AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.752

Konvetera m70 till etanol 85okt?

Sida 1 av 2
bm
12
bmw750i e32
Bmw E32 750i -91
Konvetera m70 till etanol 85okt.
-Hur gör man?
-Vilka saker ska man byta?
-Vad kostar delarna?

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Lite läsvärt;
Länk

Länk

Får jag fråga av ren nyfikenhet - varför?

M V H
Stephan

bm
12
bmw750i e32
Bmw E32 750i -91
Soppan är dyr 12.95kr/l medans etanolen 9.50kr/l plus att jag vill ha en miljöväligare bil.

bm
12
bmw750i e32
Bmw E32 750i -91
Fel på länken.
Det här domännamnet, "etanolkonvertera.nu", kan fortfarande vara tillgänglig för registrering!

Du har kommit till denna sida eftersom det domännamn som du angav är inte aktiv på Internet. Om du nyligen har registrerat eller modifierade här domännamnet, kan du förvänta dig att bli aktiv inom de närmaste 24 timmarna.

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Mina tankar om konvertering:
Tyvärr är en M70 rätt lågkompad så man får inte någon optimal konvertering, så frågan är om man kommer spara pengar på konverteringen, men miljön bör tjäna på det.
Man bör ju ställa tändningen tidigare med E85 och det är ju svårt med elektroniskt styrd tändning. Om du ber en chipfirma göra ett chip för E85 så lär du få hyggligt vettig konvertering. Alternativt byta tryckregulatorer till lite högre soppatryck.
Tyvärr verkar det inte gå att tillverka soppapumpar som klarar E85 bra, även bilar byggda för E85 från fabrik verkar ha problem med soppapumparna.
Håll även koll på alla soppaslangar för dom verkar kunna åldras fortare med E85.
MEN:
Jag har själv testat att tanka E85 i en 750 -91(eller -92 minns inte riktigt vilken bil det var) och det funkade rakt av. Lite mer svårstartad när den är kall. På vintern kan det troligen bli riktigt trögt. Motronic 1.7(-91 och framåt tror jag) verkar vara bättre på att anpassa sig till E85, den äldre (Motronic 1.3 har jag för mig) verkade inte klara omställningen lika bra (testade på min Alpina)

Så jag körde utan att konvertera alls, och det funkade.

/Mats J
bm
12
bmw750i e32
Bmw E32 750i -91
Jag kollade på Länk dom tog 7000kr för sitt kit jag hade en tanke på bränslregolatorn ska man köra med en 4bar istället för 3bar de var bara en tanke? sen kraftigare soppa pumpar

Is
468
Ismo
735iA -87
Det blir dyrare att köra på E85, bilen blir slö och svårstartad på vintern.

Sen är det inte 85 oktan, utan mer 130, E85 står för 85% etanol 15% bensin.

"miljö"bilarna som är byggda för just E85 körs billigare på vanligt bensin, så E85 är som att bränna pengar.
bm
12
bmw750i e32
Bmw E32 750i -91
BMW 750 tänkte jag bara ha på sommaren som fin bil med långa semester resor. Den är ju en riktig mil slukare helt underbar bil att köra.
I vintern kör jag med min ful bil Volvo 850 t5"T-gul".

bm
12
bmw750i e32
Bmw E32 750i -91
Jag tänker etanolkonvertera bilen tanke på avgasvärderna börja närma sig kanske med nytt lag förslag som tvingar att skrota bilen eller åtgärda det.
Sen tror jag att soppan kommer att gå upp mer i pris med tanke av lagförslaget.
Vem har råd med 35-40% dyrare bensin jag tror nästan igen.
Visst är det dyrt men jag tänker inte ha bilen på vintern den är för fin för det efter allt jag har gjort med den det kan ochså vara en lite investering i framtiden för sig själv kör med en v12 som har 70% renare avgas men drar 3dl mer i milen.

bm
12
bmw750i e32
Bmw E32 750i -91
Länk

bm
12
bmw750i e32
Bmw E32 750i -91
Min svär far är politiker säger att det kommer att ske inom 1 1/2år.

jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Ett resultat av domedagsprofeternas lobbande som blivit kommersiellt gångbart.

Titta ut genom fönstet, kallaste vintern på 15 år.
Var är värmen som de tror vi skulle få året om?

mvh.
Lasse

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##
Is
468
Ismo
735iA -87
joblock: håller med dig
Vem säger att soppapriserna går upp med 35-40% inom en snar framtid?

______
Fri fart på Sveriges motorvägar.
Släpp koldioxiden fri.
bm
12
bmw750i e32
Bmw E32 750i -91
Det är på förslag sista tillverkade bilarna som går på bensin ska gå över till biobränsle 2013 sen 2015-2020 skall det vara förbjudet att köra bil med fossil bränsle. innan dess kommer moder sverige med MP att pressa upp priset på soppan. Räkna på hur mycket bensinen har gått upp för 5år det är ganska mycket.

Jag själv är en miljö bov men tänker med plånboken.

VAD SÄGER DU?!!!!!!!!!

Ska det bli förbjudet att köra bil på bensin och diesel om fem till tio år?

Är det skrämselpropaganda från högern du har lyssnat på?
bm
12
bmw750i e32
Bmw E32 750i -91
"VAD SÄGER DU?!!!!!!!!!

Ska det bli förbjudet att köra bil på bensin och diesel om fem till tio år?

Är det skrämselpropaganda från högern du har lyssnat på?"

Läs världs miljö konvetionen om fossila bränslen så har sverige godkänt det.
Och även övriga västländer.

- diesel säljs bara som biobränsle dom slutade sälja fossilt för några år sen.
- Bensin Kommer att gå över till etanol 75 el 85.
- Det kommer att bli hårdare krav på besiktningen angående utsläppet.
Tanke på hur mycket minder utsläpp dom Nya bilarna släpper ut. Varför ska dom ta hänsyn till dom gammla bilarna?

mr
42
mrhedin
S60 2,4D -09
Sen när var det högern som propagerade sönder bil och bränslepriser? Det är ju dom andra fjantarna!

Of an infinity of typewriting monkeys, one will produce a masterpiece. Internet proves this wrong.
bmw750i e32,
Kan du länka till dina uppgifter?
-diesel är inte gjord eller såld som biobränsle inte än i alla fall.
-bensin kommer säljas så länge det finns bensin att sälja

mrhedin,
Högern skräms med vad "dom andra fjantarna" ska göra vid ett ev maktskifte i höst var vad jag menade.
bm
12
bmw750i e32
Bmw E32 750i -91
Jag har inte mycket för M och MP som min svärfar är politiker. Jag lutar mer åt vänstern som jag har alltid gjort. Jag säger försvara oss svaga. Satsa mer på småföretagarna så går Sverige framåt. Monderaterna och övriga i högern sätter problem för småföretagare med sjuka utgifter hindrar dom att överleva och växa. Det är därför endel hantverkare jobbar svart för att överleva det gör jag iallefall. Uppgifterna är pålitliga vänta och se. Diesel är biobränsle upp till 70%.

Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
bmw750i e32
"Soppan är dyr 12.95kr/l medans etanolen 9.50kr/l plus att jag vill ha en miljöväligare bil."

Etanolens miljövänlighet är inte något självklart.
Se t.ex. denna undersökning som publicerades för endast några dagar sedan:
Länk

Svekke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.