 och kallare bör man vara försiktig? Kyleffekten ökar markant med sänkt temperatur. c.1) Om du har en bil med M54 som du brukar på vintern så bör du byta slangen till oljereturen samt göra rent styrröret som sitter ner till tråget ( samma som oljestickan sitter i). Operationen är inte svår men det tar ca 1 timme + rengöring. c.2) Kör bilen en god stund (10-15 min) på tomgång, före och efter färd? Bör ge god effekt. c.3) Montera t.ex. kartong bakom njurarna vilket förhindrar den kalla luften att kyla ventilkåpan. Ger enligt många bra resultat. d.1) Gult/vitt klegg på/vid oljepåfyllningslocket. Även vid oljereturen (vart hittar jag den?). e.1) ? | |
|
A: Samtliga slangar har en tjockare skumplaststrumpa på sig (ca 38 mm utv. ø) Det är den isolerade uppdaterade varianten av ventilation. B: Tror inte man kan sätta någon temperaturgräns. Tiden som det varit kallt är nog en minst lika viktig faktor. Fick själv stopp vid -22°C efter tre dagars stillestånd. C: Att täcka njurarna verkar fungera bra. En egen idé är att man skulle kunna klämma en 50-70mm gullfibermatta mellan huven och ventilkåpan när det är under -15°C. Har inte provat det än. D: Gult klegg i kylda delar där vevhusgaserna kondenserar. Oljelock samt ventilationens samtliga slangar. (Lätt att kolla vid ventilkåpan) Med oljereturen avses nog slangen från oljeavskiljaren ner till påsticksröret vid stickan. Där är en förträngning där det lätt blir stopp. Symptom vid direkt frysning: Olja tränger ut vid ventilkåpspackning el. trågpackning i sällsynta fall. Eller att olja trycks bakvägen genom ventilationen och in i cylindrarna via insuget. Då kan vevstaksskador uppkomma i svåra fall. E: Problemet började tydligen uppmärksammas internt på BMW´s servicemöten någon gång under -04. E39 har aldrig haft isolerad ventilation orginalmonterat trots cold-climate utf. Vet inte hur det är på E46 eller tidiga E60 med M54, men det borde synas på realoem t.ex. Senare motorfamiljer har fördelaktigare anslutning vid ventilkåpa samt eluppvärmning i slangar. |
|
|
Hur är det för oss med 728or då? Det är ju en M52 i min bil, men jag har inte sett någon referera till E38 alls i trådarna om frusen VV. Jag antar att risken finns för mig också? |
|
|
Intressant är ju att M52 verkar vara mindre drabbad än M54. Beror det på skillnader i konstruktion eller det enkla faktum att bilar med M52-motorn har betydligt kortare serviceintervall? Sedan vet jag inte om E38:an kan ha ett varmare motorutrymme än E39 t.ex. |
|
|
Min 525 är svensksåld och jag har just åtgärdat den för detta "problem" Det märkliga är ju att alla utsatta slangar utom 1 är isolerad orginal och det är den som verkar vara mest utsatt, alltså den längst fram som går upp till ventilkåpan. Det är denna som nu har fått en isolering i den uppdaterade versionen. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
E53 med M54 drabbas också. Mvh, Thomas E "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Om man dammsuger. Kan det inte skada membranet i cyklonen eller går den åt "rätt" håll? Mvh, Thomas E "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Har vart ute och synat både M52:an och M54:an. Mycket lite vitt klegg på M52:ans oljelock och inget klegg alls på M54:ans oljelock. Tyvärr är det bökigt att sätta för njurarna på E36 eftersom kåpor till fläkten måste demonteras, men jag tycker inte det ska behövas. Luften som kommer in genom njurarna kommer inte rakt på ventilkåpan utan bromsas upp av kylaren som ligger precis innanför njurarna. Det blåser inte, vad jag kan se, rakt på ventilkåpan eller ens rakt in i motorrummet. Möjligtvis att små delar av inkommande luftström tar sig in i motorrummet utan att brytas men det kan inte vara mycket. Jag betvivlar inte att detta är en konstruktionsmiss, men vissa här vill få det till ett uppenbart fel. Det skulle jag inte kalla det. Lät M52:an gå på tomgång en stund och ventilkåpan blir varm, men inte värre än att man kan ha handen på den (uppskattningsvis 50 grader). Normalt? |
|
| Qsacage >> Förlita dig inte på hur det ser ut på locket enbart.. och inte heller slangen till ventilkåpan.. För att vara riktigt säker om läget ska du nog också ta av slangen som sitter på oljestickans rör.. röret har mindre kanaler och det är där det blir stopp lättast.. Det kan många gånger se bra ut både vid locket och vid slangen och ändå råka ut för haveri.. pga att det har vatt stopp i oljesticksröret. | |
|
