AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.123

BMW ett konservativt val

Sida 1 av 3
Martin E
Bakhjulsdrift, raka 6 or, långa motorhuvar och motorer som sitter långt bak och stjäl plats.
En medveten strategi som tilltalar den presumtiva köparen som inte gillar förändringar då dom flesta andra tillverkare övergett dessa ålderdomliga konstruktioner ?
Eller kanske genialt att vara annorlunda och differentiera sig mot sina konkurrenter och skickligt utnyttja den avantgarde konseravtism som präglar märket.

Lasse Karlsson
Personligen älskar jag märket BMW! Skulle inte byta till annat märke bara för att nån hittat en teknisk lösning som kanske skulle vara bättre än BMW:s.

Det är ju märket och bilarna man gillar, inte enstaka tekniska lösningar. Tror de flesta BMW-frälsta håller med!

HA DET!
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

100% håller med Lasse Karlsson.

Äger alltid 1 BMW
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Sedan finns det ju klara fördelar med bakhjulsdrift och motorn placerad bakom framaxeln. Den lösningen används fortfarande av de tillverkare som satsar på körglädje och väghållning.
Bakhjulsdrift var väl negativt förut vintertid när det inte fanns antispinn men nuförtiden är det ju inga problem.
Martin E
fördelar med bakhjuls drift ? varför har dom flesta tillverkare övergett denna konstruktion om det är bättre.

Håller med Henkez att utan anti sladd /spinn vore det en riktigt kass vinterbil.

Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Hellre en sladd jag kan parera än en bil som går rakt fram utan någon chans alls!!!

Varför dom flesta övergett bakljusdrift beror på att det är så MYCKET billigare och bygga framhjulsdrivet. Logiskt!

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Martin E är en liten provokatör ;), du lär inte få någon här inne att på allvar påstå att bakhjulsdrift är en sämre konstruktion än framhjulsdrift....

Jag säger det samma som "Craile", dvs MYCKET billigare för biltillverkarna att göra framhjulsdrivna bilar.

Bättre med fwd?...
Tja, lägg på t.ex. en husvagn och försök dra den där det är "lite uppför o halt" med fwd säger jag bara + att det drar o sliter i ratten "hela tiden" med fwd rent generellt..
Men detta har vi nu tagit upp i flertalet trådar på detta forum bl.a så det där ids jag inte börja diskutera om igen egentligen :)

Kräver lite kunskap att göra en drivlina med bakhjulsdrift, och lite engagemang och tanke från tillverkaren för att få det bra dessutom..
Sedan kan jag väl tillägga att man aldrig ska blanda in styrning o drivning på samma axel..blir aldrig bra känsla då.
Ok, visst, fyrhjulsdrivna bilar kan väl vara ett undantag då av uppenbara skäl, men det är ändå inte rätt ;)

Mvh Janne.
Martin E
På vilket sätt är det billigare att tillverka en fwd bil menar du, jag tror du har helt fel.
Framvagnen på en fwd borde vara mer komplicerad att bygga och mer hänsyn till utrymme måste göras.

Volvo övergav bakhjulsdriften när säkerheten kom i 1a rummet och för den vanlige föraren är fwd enklare att hantera och rwd kräver mer av föraren och den som kan köra bil inbillar jag mig kan dra nytta av rwd.
BMW har löst det med mkt bra elektronik och balans så argumenten att de är sämre vinterbilar håller inte idag.

Som det mesta finns för och nackdelar ibland försöker man bygga 4x4 men det har nackdlar det med så ....

Jag har förmånen (?) att kunna köra både FWD (V70) och RWD (BMW) och jag måste nog erkänna att fan vad tryggt det är med FWD denna vinter :-) Man behöver inte skita på sig varje gång en modd/snösträng skall passeras och fanskapet sladdar aldrig, det är ju bara att gasa på :-)

Hur många här inne har hävt en sladd i 90km/h på en tungt trafikerad motorväg?

Trots DSC och färska vinterdäck till BMWn (dock 17-tums) är den såphal på moddigt underlag och det har hänt flertalet gånger i rondeller att den gått ut rejält med bakändan. Kul kanske men ganska frusterande för mig som inte använder bilen primärt till att imponera på fjortisar vis macken.
Givetvis hade 16-tums ballongdäck varit att föredra men fåfängan vann denna gång...

