AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.798

H&R Coilover på M3 e46

Sida 1 av 2
M3
81
M3smg
M3 -02
Måndag är det dags för montering av H&R coilover och powerflex bussningar på min M3.

Ska bli spännande att se hur det blir

Be
81
Beaf
E46 M3 CP SMGII -05 (såld)
Kan inte bli annat än bra. Jag har H&R och Powerflex på min. Det blir tight =)
M3
81
M3smg
M3 -02
Härligt med tight bil, men det får bara inte bli för stötigt.

Facit kommer när sommarhjulen kommer på. 25 profil bak :)

Be
81
Beaf
Hehe näe det är ju klart. Blir ju klart lite stötigare men det kompenseras ju med att den sitter bättre på vägen. Lycka till med installationen!
M3
81
M3smg
M3 -02
Fel mått på busningarna fram fick 66mm när det skulle varit 60mm!!!!

Bilen blir klar först imorgon
Be
81
Beaf
Som vanligt då! Jag köpte både 66mm och 60mm för att vara på den säkra sidan...
Ser fram emot våren nu så man får plocka fram pärlan =)
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
Bara hålla tummarna för att Powerflex uppdaterat sina bussningar så dom passar nyare M3 E46. När jag bytte mina fick jag slipa upp hålet på delen som sitter på bärarmen, även bärarmen fick sig en mindre omgång.

Visst blev det bra, men jag råder ingen att göra om samma procedur, då det finns andra bra fabrikat som passar utan mod...:)

För egen del kommer jag troligen byta mina powerflex till Millway´s både fram och bak inför nästa säsong.
Be
81
Beaf
Rka: Det gick bra när vi bytte på min förra sommaren. Visst var det lite tight men ingen slipning behövdes. Vad är det för material Millway´s bussningar?
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
Eftersom du har en 05:a har säkert powerflex uppdaterat sitt sortiment så bussningarna även passar nyare m3 e46 grattis..:)

Innerdelen på Millway´s bussningar är i metall, som man skruvar fast. Ytterdelen är någon slags pollyplast. Länk.

M3
14
M3_sweden
M3 E46 2001
Grattis till en bra setup :)

Själv har jag komplett uppsättning millway bussningar och H&R kit som ska på nu till våren, längtar..
M3
81
M3smg
M3 -02
Nu sitter det på. Känns riktigt bra. Dock mycket snö på vägarna så det går inte att testa det så mycket.

Chassit skall dock justeras in när sommarhjulen åker på. Vågade inte göra det nu eftersom sommarhjuen är lite större (245/30/20 + 285/25/20)

Återkommer med lite bilder.

M3smg: När du kör med 245 fram bör du köra med 275 bak för att få samma rullomkrets som org. På org. hjulen har du alltid 3 dimensioner bredare bak än fram, exempel:

225 / 255
235 / 265
245 / 275
M3
81
M3smg
M3 -02
Tror inte 275 passar på mina fälgar.

M3
81
M3smg
M3 -02
Är inte orolig över att få plats bak, det är fram som jag tror att det kan bli tight

Jo men jag menade att det är bäst att hålla sig till "samma" dimensioner som original, jag körde en M3 med 225 fram och 285 bak, den var riktigt orolig på vägen, därför är det bäst att hålla sig till:

225 / 255
235 / 265
245 / 275
M3
81
M3smg
M3 -02
Har inte upplevt att min är orolig på vägen. Anledningen till att jag satte på chassipaketer är att jag knäckte en fjäder bak och behövde göra något åt det. Fick en bra deal på H&R och slog till på det.

Har inte haft några problem med däckdimensionerna tidigare. Det enda jag är tveksam över är hur mycket jag kan sänka fram. Det märker jag när sommardäcken skall på.

Be
81
Beaf
M3smg: Blir nog bra skillnad när du drar på sommardäcken sen =) Om du får problem med sänkningen fram så har jag ett par helt nya Millway "camberplattor" (Topplager) som ska säljas . Om du vill få in däcken under skärmen =)
da
140
danne_83
BMW 135 m-sport
vad kostade H&r chassit ???
M3
81
M3smg
M3 -02
Fick det till ett bra pris ;) Det ligger normalt på 16000 ca.
plus 1750 för bussningarna.
vart köpte du h&r grejerna
M3
81
M3smg
M3 -02
Bilmodecenter i Göteborg. Riktigt bra att ha att göra med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.