AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.054

Vilken olja till E9x diesel?

Bayer_Aleks
Nu har jag kört 1000 mil och gjorde liten motorkontroll där jag såg att det behövs lite påfyllning av motorolja.
Sökte på forumet men hittar inget.

Vilken är det jag behöver? Är det Castrol EDGE 5W-30?
Detta kan kanske vara till hjälp.
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk

Mvh
Bayer_Aleks
Hmmm så det är såpass lätt olja man ska ha även på diesel?
Blev lite förvirrad då min svärfar köpte olja till sin BMW 325d -08 från BMW åf, och dem gav honom Castrol EDGE 5W-30.
Här på länkarna så står det Castrol Proffesional 0w-30
Har du tittat i din instruktionsbok? Där borde det stå listat vilken viskositet du ska använda.
Bayer_Aleks
Stod inget i BMWs böcker just om viskonsitet som jag vill veta. Står bara BMW Longlife -04
Sen finns det en Castrol EDGE Turbo diesel olja 0w-30, är det den? Ingen som behövt fylla på olja till sin nya diesel???
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Jag har behövt fylla på min E92a... 325d har en förmåga att dra olja!

Kommer dock inte ihåg vilken olja! Ska kika på det ikväll när jag kommer hem och åter-rapportera!

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
Bayer_Aleks
Tack Nickeman! Bekräfta gärna om det stämmer med SLX Prof. 0w-30 för det är vad Wölkes här i Göteborg nä rjag frågade. För jag hittade nämligen en SLX Prof. Turbo diesel 0W-30
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Japp SLX Professional 0w30 rekommenderades till min E92 325d -08.

Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Hittade flera modeller på deras hemsida, rekommenderas alla till Bmw diesel??

SLX PROFESSIONAL Powerflow BMW LL04 0W-30
SLX PROFESSIONAL Powerflow C3 0W-30
SLX PROFESSIONAL Longtec 0W-30
Bayer_Aleks
Ni fattar varför jag är förvirrad? Trodde det va enklare att hitta "rätt" olja än såhär :)
So
134
Soundborder
325dM e93 -09
120dM e87 -07
BMW rekommenderar Castrol SLX LL04 0W-30 till din bil. Du kan eventuellt hitta andra fabrikat men då är det viktigt att oljan är specad enligt BMW LL04. Det som är så "fantastikt" med LL04 är tydligen att det skall skona partikelfiltret samt att man köra ytterligare ca 10.000 km mellan oljebyte...om man nu vill det.

Castrol, strategic partner of BMW, have developed a new lubricant with `Clean Performance TechnologyTM` in close cooperation with BMW, which sets new standards in the industry. Castrol SLX LL04 0W-30 is specially engineered to keep the engine and exhaust system clean, reducing harmful emissions to the environment. SLX LL04 is developed for the new generation of BMW’s with particulate filters and meets the latest specifications BMW Longlife-04. Due to its `Clean Performance TechnologyTM`, SLX LL04 reduces long term blocking of the particle filters and can be used in all BMW diesel and petrol engines (excluding M series). Castrol is the first lubricant manufacturer to bring a `Clean Performance TechnologyTM` oil onto the market
Bayer_Aleks
TACK Soundborder!!

Köper ni gubbar olja från BMW eller finns den till förmånligare priser nån annan stans? Vet att Mekonomen, Micro och andra e dyrare än vad BMW själva säljer oljan för. Tänkte köpa lite mer än en 1 liters flaska, annars e 10-20 kr inget o gråta över :)
Är du BMWCS medlem har du 20% rabatt på Castrol olja hos alla BMW åf i hela Sverige.
Länk
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
SLX PROFESSIONAL Powerflow BMW LL04 0W-30

Exakt den är det jag har kört på med BMW's rekommendation.
Jag handlar all olja hos BMW till mina BMW's.

Bayer_Aleks
Ska fortsätta vända mig till BMW, dem e billigare än andra reservdelsförsäljare.

Tack Nickeman, det ska vara SLX Pow. LL04 0W-30 enligt BMW själva som jag ringde o frågade också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.