Annars tycker jag INTE att BMW är konservativt. OK de vägrar frångå de raka sexorna och bakhjulsdriften men de ligger i fronten vad gäller optimeringen av dessa, ffa har ju bränsleförbrukning länge varit ett honnörsord hos BMW (V8-V12 undantaget).

Tycker man BMW är konservativt så bör man granska den amerikanska bilindustrin...eller resterna av den. Där kan vi snacka bakåtsträvning i kubik ;-)
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
den som inte kör mercedes eller BMW har självmant VALT att inte kännas vid Prestige
Martin E
Jag menar att BMW är konservativt på ett nytänkande sätt.
Det är också ganska kul att höra hur en del unga och gamla killar med BMW som verkar tycka "när man behärskar lite bakvagnssladdar så känner man sig som en mästare!" Därefter äger dom all kännedom om förarskiklighet.
Så klart att BMW är lite dyrare för att dom är rwd, detta är argumentet för att Volvo är FWD. Tillåt mig le

BMW har ett starkt varumärke eller identitet som för mig och många är förknippat med känsla, körglädje, bränsleekonomi etc sedan ligger dom helt rätt med bränslesnäla små dieslar.
Andra argument som inte väger lika tungt är rwd den raka 6 an i pragmatisk mening utan det är bilden av varumärket som styr.

fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Det märks vem här som är ute och letar efter en Audi... ;)
Martin E: Att bygga en framhjulsdriven bil är garanterat billigare för tillverkarna än att bygga en bakhjulsdriven bil. Det som gör det billigare med framhjulsdrift är enklare montering i fabriken, oftast enklare konstruktioner med växellåda/slutväxel som en enhet och betydligt simplare bakvagnar för det mesta.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kristoffer: Har kört dubbat 16" på både E46T och E39T och dom har båda känts rejält stabila som få...Provocerar man lite så släpper det någon tiondel innan DSC tryggt tar hand om detta. Har även kört 17" dubbfritt på både E39T och M5 och det har fungerat ok men inte känts lika trygt som 16" dubbat.

Har ju numera också en FWD på uppfarten...en Golf GTI -06 och på denna sitter det 225/45-17 dubbat men dessa däck är något mer än halvslitna och det saknas en del dubb fram...Denna känns inte lika trygg att köra som 530'n dock har jag inte haft några incidenter utan det är mer hur man upplever bilen. Helt nya däck hade säkert gjort skillnad men samtidigt så är däcken på 530'n långt ifrån nya...

___
//Ulf
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Generellt tycker jag inte RWD med DSC är osäkrare på vintern än FWD.

Däremot kan jag hålla med om att när en snösträng ska passeras funkar fwd bättre då framhjulsdriften hjälper till att dra bilen över strängen.

Sen håller jag inte alls med om att rwd generellt skulle vara överstyrt och fwd understyrt. Detta gäller om man bara har ett läge på gasen och kör med spinnande drivhjul. Har tidigare haft fördommar att det inte är nåt kul att åka framhjuldrivet när man vill ha lite skoj. Hanterar man bilen rätt är det inga problem att få till fina sladdar med fwd. Ta lite extra fart in i svängen, släpp upp gasen, knyck till på ratten och bakändan kommer sedan möter man med gasen.

Att de flesta bilar idag är fwd beror på att det är billigare och snabbare att bygga som redan påpekats. Hela paketet lyfts på plats i ett moment.
Sen tror jag att fwd generellt borde vara bensinsnålare med en enklare drivlina.

Prioriterar tillverkaren tillverkningskostnad framför körupplevelse väljer man fwd. Går ju inte att säga om det är rätt eller fel. I de flesta fall är det rätt då kunderna fokuserar mycket på inköpspris.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"Bakhjulsdrift, raka 6 or, långa motorhuvar och motorer som sitter långt bak och stjäl plats."

Hur var nu BMW:s slogan "När du gillar att köra" eller "När du vill ha en praktisk bil till lågt pris"?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Om du Martin E varit på en bilfabrik och sett hur det går till s.a.s., då inser även du att det är billigare att montera ett drivpaket till en fwd bil än motsv. till en rwd..
Som många redan påpekat i skrift i ett oändligt antal trådar inkl. denna..

Volvo gick över till fwd dels pga att det är billigare att tillverka sedan att dom ville ha lite bättre plats i kupén(tror jag), men inte tycker jag att dom lyckats så där värst bra med kupéutrymmena i t.ex gamla V70 iaf, trångt som f-n i baksätet, främst för benen..

