|
|
|
|---|---|
|
Köpte en Pajero Wagon av äldre modell för tre veckor sedan. Rätt snart efter köpet upptäckte jag att ABS-lampan var urkopplad och att ABS var ur funktion. Jag tog kontakt med handlaren som i sin tur kollade upp med föregående ägare vad som låg bakom att lampan var urkopplad. Igår kom handlaren tillbaka till mig och sa att förra ägaren hade börjat felsöka men kommit fram till att det troligen var kabelfel någonstans och att de därför valde att koppla ur ist. Handlaren erbjöd sig att dra av 3000:- på priset alt en runda dubbade vinterdäck. Själv tycker jag att det är viktigare med fungerande ABS och att det rimligen omfattas av den trafiksäkerhetsgaranti som handlare är förbundna att ge. Ska jag driva på och kräva att få ABS fixat? Det som är lite jobbigt är att handlaren med sin verkstad finns 25 mil bort och att om jag accepterar pengarna ist kommer jag spendera dem på annat än att laga ABS och att jag sedan vid nästa besiktning står med en underkänd bil :/ | |
|
I detta fall skall handlaren även stå för milkostnad plus ev. lånebil. Du kan inte besiktiga bilen utan 2.or med dessa fel. |
|
|
Lånebil blir ju svårt att kräva, inte sant? Det är fortfarande en beg.bil. Milkostnad kan man säkert diskutera sig fram men jag skulle nog kräva att de åtgärdar ABS oavsett om det kostar 1000:- eller 10.000:- M V H Stephan |
|
| Tack för input. Gick bra hos handlaren, han tog tillbaka bilen och gav mig en annan, likadan. :) | |
|
För att förtydliga; handlaren har absolut inga skyldigheter att ersätta för körsträcka, milkostnad etc. Detta kan han på ren goodwill göra men det finns inga belägg för att han måste göra det. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.