AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
50.874

Oljan läcker och motorn ryker..

Sida 1 av 3
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Hej!
På väg ut från stan känner vi kraftig oljelukt. Det upphörde när vi fortsatte köra några kilometer men när vi väl kom fram började det ryka ur höger kupéfilter med tillhörande oljelukt.. Öppnade huven och konstaterar att oljan verkar ha tryckts ut runt den stora "Givaren" eller vad det nu är som sitter mitt på grenröret. Vad har hänt? Panik? Plånboken tom för läng tid?
För att få hjälp lade jag upp en på bild på Flickr:

Länk

Ganska mitt i bilden sitter den här silvriga grejen som nu har blivit mässingsfärgad av oljan. Att notera är att det verkar ha tryckts ut lite olja även från oljepåfyllningslocket.

Vad har hänt?
Går det att ågärda själv?
Vågar jag köra till verkstad/GDS?

känns som du fått stopp i någon oljekanal pga koksig (fel olja) men kan lika gärna vara skit i en kanal eller liknande...kollat om oljepumpen funkar?

Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
hmm bra teori... Skickar upp en bild till på en renare motor, som bätre visar vilken del som verkar läcka.

Länk

Vågar jag köra till verkstad?

Stort tack för alla tips!

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Frusen vevhusventilation gissar jag på. sök lite, finns många som råkat ut för detta i vinter...

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Ring bärgare eller bogsera till verkstad. Du har stopp i oljereturen till vevhusventilations-ventilationen.

Lyft lite på oljelocket så du lättar det höga trycket som finns inne i motorn så förlänger du livet på några packningar.

trist men det här verkar hända alla M54 motorer när det bli kallt...på det sättet är det en riktig skitmotor.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Eftersom du skriver att det läcker även från oljelocket så kan det vara en täppt vevhusventilation. se reptips i menyn till vä under "gör det själv".
Kolla om du kan se om oljan kommer från ventilkåpans kant eller någon annat ställe på toppen.

Om du skruvar loss oljepåfyllningslocket med motorn på tomgång "blåser" det mycket då?
Du kan också torka rent från olja och köra motorn på tomgång en kort stund för att se var det läcker samt uppskatta hur mycket olja du förlorar.

FAF
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Nu börjar man bli lite darrig när det bara radas upp bilar som åker på frusen VV...har klarat mig utan symptom ännu.
Får hålla tummarna dom sista veckorna i kylan,har ingen lust att pilla med de där nu.
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Satsar även jag på att det är VV som frusit. Nu bör man nog inte dra alla M54 motorer över en kant. E60/61 modellerna med M54 verkar klara sig klart i överlag.

Min teori är rätt så enkel, E60/61 har elektrisk motorfläkt vilket bidrar med lite högre temp i motorutrymmet.

Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Haas >> Visst kan man klara sig fint. Min t.ex. har inte haft detta tidigare och den har snart gått 15000 mil. Fick det nu för nårra dagar sen men det var snabbt åtgärdat och för den rimliga kostnaden av straxs över 1500:-.

Tror det är den långa ihållande kylan som gör att det dyker upp fler o fler nu.. så här kallt har vi inte haft på evigheter, inte här nere i söder iallafall.

Brynar >> Tippar också på att din ventilkåpspackning gått åt pipan för att trycket blivit för högt. Visst kan du fixa det själva om du är lite händig. En ganska enkel operation. Delarna ligger på en kostnad mellan 1500-2000:-.
Åtgärden tar allt från 1 timme och så lång tid du själv vill att det ska ta :)
Här har du en tråd som tar upp ämnet och en del tips och även en länk till en how-to man fixar detta själva.

Länk

.

Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Det behöver inte synas att packningen är kass när man tar av den.. Min var relativt mjuk och såg hel ut vilket den förmodligen också var... men kåpan är av plast och när ett tryck byggs upp under ventilkåpan så bågnar/lyfts denna vid kanten vilket gör att den inte blir tät och olja sprutar ut.
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Först: Tack för alla tips och råd. Bra med snabb diagnos.
Igår fick jag hjälp av en bilverkstad som hade öppet på lördagen och de tog in bilen direkt. Imorse när bilden hade tinat upp. Rengjorde mekanikern vevhusventilation, bytte smetiga oljan och ännu mer söndegeggade oljefiltret. Mekanikern ansåg att LL-oljan är största boven. Oljan klarar helt enkelt inte upp till 3000 mil med en sådan körcykel (kortart sträckor+ nodriskt klimat) Efter rengöringen och byte av samtliga filter verkar motorn helt tät. Notera att jag inte ens behövt byta någon packning. (Än så länge)
Bilen hade inte heller börjat ryka mer än vanligt ur avgasröret. bör påpekas.
Summan blev 4500 kr- och jobbetmotsvarar en Inspektion 1 service (plus rengöringen) som ändå skulle behöva göras. Nu får man hoppas att det är tätt, rent och fint igen.

haha har du kört 3000 mil utan oljebyta? säger sig själv att det går åt helvete, man ska skita i angivna rekomendationerna och jag servar min var 500e mil. kanske är lite ofta men är man rädd om något är det en billig peng

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag hoppas du/mekanikern såg till att delarna i vevhusventilationen byttes till de förbättrade delarna?

