|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Fattar inte vad ni menar med att e34 skulle va bättre än e39. Kan berätta lite om vad jag var med om. Min första e34 gick topplocket åt helvete. läckte som ett såll. Min andra: Hjullagerras fram o bak. dock bara en sida. Fjäderbenslagret gick åt helvete o stötdämparen sköts upp i huven. termostaten hängde sig ltie då och då. vattenpumpen skar. kylaren läckte satan. biljävlen drag olja som vatten. Innan jag skickade den till skroten lätt den väldigt märkligt och jag o många andra som hörde det tippade på dåliga vevlager. Gick in i ekonomisk o psykisk depression tills jag köpte en e39. kört 3000 mil o ända "felen" är en rem som tydligen inte blev bytt när den skulle o ett soppafilter. Kanske bara jag som hade otur med mina e34or. jag vet inte. tänker då aldrig köpa en igen. | |
|
känns som du satsa på dom billigaste e34orna på blocket som mustaffa ägde dom var snorbilliga, därför dom pajjat. Tycker vi öppnar en tråd om detta istället. en e34 i bra skick med 15 tusen mil på mätaren emot en e39. lätt val alla dagar i veckan. |
|
| Kanske läge att komma tillbaka till ämnet? | |
|
exakt, därför jag sa att vi öppnar en extra tråd om detta istället som ja tydligt skrev..skit samma nu, autopower är för mycket gissningar och skitsnack överlags ändå man får aldrig den experthjälpen man hoppas på. |
|
|
Synd att du tycker det. Är själv glad för all sakkunskap och de som vill hjälpa till. |
|
|
finns inte många seriösa här, Dom som finns är guld värda, men överlags är det taskigt med erfarenhet och hjälp här, när jag var medlem i ford focus club sweden kunde folk ringa till och med om man behövde hjälp det var total seriöst. detta är som saab forumet inte ett ugg bättre tyvär. |
|
|
Detta är ett entusiastforum, alla har inte alla eller korrekta svar, det är gratis och fritt att vara här. |
|
|
Hangman, du kanske ska skaffa Ford Focus igen ;-) Brynar, hoppas det rullar på nu... Tänkte bara passa på att tala om att min ena 530D -01 har jag kört 39500 mil med och den servas vid 3000 mil och jag har aldrig behövt fylla på olja mellan servicarna oavsett vad service indikatorn säger detta efter tips av en auktoriserad BMW verkstad som jag använt mig av i 10 år Det dyraste jag bytt i motorn förutom oljan :-) är kamaxelgivaren tror jag det hette kostade typ 400:-. En riktig BMW har fyra Pipor... // Henke |
|
| Att byta en kamaxelgivare går på mer än 400 spänn, säker på att det inte bara körde en ÖTS på den? | |
|
Åter till ämnet. Du bör kolla oljeläkaget och förbrukningen med jämna mellanrum. |
|
|
Då har man varit ut å revet lite men det e just de. Fick bort lite kåpor å luftgrejjer men herrejävlar vad slangar å skit det finns. Jag har bokat tid hos Jarls Bilservice istället... .-) Tänkte passa på att serva den åxå. Dan Helsingborg Kör E39:o, BMW M5 och BMW 525 |
|
|
Jomen. Är på kurs i veckan - ingen bilkörning,men lär både kolla oljeförbrukning och ev läckage framöver. Är lite sur på mig själv att jag inte kollat bättre tidigare i förebyggande syfte mot bakgrund av allt som skrivits om vevhusventilationen. Finns det några bra GDS tips för att kolla och rengöra "VHV" någonstans? |
|
| Hur kollar man den? | |
|
Hej, mektips finns under "Gör-det-Själv" /H |
|
|
Tjena brynar jag har haft exat samma problem. det är Ventilkåpspackning som är dålig bara att köpa en ny och byta den den finns på mekonomen för ca 600kr det är sats. Men tänk på att efter du har bytt så kan det fortfarande lukta p.g.a. att oljan kanske kan har droppat på avgassystemen så du får höja bilen och tvätta. Lycka till om du har frågor skriv bara.. Mvh KESKIN..... |
|
| BMW: byte du också gummiplupparna dvs där skruvarna går igenom ventilkåpan? | |
|
Jaha då var min bytt iaf. Fixade det själv med hjälp av svärfar. Guck hyffsat. Tog ca 4-5 timmar totalt. Den blev dock stående 8 dagar pga restade reservdelar hos BMW. Bytade 3 slangar (2 för jag tog sönder dem) och en som var sprucken. total kostnad 900kr. Luktade olja ca 10 mil efteråt men nu e den totrr å fin igen (bytade ej v-kåpspackningen) Besiktigade den idag helt utan anmärkning och helt vansinnigt bra avgasvärden. Dan Helsingborg Kör E39:o, BMW M5 och BMW 525 |
|
|
Ville inte heller byta min ventilkåpspackning läckte ytterst lite i högra bakre hörnet mot torpedväggen. Gick ej att se förutom underifrån om man hade ordentligt med belysning. Dock kändes lukten av bränd olja ibland när man stod stilla länge. En droppe var 15:e minut ner på avgasrören... Duser: Dom gummituttarna behöver inte bytas, dom har ingen tätande verkan endast för att mekaniska vibrationer inte skall överföras gå från skruven till kåpan. Man behöver ej dra med momentnyckel utan bara lagom hårt då skruvarna dras i botten genom en distans och trycket på packningen blir därmed alltid samma. Mekonomen är dyra på ventilkåpspackning, jag mailade till vd:n och klagade kanske dom säkt den nu? Ett kit på bmw kostar 401kr inkl. klubb rabbatt. |
|
|
Kamel2>> har tänkt på det men den är tät. Har kollat med lampor å annat så det är lugnt... änsålänge :-) Hade tänkt sälja den nu när jag besiktigade den men säljer nog av min Pasat istället då BMW e så mycket sjönare att köra fast Passaten e nyare... Dan Helsingborg Kör E39:o, BMW M5 och BMW 525 |
|
| Om olja tryckts ut via ventilkåpan vid fryst ventilation, men inte vid normal drift ska man nog inte byta ut packningen. Risken är att den orkar hålla inne trycket nästa gång det sker. Då kanske oljan orkar upp i cyklonen och insuget istället. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.