AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.440

RDC som falskvarnar på E60?

Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Volvo XC60 T6 Recharge -24
Någon som har haft problem med falskvarnande däcktryckssensor/punkteringsvarnare (RDC) på en E60?
Jag får sedan en tid tillbaka felaktig varning minst en gång i veckan. Tror bara det hänt med vinterdäcken monterade....

Orsak?
Åtgärd?

Tack på förhand!

¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Det hände även mig idag för första gången sen jag köpte bilen för 2 månader sedan (vid köpet fick jag börja med att kalibrera systemet).

Jag antar att det kan bero på att systemet som mäter hastighetsskillnaderna mellan hjulen triggar fel pga det extremt hala väglaget. Systemet borde väl inte reagera på halt väglag men det är iaf min teori.

Någon annan som vet mera?
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Volvo XC60 T6 Recharge -24
Har också haft min teori om att det är mindre hjulspinn nu i vinterväglaget som triggat systemet. MEN några av gångerna har det inträffat i konstant fart på torr motorväg.....
Är det ABS-sensorn som registrerar hastighetsskillnaden, eller finns det en speciell "RDC-sensor"?.... Någon?

¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
På en -04 är det ABS sensorerna som sköter övervakningen.

Växlande temperaturer påverkar trycket i hjulen, så blir däcken olika uppvärmda eller nedkylda så kan det ge olika tryck och larm som resultat. Fram till -05 så var parametrarna lite väl snålt ställda och resulterade i larm ofta. Är din bil inte uppdaterad mjukvara i sedan den var ny kan det vara en del av problemet.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Jag råkade ut för det med. Kontrollerade lufttrycket och sen kalibrerade jag om sensorerna. Har inte varit några problem sen dess.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.