//Magnus

jag tycker det låter märkligt att den ska börja läcka bara för att bilen gått 3000 mil och självlaga sig själv bara för att oljan byts.

Jag hade gissat på vevhusventilation eller ventilkåpspackning, en arbetskamrat hade samma problem med sin audi.

Även jag tycker 3000 mil är mycket på en oljarunda, byt själv vid 1000 - 1500mil.
Själv kör jag 1500 mils intervall med bra olja.

Hur långt har din gått, personligen tycker jag att det är mycket problem med e39 jämfört med e34an 24V.
Jag var mer nöjd med min e34.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Oljan klarar longlifeintervallerna, men i vårt klimat samlar den för mycket vatten. I norden borde bl.a. BMW Sverige förorda halverad sträcka på oljan. Men troligen vill alla vara med och slåss om att ha det längsta serviceintervallet för att vara med och konkurrera.
visst motorn "klarar" av 3000 mil med samma olja, du klarar en månad i samma kalsonger också, men hur trevligt är det? Är man rädd om bilen ska man serva den mycket nogrannare än 3000 mil det är ju hemskt stackars motor. Har haft 25 bilar nu skulle aldrig få för mig att köra mer än 1000 mil med kvalitéts olja, en billig försäkring, speciellt om man kör mycket hårt som jag gör.

e34 går inte jämföra med e39 kvalitéts mässigt tyvär....e39 är som volvo 440....haha inget och hänga i julgranen.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hangman, vad jag menar är att syntetisk motorolja klarar längre intervaller, men det är kondensvattnet som ställer till det samt pappersoljefilter.
Lastbilar t.ex. har 10000mils intervaller för oljebyte. Men då har motorerna cyklon-oljerenare.
Vad gäller detaljkvalité kan jag nog hålla med om att de flesta märkena har tappat de senaste 10-15 åren, men jag tror BMW har klarat sig lite bättre än t.ex MB. Att jämföra E39 med Volvo 440 är nog att överdriva lite :)
e34 är helt klart bättre bil än e39 iallfall, kvalitets mässigt, och för en del, utseénde likså.

Strunt samma, att serva sin bil var 3000e mil är något man inte gör om man tar hand om sin bil.

Kan man något om bilar och inte bara läser instruktionsboken borde man veta detta känns det som?

Hade denna bil som tråden handlar om vart servad var 1000e mil hade detta FÖRMODLIGEN aldrig hänt.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Long-life intervallerna efter -01 grundar sig på 2500 lit. förbrukat bränsle och på en 530 borde det hamna på drygt 2500 mil. I ett varmare klimat utan så mycket kondensering av vevhusgaser hade jag utan vidare kunnat köra 2500-3000 mil på samma olja, men kanske byta pappersfiltret en gång extra. Troligen skulle den oljan vara i bättre skick än en mineralolja för 20år sedan efter 1000 mil.
Vevhusventilationen på M52 och M54 är underdimensionerad och en felkonstruktion. Ventilkåpan i plast blir inte varm nog och kondensering sker i kåpan och ventilationens slangar och oljeavskiljare.
I kallt klimat hjälper det naturligtvis att byta olja oftare då man får bort en del vatten, men det finns många som drabbas av detta konstruktionsfel ändå, så någon garanti är det inte.
Fd
269
Fd Mercafreak
Kör nu Mercedes SLK 350 /// AMG

Audi A4 2.0 Ts Avant Q
Så då var även min vevhus sönderfrusen med en massa oljesöl som följd. Fan vad jag hatar sånt skit. Det är sånna här tillfällen man e bra sugen p åatt åka in till närmsta handlare å hämt ut en splitterny bil.

Delar iaf beställda. Beställde alla slangar å packning. Lika bra att byta allt när man ändå håller på att gräva.

Dan Helsingborg
Kör E39:o, BMW M5 och BMW 525
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Vill förtydliga här min bil som tråden börjat på har inte gått 3000 mil på samma olja. Jag hänvisar till serviceintervallerna. När jag nu bytte olja hade den gått ca2300 mil. Bara för tydlighetens skull. Vidare rengjordes vevhusventilationen ordentligt enligt mekanikern.
Att e39 är en sämre bil än e34? Kan man kanske tycka. Normalt tror jag ändå att def flesta föredrar en bilmodeller som utvecklas med ny teknik och nya material - med risk för nya problemområden visserligen.
Sen finns det ju en drös känslor också för sina rariteter, men även om jag älskar min veteran Fiat betyder det knappast att det är en bättre bil eller har högre kvalitet än moderna dito.
Jag är oerhört nöjd med min e39 utöver irriterande garantijobb, klapperstag och detta. Jag ler fortfarande!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.