AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.249

Fel på termostat

Ett återkommande problem på min 523 från 97 är att den går varm. Det brukar börja med att den blir varm på låga varv, men om man då istället för att stanna tar upp den över ca 2000 varv genom att växla ned/gasa så ställer sig mätaren rakt upp igen efter en stund. Efter någon/några veckor fungerar det inte längre och mätaren blir kvar på rött. Första gången den hände var i slutet på 2006. Efter byte av termostat (+hus) så fungerade det igen. Även vattenpumpen byttes för säkerhets skull. Våren 2008 kom samma problem igen. Blev bra efter byte av termostaten. Nu i januari 2010 samma problem igen (ännu ej åtgärdat). Bilen blir snabbt överhettad. Ingen värme på fläkten. Termostaten igen? Annat? Är det rimligt att detta problem ska komma så ofta?
Visa användare
97
Viktor_89
525iA Touring -04
518i -87
840cia individual -93
325 kompressor -93
det låter som om du kanske har en spricka i toppen. Det uppstår lätt om du har kokat toppen ett antal gånger. prova med att komptesta toppen.
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Försvinner det vatten?

628csi
Mi
122
Micke77
540i -95
går fläkten ? hur ser kylavattnet ut görit? låter som du får flöde först när de blir lite tryck.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Kylsystemet på e39 är ett skämt. Har aldrig hört talas om något som fungerar sämre.
Fläkten fungerar men det kommer alltså ingen värme nu längre. Det försvinner inte vatten åtminstone inte så mycket så det märks. Det får nog bli byte av termostat igen, om det fungerar så antar jag att det inte är någon spricka i toppen?
Och du bör byta kyla-locket för där sitter ventiler som bruka ställa till det för en med just sådana problem som du beskriver.
Termostaten bytt. Fungerar som vanligt igen. Dock har jag sedan ganska många månader ett annat problem som inte är åtgärdat. Bilen är inte lika stark som vanligt och svarar inte så bra på gaspådrag. Förbrukningsmätaren kan gå upp till 2-3 när man accelererar vilken den inte gjorde tidigare och ändå är bilen svag. När bilen är uppe i fart så blir förbrukningen dock som vanligt igen. Bilen är också lite mer svårstartad och vill gärna ha lite gas. Jag har åkt omkring med det här ganska länge men borde givetvis fixa det. Kan det vara vevaxelgivaren? Annat? Hur svårt är det att byta? Kostnad?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kolla felkoder först.

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Och be om en lista utskriven om det finns felkoder!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.