|
|
|
|---|---|
mag |
Måste byta mina kransar, sökt en del och tittat i Haynes rep handbok. Bästa beskrivningen löd: Bara att byta. Kan låta sig göras om man lossar drivaxeln varvid Du kommer åt muttern till hjulaxeln och kan lossa drivflänsen på vilken kuggkransen sitter. Mär med körnslag på muttern och dra + 5 mm. Lås med Loctite samt lås bleck. Skydda de nya kransarna med Tectyl 77B. SPruta sedan vartannat år. av Paap Reeder Fråga vad menas mer exakt med "Mär med körnslag på muttern och dra + 5 mm". Är det att man ska slå på muttern efter man dragit dit den så att den inte glappar (inte slå så den fastnadr då utan efter) och sen + 5mm ? //Magnus |
mag |
Hmm hittade en tråd på 35 poster sökte på kuggkransar där Paap skriver "Hej! Jag bytte inre drivnaven bak. Är man litet fingerfärdig kan man lossa drivaxeln från navet. Bind upp den. Sedan kan man peta bort låsbrickan på muttern som håller fast det inre navet på hjulaxeln. Lossa mutern. Ngn får hålla på bromsen ty muttern sitter som f-n. Med en avdragare kan Du så dra av drivflänsen. Var försiktig med givaren. Sätt så dit nya flänsen och dra fast muttern. Vill minnas att den skulle dras med 40 kgm (osäker). Skaffa en ny låsbricka och knacka dit den. Jag avslutade med att limma på PL 400. Vill minnas att man även skulle sätta på lochtite på muttern. Har Du bra flyt går det på 90 min per hjul. MVH /// Paap Reeder " det liknar mer det som står i haynes. PL400 + locktite ska det vara nödvändigt, blir det inte jobbigt att demontera det igen sen ? PL 400 ovanpå muttern då ? Är det nått annat man bör tänka på ? Det här verkar så krångligt så jag tror jag kopplar ABS lampan till batterispänningslampan eller nått och besiktigar, så får jag fixa det efter midsommar. Ska ändå montera nya skivor och ok bak. //Magnus |
Hello Nasty! |
Det är lite jobb att byta, bara lossa muttern tar tid även om man har bra verktyg sitter redigt hårt som Paap Reeder skriver. Men går det bra så byter man det på ett par timmar, dvs. om man inte har tummen mitt i näven... Mvh/Henrik |
mag |
Nä inte mitt i handen bara en liten bit in, men den är på väg åt rätt håll :) Tack //Magnus |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.