AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
438

Automatlåda 530

Gr
56
Griffin
523 iT - 98
Hej,

När för någon dag sedan skulle kolla oljenivån i min låda - och gjorde enligt de instruktioner som finns. D.v.s. bilen igång, väljaren i läge P så lossade jag påfyllningsbulten, då kom det en kaskad av olja ut med ordentligt tryck! Detta förväntade jag mig inte! Enligt instruktionerna "kommer det lite olja ur påfyllningshålet så är nivån rätt" Har någon varit med om liknande? Har jag för mycke olja i lådan ?

Tack på förhand

J
Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
Skall man vara riktigt noga skall oljan ha en viss tempratur när den kollas.
Det har dock inte så stor betydelse om man har några dl olja mer eller mindre i lådan. Det finns toleranser på allt (jfr oljan i motorn). Lådan har numera ingen sticka, men toleranserna finns kvar.
Jag fyller/byter olja när den är kall och fyller tills det rinner över.
Jag provade för ett tag sedan att ta bort påfyllningspluggen när bilen var varm, då rann det över ett par tre dl. Inget att oroa sig över.

Troligtvis hade du för mycket olja i lådan.
Gr
56
Griffin
523 iT - 98
Tack för svaret!

Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
Kan även nämna att byter du oljan måste du gå igenom alla växellägen på lådan. Stanna ca 5-10 sekunder på varje läge för att slutligen stanna på "P".
Görs inte detta är risk för att du får för lite olja i lådan.
Skadar väl inte att göra denna procedur även om man inte bytt oljan.
Gr
56
Griffin
523 iT - 98
Hej igen,

När du byter olja och filter i din låda, fyller du då en gång eller kör du ett tag och byter oljan igen ?

Mvh

J
Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
Jag byter oljan varje 1000 mil (lika ofta som i motorn).
I och med att jag byter med dessa relativt täta intervaller byter jag så att säga inte två gånger efter varandra numera.
Jag bytte dock två gånger efter varandra när jag hade köpt bilen, beroende på att jag tyckte att oljan var i smutsigaste laget när jag då bytte.
Körde väl ca: 50 mil efter första bytet för att sedan byta igen.
Var 3:e gång (3000 mil) plockar jag ner tråget och byter filter och gör rent magneterna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.