|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag kör klart hellre min Focus i halt väglag (dubbat, ej ESP) än BMW:n med odubbat. DSC i all ära men man hinner få lite kast innan systemet griper in och rätar upp bilen. |
|
|
Jag är mkt imponerat av DSC som den funkar på 1-serien. (Har aldrig kört en e60 i halka). Man kan provocera ganska mycket tycker jag och visst får man en liten sladd men systemt går in och rätar upp bilen i de flesta situationer. Körde både min 120 och en nyare Passat på isbana. Med antisladd lyckades vi inte provocera fram sladd öht som inte systemet räddade. Därmed inte sagt att man inte kan åka av vägen med DSC. ;) |
|
|
Ulf: Jag håller faktiskt med dig, min tidigare E46 med 16-tums hjul var mycket mer stabil vid vinterföre än min nuvarande E91 med 17-tum, att det skulle vara en sådan skillnad upp till 17-tum gjorde mig förvånad när den första halkan kom. En stor nackdel i just mitt case är att mina nuvarande GY däck är RFT och vad jag läst mig till försämrar detta fästet på snö/is jmf med konventionella däck pga dess hårdare däckstomme. |
|
Lasse Karlsson |
Lite märkligt ibland på detta Forum! Som i detta fall lägger Martin E in en så kallad "brasklapp" för att väcka debatt antar jag! Sen blir han så att säga emotsagd och i många stycken motbevisad, och plötsligt tar det tvärslut med inlägg i "tråden" av trådskaparen själv! kan bara tolkas som att OK! jag hade helfel, bäst att dra nått gammalt över sig. Väldigt ofta som vissa går och gömmer sig då man är "ute och cyklar"! "på hal is" eller vad man nu vill kalla det. HA DET! modolasse |
Martin E |
Om man tar 2 premium bilar som som Lexus IS och BMW 3 serie som kokurrerar om samma kunder så kan man inte säga att den frmhjulsdrivna varianten är billigare. Mycket annat styr hur som passar i bedintliga bottenplattor som jag uppfattat är den dyraste delen att tillverka. Därför delar tex Ford Focus och volvos V50 modeller samma grund. BMW bevarar sin särart och delar inte med någon annan därför blir det dyrare i slut ändan. Lexusen som ex är BMWs motsats i mycket men delar samma köpare men med olika filosofier den modernare skolan resp den moderna konservatismen. Lexus skulle jag kunna säga tillverkar bilar med en mycket hög kvalite som jag tror ligger snäppet före BMW ? |
|
Kvalitetsmässigt är det många bilar som är uppe och konkurerar med BMW. Lexus som du nämner tror jag definitivt spöar upp BMW i driftsäkerhet och generell problemfrihet. Men du hade ju svårt att se några fördelar med bakhjulsdrift överhuvudtaget och tycker att BMW är medvetet konservativa som en del i sin varumärkesstrategi och det är det jag bestrider. Konservatism utan ett tydligt värde är ingen vinnande väg. Däremot är de konservativa eftersom ingen annan drift (FWD eller AWD) har visat sig ge samma körupplevelse som RWD. ps. Lexus (Toyota) kör ju inte direkt sina F1-bilar med FWD, det borde säga en del... ds. mvh Jimmy |
|
| Lexus is är bakhjulsdriven.... | |
|
Ojdå, Martin gjorde en Paris-Dakar (Du skulle bara testa oss igen, va ;)) |
|
Martin E |
DÅ kan man säga att rwd är ett tecken på en premiumbil ? |
| Nä, men det är ett måste för att kunna vara en premiumbil i >mellanklass enligt mig. Däremot betyder det inte att en Toyota Dyno är premiumbil bara för att den är rwd. | |
Verdi |
På min E90 är DSC:n överaktiv. Den tillåter inte minsta släpp. Jag har även färska dubbade däck så... Osäkert känns det iaf inte. |
| Förlåt, menade Toyota Dyna... ;) | |
BCR |
Kul att följa debatten... Framtiden är sannolikt moderna 4WD system typ nya Haldex-systemet (Generation 4) som fördelar drivkraften efter bäst fäste och som kopplar bort ett hjulpar vid konstant hastighet (minskad bränsleförbrukning). Bilen kan vara alltifrån 100% FWD till 100% RWD beroende på situationen. När dessa system kommer ner i pris, vikt och blir mer "standard" finns det ingen anledning att välja något annat. /Håkan oo=00=oo |
|
Jag skulle aldrig köpa en BMW att bruka året runt utan DSC. I jämförelse med min f.d. Lexus IS är E39:an en fröjd att ratta. DSC griper in när det behövs och det är så tryggt att man vågar provocera bilen lite extra. Jag vågar påstå att min E39 är lika trygg i vinterväglag som vilken stor framhjulsdriven bil som helst. |
|
|
Kan vi inte sammanfatta och enas om att: FWD: tryggt, tråkigt => bäst för den "vanlige" föraren utan ambitioner kan dock vara kul som i Golf GTI RWD: lika säkert som FWD med DSC, fantastiskt kul med urkopplat DSC men kan vara farligt om vi överskattar våran förmåga |
|
| Att FWD skulle vara tråkigt håller jag inte med om. Den framhjulsdrivna Alfa GTV jag hade är en av dom körgladaste bilar jag kört nån gång. | |
| ...dessutom är den 940 farsan har en av dom tråkigaste bilar jag kört. :-) | |
Martin E |
DSC räddar BMW, varje gång jag jag trycker på knappen x2 så lyser A LAMPAN ilsket i panelen. Fullkomligt oduglig bil Dvs tractioncontroll hjälper den mediokre att klara av besvärande situationer. |
|
Som jag skrev är det stor skillnad med RFT vinterdäck och vanliga när det gäller köregenskaper vid halka och hur DSC arbetar. Det är knappast konstigt att en BMW med dubbade T-märkta 16-tummare känns går som på räls jmf med odubbade V-klassade RFT däck 225/45/17... |
|
|
Martin E, jag tycker du överdriver lite där. Kanske så att bilen tillsammans med dig blir en oduglig kombination. __________ Mvh Grelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.