|
|
|
|---|---|
| Någon som har nått bra tips? bilen går bra när den är kall, även varm. men tomgången blir myckte lite ojämn när den är varm.. går på rätt varv. sen 30 sekunder på tomgång. kan den sjunka ytterligare och gå ojämnt lite grann. typ som att den går på 7 burkar skulle man kunna tolka det? känns typ så. men går ändå hur bra som hellst i övrigt? några tips? har testat koppla lös tomgångsventil med ändrat varvtal. verkar funka den iaf, och kopplat lös lmm. utan framgång,. öven sprayat startgas kring .vakuumslangar? | |
|
kör du med ac:n avstängd? isåfall testa att sätta på den.. när man stänger av ac:n på min så sjunker tomgången till 500 istället för 700 och går lite ojämt.. Mvh Emil |
|
| Hej. nej den är igång jämt.. har inte varit så sen jag köpt den upplever jag iallafall, störandre ;S testat lite av varje. skulle vela få till det iallafall, | |
| Chrille har du löst problemet? | |
| Chrille har du löst problemet? | |
| nej tyvärr inte sökt allt för mycket. de är kvar själv åd? | |
|
ac på eller av så ska väl bilen gå bra ändå. detta svar har jag sett många ggr och ofta från den självutnämda guden"hasso". inte fan släppte bmw bilar när dom var nya med en liten lapp där det stod: Grattis till ett premiumköp på ca en halv till en miljon. vi här på bmw har gjort allt för att du som kund ska vara nöjd med vår produkt och du har valt en av dom finaste och mest avancerade bilar som finns i världen. återigen tack för förtroendet att vi har fått äran att leverera en premiumprodukt (ps glöm inte att tryck in in knappen till ac:n för vi har fortfarande inte kommit på hur vi ska fixa en acceptabel tomgång på skrotet!) ??????????????. funka det det när det var nytt så kan man få det att funka igen. gäller bara att va envis o hitta en kille/tjej som vet vad dom snackar om!! |
|
|
Du skriver om hasso som 'självutnämnd gud' och verkar oerhört bitter i ditt totalt onödiga inlägg. Ta och skärp till dig! |
|
|
gurun skulle det vara. nej jag är inte bitter men att köra med ac:n igång alltid måste ju vara en nödlösning. jag kan inte tänka mej att det behövdes när bilen var ny |
|
|
Det här att AC'n bör vara igång har väl mest att göra med att inte batteriet laddas annars om jag förstått det hela korrekt (åtminstone för många av BMWs V8a modeller). Sedan rekommenderar ju de flesta biltillverkare att AC'n är påslagen jämt för att det är bättre för själva AC systemet. |
|
|
Låter inte heller för mig speciellt "premium" om man måste ha Ac'n igång för att batteriet ska laddas ;) Kan aldrig tänka mig att det påståendet är riktigt.. Mvh Janne. |
|
|
Det är enbart tomgångskörning och vissa av V8a modellerna jag syftar på nu. (Tex 540 E39), inte under vanlig körning. Som jag förstått det bör ACn vara på gång på tomgång för att batteriet ska laddas korrekt/tillräckligt. Jag tror inte att det är som så att inte batteriet laddas alls vid tomgångskörning utan AC men jag vet inte. Däremot krävs det säkert en jäkla massa tomgångskörning för att batteriet verkligen ska bli lidande så därför behöver man nog knappast bry sig? Tomgången går upp i ca 200-250 varv extra när man slår på ACn på 540 E39. Ingen aning om det är korrekt eller inte men jag har åtminstone läst om det i en hel del trådar här på autopower. |
|
|
Tomgången på min 540 påverkas inte alls om AC:n är på eller inte. Den ligger på sina 500 - 550rpm oavsett. Håller med Janne, att AC:n skulle behöva vara på för att batteriet ska laddas, det låter som en skröna. Hur går det då på vintern när AC:n inte alls fungerar? Det är i och för sig jätteenkelt att kolla. Bara att ta multimetern och gå ut och mäta med AC på respektive av.. |
|
|
Peter55: Din tomgång på din 540 påverkas inte alls om AC:n är på eller inte, mycket intressant. Har du M62B44 Länk eller M62TUB44 Länk motorn i din? Själv har jag M62TUB44 motorn och varvtalet på tomgång påverkas definitivt om snöflingan/ACn lyser eller inte, skillnad ca 200 varv på tomgång. ca 700 med snöflingan. |
|
|
Jag har samma motor som du verkar det som. Ska ut en sväng senare. Kan försöka filma varvräknaren och lampan. |
|
|
Du behöver inte filma den för min skull, jag tror dig. ;-) Blev bara överraskad eftersom jag trodde att alla 540 E39 betedde sig så här på tomgång. Dvs att den justerar upp tomgången ca 200 varv när ACn slås på. På min är detta beteende väldigt tydligt, både när man slår av eller slår på ACn när motorn står på tomgång. |
|
|
Här en annan tråd på bimmerforums.com där också tomgången på 540 E39 diskuteras. Någon enstaka person hävdar att han har samma varvtal på tomgång med AC på eller avslagen för övriga verkar det skilja. Länk |
|
|
Jag måste revidera mig där angående varvtalet. Det varierar faktiskt, men inte särskilt mycket. Det är nog därför jag inte har märkt att den faktiskt ändrar sig. Jag lade upp en video. Hoppas länken funkar. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.