|
|
|
|---|---|
|
Guten morgen Det försvinner kylarvatten. Ca 1 liter i veckan. Lite beroende på hur mycket man kör. Vattenpumpen byttes i somras. Motorn har snart gått 40k. Hittar inga pölar under bilen. Rädd för det värsta, topplockspackning. Den går dock hur bra som helst. Ryker vitt men mycket beror väl på kylan och att jag inte kört den genomvarm på flera veckor. Vad tror ni? Finns det några andra orsaker till att vattnet försvinner? Om det är topplockspackning. Vad kan det tänkas kosta på en verkstad? Det är vinter och jag har absolut ingenstans att vistas för ett sådant ingrepp. mvh | |
|
Du har då samma problem som jag har. Fast för mig försvinner det mystiskt halv liter i veckan. Hade motorn gått varm innan du bytte vattenpumpen, som sedan var orsaken till att du bytte pumpen? Öppna oljepåfyllningslocket och kolla undersidan. Är motoroljan som gul-brun sörja så är det tyvärr topplockspackningen. Ingen aning om kostnad tyvärr, men skriv gärna om du hittar någon som gör det för 4 siffrigt belopp. MVH / Martie |
|
|
Ok ska ut o kolla. Pumpen byttes i förebyggande. Bytte kamrem. |
|
|
Det kan vara topplockspackningen, men det märks ganska enkelt då oljan oftast inte liknar olja utan grå sörja eller ja, valfri färg annat än den brun/svarta färgen oljan ska ha. Dock kan topplockspackningen gå utan att oljan visar dessa tendenser, dock inte så vanligt och då brukar de märkas på annat sätt istället att det kommer olja i vattnet eller att motorn går dåligt eller drar en massa olja. Alternativ två kan vara läckande värmeelement inne i bilen. Tendenserna kan då vara att man känner lukten av glykol emellanåt (inte alltid), rutan kan imma igen rätt ofta (pga glykolen som sätter sig i rutan). Värmeelementet sitter under instrumentpanelen i mitten så det är lite jobb att byta det med. Kan dock vara något annat för din del med. |
|
|
Det kan vara topplockspackningen, men det märks ganska enkelt då oljan oftast inte liknar olja utan grå sörja eller ja, valfri färg annat än den brun/svarta färgen oljan ska ha. Dock kan topplockspackningen gå utan att oljan visar dessa tendenser, dock inte så vanligt och då brukar de märkas på annat sätt istället att det kommer olja i vattnet eller att motorn går dåligt eller drar en massa olja. Alternativ två kan vara läckande värmeelement inne i bilen. Tendenserna kan då vara att man känner lukten av glykol emellanåt (inte alltid), rutan kan imma igen rätt ofta (pga glykolen som sätter sig i rutan). Värmeelementet sitter under instrumentpanelen i mitten så det är lite jobb att byta det med. Kan dock vara något annat för din del med. |
|
|
Om det kommer in vatten i en cylinder brukar det stiftet vara mer "rentvättat" av kylvattnet än dom andra stiften. 628csi |
|
| Jag hittade ett litet litet hål på en slang! Stod och sprutade neråt på generatorn. Svårt att hitta. Och jag hoppas bilen börjar bete sig normalt igen när jag åtgärdat | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.