Tror M54 är en "low friction engine" och M52 är det inte tror jag ? Som på saab: 9000 motorn har inga oil sludge problem men det har 9-5. Motorn är snarlik men som sagt, kolvringarna är mindre och tätar lite sämre vilket medför att mer vatten och molekylföreningar i oljan som skall ventileras ut. |
|
|
Det är alltså nummer 2 i länken som är utsatt och bör bytas? Samt rengöring av nummer 4 samt dennes infästning vid oljesticksröret. Har jag fattat det rätt då? Länk |
|
|
Ja 2'an är det som fått en uppdatering i form av en extra isolering. Ja tar du av 4'an från oljesticksröret så ser du snabbt om det sitter gegga både i röret och slangen.. oljesticksröret kan du ju dra upp och rengöra ordentligt snabbt o lätt. Men även 1 kan innehålla en hel del gegga som gör att det inte fungerar riktigt som det ska.. Förr var inte 1'an isolerad heller utan var bara av plast. Dom man köper nu är helt inklädda med nån form av isolerande "gummi". Men jag ska inte säga att det är 2'an som bör bytas utan hela slangpaketet och ventilen när man ändå är och drar i sakerna. 2'an kan tillomed se bra ut medans det i andra slangar sitter gegga och dessa slangar har en förmåga att bli lite sköra och kan gå sönder med tiden. |
|
Test att ta loss 7an utan att ha sönder den så får du svaret på om du behöver byta alla slangar :) Mina var som glas. Bara man drog lite i dem så gick de sönder. Mvh, Thomas E "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
| Det här klegget, löses det upp när motorn varmkörs ordentligt (och när vädret går mot varmare temperatur)? | |
|
Hade 328 i 8vintrar med M52 och hade inga problem med den så den verkar klara sig,70/30 landsväg/stadskörning om körcykler påverkar. Ska nu,om jag hittar någon,skaffa 330E46 och är därför intresserad av ämnet eftersom jag kommer använda bilen året runt. Om man byter till detta kalltklimat-kitet,är problemen lösta då? Eller behövs ytterligare åtgärder som kylgardin eller liknande för att det ska funka? Påverkar körsätt med,alltså "nu är det vinter så jag kör extra försiktit och aldrig över 2500rpm" eller klarar man sig bättre om man använder bilen som vanligt så motorn får jobba lite? Just körsätt intresserar mig lite då en del verkar klara sig medans andra inte,är det slumpen eller finns det någon faktor som påverkar? Lite frågor,inget som får mig att backa ur att skaffa då nästan alla problem går att lösa på ett eller annnat sätt men lite fundersam till BMWs sätt att hantera problemet blir man ju. Enda jag kan se är att det inte är ett för kallklimatmarknaden stort problem och då måste det finnas något som påverkar att just de som drabbas gör det medans andra åker runt år efter år utan problem. Henrik |
|
|
Eftersom de allra flesta månar om sina bilar och därvid servar bilen regelbundet så finns det Castrol oljor i de flesta av de bilar som blivit drabbade,det för tanken till att oljan kan vara en bov i detta fallet? Är det så att Castrol oljan binder mer vatten än andra märken och att den har bättre vidhäftningsförmåga än andra oljor och därvid ligger kvar på alla ställen längre? Tycker mej se att skillnaden mellan ex Mobil1 oljan resp Castrol SLX oljan är att det finns mer olja kvar på oljestickans övre del ( metall-delen ) när man kollar av oljan när det gäller Castrol-oljan,medans Mobil1 oljan rinner ner lättare till Normal nivån ( Plast-delen)? Bara en fundering utan fakta från min sida! |
|
| Blir nog att titta på detta till helgen för min del. Jag har en E46 med M54-motor. Till Haas skrev ni att han behöver byta del nr 2, men enligt realoem till min bil Länk så står det "Utförande för kallt klimat" på del 1-4. Ni som har E46, är det dessa 4 delar som ni har bytt? Någon mer del som ska byta eller kanske inte alla 4? | |
|
Hämtade mina grejor idag och jag fick även med pos 7 då den har blivet isolerad vilket inte visas på real oem. 1346:- med 10% rabatt avdragen så nu återstår det roliga monteringen. |
|
Det är nog bra att byta position 7 ändå. Du lär nog märka att den är väldigt skör när du tar loss den. Mvh, Thomas E "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Ja då var det bytt tog ca: 2 timmar trångt och bökigt med dessa plastbitar även om man smörjer o-ringarna så vill det gå trögt då det är svårt att komma åt och få ett riktigt grepp om rören. Var inte mycket klegg i oljestickan men i ventilkåpan och i plastfördelningen ovanför insuget så var det en del. |
|
|
En fråga till er som bytt utan att plocka bort insuget. Hur f*n kommer ni åt allt?? är ju helt sinnessjukt trångt... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.