AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.874

Projekt E36 M3 Touring

Be
5
Bengine
M535 Turbo
I väntans tider...

Har nyligen fått tag i en smälld M3 3,2, som jag tänkt använda som donator.
Då jag alltid har varit barnsligt förtjust i Touringmodellerna, så var beslutet inte så svårt.

Nu till mitt första huvudbry.
Jag jagar ju som sagt en E36 touring-kaross och vet ett par M3or som är byggda på 328 Karosser.

Kan jag utöka mitt letande ända ner till dom fyrcylindriga modellerna, eller bör jag hålla mig till 320 och uppåt? (med tanke på motorrum, fästen osv.)

Har förstått att det gjordes någon uppdatering (förstärkning) i bla. bakvagnen, efter -96?
Har detta isf. någon sexuell betydelse??

Jag tror mig ha hört att länkarmarna skiljer mellan M3 och "vanliga" modellerna. Stämmer detta?
Har ju komplett bakvagn från M3an, men högersidan har fått sig en snyting..

Grymt tacksam för alla tips och goda råd.
Uppskattar svar med belägg. Tror och gissar, gör jag så jäkla bra själv =)
har inte svar på dina frågor men måste säga att det låter som ett väldigt roligt projekt.. håll oss gärna uppdaterad med bilder
M3
380
M3Crille
328 Coupé -97 (Turbobygge)
Hade själv dom planerna för min touring men har övergivit dom nu till förmån för överladd ist.. Mestadels för att ja inte hitta nån vettigt prissatt motor eller motor överhuvudtaget som motsvara min krav.. Ska bli kul o följa! Kommer du ha nån projekttråd nånstans?
Be
5
Bengine
M535 Turbo
Ska hålla er uppdaterade, men har inte högre ambitioner än att försöka bli klar under sommaren.
Flyttar till nytt hus i Mitten på april och väntar tvillingar i juni...
Kan bli en händelserik sommar =)
Har du några planer på att kunna besikta den?
Be
5
Bengine
M535 Turbo
Enligt SFRO, så är det inga problem att regga den som ombyggt fordon.
Förutsatt att jag byter hela drivlinan och fram o bakvagn ink. bromsar.
Målet är ju att bygga den så nära en "äkta" M3a som bara är möjligt med en touring-kaross.
Det ska se ut som att BMW har byggt den.
Inte som en stylad/trimmad 328 =)
Be
5
Bengine
M535 Turbo
..så det inte blir några missförstånd...
Har absolut inget emot trim och styling, utan syftar på att jag kommer att använda tex. M3 inredning och org. 17" hjul.
Funderar även på att lacka den Estoril blå.
M3
380
M3Crille
328 Coupé -97 (Turbobygge)
Låter som utmärkta planer!! :D Kommer oxå hålla min utseendemässigt som "M3 Touring" dock me bättre prestanda.... ;) Hade oxå kontakt me sfro o d e inga problem att bes som ombyggt fordon om du flyttar över d du nämner.. Ja låg preciiiiis på vikt/effektgränsen när ja räkna på d men d går! Annars får man väl vikta ner den lite vid besiktningstillfället ;)
Mr
73
Mr_hoff
320Cd Cab Individual M-techII e46 -06
323Ci Coupé -00
Golf IV TDiR 190hk -02
hej

ang framvagn...

jag har bytt allt i fram/bakvagnen på min 328iA M Cab -96..
de som fanns speciellt för M3an inhandlades.. stryleder och själva länkarmarna är samma till e36 (iallfall till 6cyl. kolla aldrig till de mindre motorerna) däremot var ju bakre bussningarna mycket hårdare för M3an, samt yttre o inre spindelled annorlunda, allt för att få styvare styrning/väghållning..

samma gäller en hel del bussningar i bakvagnen, men de problemet behöver du ju inte bry dig i om du har en komplett

st
33
styx
325ix Touring -89
M3 Touring -98
528iA Touring -98
325i -89
Har någon hört med försäkringsbolaget hur mycket premien går upp om man bygger om en 328 till en m3:a?

Lycka till med bygget,
hur går det med bygget?? ge oss lite liveupdate
Tu
17
Tulle_e30
Bmw 328i e36
Ursäkta om jag lånar tråden.

Jag har själv en 328i sedan, och tänkte köpa en m3 e36 bakvangnsbalk som jag ska renovera med Powerflex osv.

Passar denna bakvagn bult on på min 328 -96 ?

tacksam för svaren jag kan få
Tu
17
Tulle_e30
Bmw 328i e36
Ursäkta om jag lånar tråden.

Jag har själv en 328i sedan, och tänkte köpa en m3 e36 bakvangnsbalk som jag ska renovera med Powerflex osv.

Passar denna bakvagn bult on på min 328 -96 ?

tacksam för svaren jag kan få
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.