"Bilden av varumärket som styr" som Martin skriver..
Tja, vill man ha en bil med lite körglädje och känsla bakom(även historiskt) så inser man lätt att man bör köra BMW :)
Sexcylindriga raka motorer kör man för att man vill ha en motor med lite skön sång, lite skön kraft och gillar bilar med kultiverad gång i maskineriet helt enkelt..
Sedan ska allt lira ihop också, och det tycker jag BMW( historiskt som nu) har lyckats oerhört bra med.

Mvh Janne.

Ja
57
James007
325i Touring -06
En normal vinter i Sverige innebär cirka 2 månaders vinterväglag, likt det vi har just nu. Att köpa bil för 2 av 12 månader kännns ju lika smart som att köpa en stooor bil för att få plats med semesterpackningen under 2 veckor om året.

BMW har löst dessa 2 månader med fantastiska antispinn, antisladd och snygga mellanting som DTC. När det sedan blir barmark (10/12 månader, alltså nästan 85% av körtiden på ett år) krossar man allt motstånd vad gäller körglädje, drivlina och styrning eftersom man har förstått det som Janne T framhåller - drivning och styrning på samma axel innebär förluster på framförallt styrresponsen, vilket i sin tur förtar körupplevelsen.

Det går säkert att hitta studier som visar att för gemene man (dvs inte Schumacher) så är FWD ett säkrare val i snömodd, men det är inte på detta BMW siktar. Som varumärke måste man göra ett val, det går inte att dominera alla områden. Samtliga bättre vetande, ex biljournalister har i urminnes tider varit överens om att BMW är förebilden när det gäller körglädje, detta har man laddat varumärket med i över 30 år och resultatet är ett av världens lönsammaste varumärken (och en massa människor på autopower som försvarar BMW in i döden...hehe)

Sloganen "När du älskar att köra" är inte bara en cachig line som en reklambyrå har lyckats sälja in till koncernledningen. Det är ett 30 årigt arv, som gjort BMW till en av längsta succéerna i modern bilhistoria.

over and out...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ska kanske också tillägga att det är f-n så mycket trängre och tyngre och jobbigare att börja meka själv med en framhjulsdriven bil om man ska börja med att byta motor t.ex, hela drivpaketet måste ofta tas underifrån med allt vad det innebär av jobb..
Lätt att i fabriken på riggar göra jobbet i tillverkningsprocessen och som vi vet billigare i det skedet, men att själv börja meka är bara jobbigt med en framhjulsdriven bil.
INTE billigt att lämna in ett sådant jobb heller, ofta dyrare än om en bakhjulsdriven vagn ska börja "hårdmekas" med motorn osv osv..

Men det är kanske ingen som tänker på det som en nackdel ty "alla" idag lämnar väl in sin bil till en verkstad och betalar vad verkstaden vill ha om man nu t.ex behöver byta motor av någon anledning :)

Jaja...tänkte bara på att det inte är självklart i alla lägen att det är så himla billigt att underhålla sin framhjulsdrivna kompakta trånga motorinstallation, blir m.a.o. DYRT att underhålla en framhjulsdriven bil + att många fwd bilar dessutom har kamrem(pga att det också är en billigare lösning) som kräver ideliga kostnader under hela motorns livslängd för ägaren.
Kopplingen sitter också ofta trångt till o därmed "dyrt att byta" i dom flesta fall på en fwd bil..

Mvh Janne.
Måste först säga att enligt GM (intervju jag läst i Auto motor sport) är det billigare att tillverka framhjulsdrivna bilar än bakhjulsdrivna.

Sen kan jag hålla med om att det känns tryggare med framhjulsdrivet när det är riktigt halt, åtminstone i högre farter. Körde ner till Helsingborg från Stockholm strax efter nyår då det var bitvis riktigt halt på e4an. Har dubbfria kontinentala vinterdäck på 540in som är på sista säsongen. Fick sladd två gånger på vägen ner, höll konstant fart ca 100 km/h, vägen svängde svagt vid båda tillfällena. Utan DSCn hade jag troligtvis åkt av. Nu kanade jag "bara" över i vänsterfilen. Men vist, ett par nya nordiska vinterdäck hade säker gjort en stor skillnad.

mvh

Kalle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.