AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
952

För snabba vindrutetorkare E34

Hallo!

Har en fråga ang. min 540 E34 årsmodell 95.

Vindrutetorkarna går i lagom fart upp och tar bort vatten, men sen när dom ska tillbaks ner i viloläget så går dom så j*kla fort ner att dom missar vatten och allting. Dom som hoppar ner för hela vindrutan.
Väldigt irriterande är det i alla fall. Nån som vet vad det kan bero på?
Haft 3st E34 innan och aldrig haft samma problem.

MVH Victor
Är du säker på att det verkligen är olika hastighet? Sliten torkarmekanism gör att armarna vinklas fel mot rutan och fungerar bara bra ena vägen, så att säga. Slitna och frusna blad gör problemet ännu värre.

Har du känt på axlarna om de glappar?
Det kan vara att vevmekanismen inte sitter fast sitter men två muttrar samma sak på min e34 bra upp men ner torkar den inte bra alls. kolla frysna blad kärvningar etc

Kan ju även vara feljusterad förspänning på förarsidan. Sitter en insex under plastlocket till armen. En elmotor justerar trycket via en stång i fyra (tror jag) lägen, beroende på hastighet. Om du nu har detta, jag har det iaf på min. Sätter man förspänningen fel kan mycket intressanta saker inträffa.
zcooter
Har du otur, kan den motorn som speedlover beskriver vara slut, reläet sitter under baksätet, vänster sida, säkringen vet jag inte vart den sitter
På min var locket till motor/snäckväxel endast tätad med en papperpackning. Smart, haha. Svenskt klimat hade löst upp denna och iom att den sitter precis vid ventilationen och blir spolad med vatten, så läckte det in vatten och frös, varför växeln slutade fungera vintertid.

Jag fixade det dock i tid och plockade isär, smorde upp med speciellt CRC vitt litiumfett (nylonbussningar/drev samt lättmetall/stål blandat) och tätade locket med silikon på tub. Fungerat felfritt 4 år nu. Bytte för övrigt hela torkarmekanismen eftersom jag fick kanonpris hos den lokala verkstaden som hade en ny armatur liggandes från en kund som beställt och aldrig hämtat ut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.