|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har en BMW 530 från 93 som jag använder mest för att åka korta sträckor dagligen. Nu i vinterkylan så har då batteriet fått en del problem, för några veckor sen så startade inte bilen. Då fick jag igång den med startkablar. Men imorse ville den inte starta igen och det hjälper inte med startkablar.. Antar att batteriet varit urladdat och fryst sönder? Har hört att urladdade batterier + kyla = inte bra. Vad göra, går det att ladda upp det eller är det bara att köpa nytt batteri och montera in. Jag har gjort sånt på Volvobilar förr. Är det nåt speciellt med BMW batterier eller klarar jag av det själv? Tacksam för tips. // | |
|
Följdfråga. Är Mekonomens batterier ok? Har förstått att Biltemas batterier är kassa.. |
|
|
Ytterligare en fråga. Kan jag köpa ett batteri med annat Ah värde? Eller måste en BMW verkstad omprogrammera det då? Bilen är en 93:a |
|
|
Inga problem att byta batteri på din bil, ingen omprogrammering krävs. Köp ett batteri med minst de amperetimmar bilen har original. Mät laddspänningen med motorn igång, det bör vara minst 14V vid lite högre varv än tomgång. Om du kör mycket kortkörningar, stödladda då och då med en intelligent laddare typ ctek eller motsvarande. mvh/ Anders |
|
| Ett test av batterier gjort i år. Länk | |
|
Tack tack, då ska jag kolla det. Har förstått att batteriet sitter under något av passagerarsätena.. Hur får man loss dem så man kommer åt att byta? Manualen är på Tyska och min skoltyska är glömd sen 15 år... |
|
|
Batteriet sitter under baksätet. Du lyfter i framkanten, rycker upp det och batteriet är lättåtkomligt. Köp helst ett med samma yttermått så det passar i skålen och att klämramen som håller batteriet kan ha den funktionen den är till för. Att köra med ett batteri som rör på sig är inte så roligt. |
|
|
Ok du har en Touring. Det uppmärksammade jag nu. Då kanske det inte är lika men förmodligen. |
|
| Tack för svaret, så ska jag ut och kika på det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.