|
|
|
|---|---|
|
Min bil verkar ladda batteriet dåligt. När bilen är igång och batterispänningen på batteriet visar 14.05 volt så laddar bilen med ca 3A. Detta är ca 5 minuter efter att jag startat bilen med starthjälp. Hur många volt skall bilens generator ladda med. Kör man korta sträckor på ca 2km så klarar man detta med ca 4 starter sen är batteriet kasst. Kan det vara batteriet som är skrot? Obs. Har bytt batteri i somras till Biltema 88Ah. Hur kollar man lättast om generatorn är fräsch, jag har massor av intrument!!! | |
|
Testa syranivån i batteriet. Kan göras med följande produkt: Länk Har denna provare som funkar utmärkt till Glykol,Spolarvätskan samt batterisyrenivån. |
|
|
Hej, du kör alldeles för lite för att du skall få laddat upp det som du förbrukat vis startögonblicket. Vid ca 7-8 km är du +/- 0 i laddningen. Dessutom ger tydligen inte Biltema batteriet tillräckligt med effekt när det är kallt. Axat ur ett test på GPs (Göteborgs Posten) hemsida: Vid 20 grader presterade batterierna relativt likvärdigt. Men vid 20 minusgrader var situationen en annan. Efter att startmotorn körts i 120 sekunder klarade till exempel Biltema och Nordströms Ca/Ca 56530 endast av att leverera 2 016 respektive 1 989 watt, alltså klart under gränsen för vad som krävs för att bilen ska starta. Detta med ett helt nytt batteri som hade laddats upp till full effekt. Med ett använt batteri förändras prestandan i vissa avseenden. Referensen de hade var 2400w och det var vad en Volvo V70 krävde. Mvh H |
|
|
Man får vad man betalar för... /Maxax |
|
|
om den visar 14 volt över polerna så laddar din generator ok. Har du kollat om något i bilen drar tjuvström. |
|
|
xenonfire: Ladda batteriet så snart som möjligt så kanske sulfatering kan undvikas. Mvh |
|
|
Ska du fortsätta köra så korta sträckor med en 'modern' bil så får du börja underhållsladda batteriet regelbundet för att det ska hålla länge oavsett fabrikat. Använd en smart laddare som ctek eller liknande för att göra det enkelt. //Magnus |
|
| Hade själv samma problem, så jag lät en bmwverkstad mäta upp batteriet och det visade sig att det bara hade 35% kapacitet kvar. Så jag satte i ett nytt 90 ampere´s batteri istället (70 orginal). Sedan köpte jag en C-tek laddare som jag underhållsladdar med när jag vet att kört många korta sträckor. Har inte haft några som helst problem sen dess. | |
| Glömde en sak, du ökar även livslängden på ditt batteri om du aldrig låter det bli urladdat, utan underhållsladder det. | |
|
Har kollat om det är något som drar tjuvström, men så är det inte. Tror att det kan vara dessa korta sträckor som inte batteriet gillar. Eftersom batteriet visar 14.05 volt redan efter ca 5minuter med bilen på tomgång efter att det har varit nere på 11.5 så känns det som om batteriet inte tar emot laddning eftersom bilen inte laddar med än ca 3 ampere. Man får väl åka omvägar till jobbet och sedan montera i en laddare. Skulle generatorn lägga av så lär man inte komma speciellt långt då bilen drar ca 30-40 ampere under normal drift. Sjukt många ampere bilen drar. |
|
|
Hur vet du att den laddar ust 3 ampere hur mätar man det? Har du belastningstestat batteriet? Man brukar kunna låna ett sådant verktyg hos mekonomen, då kollar den allt inklusiva att bilen laddar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.