AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.029

540i strömlös efter 3 timmar!?

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Skulle fixa lite med min nyinköpta 540i -97 idag så under 3 timmar gjordes följande:
-Demonterade en inbyggd siemens telefon med tillhörande kablage (gick från mittkonsolen bak till baksidan av stereon, till handsfree i taket, till bagageutrymmet, till högtalare bakom handskfacket m.m.)
-Demonterade instrumenthuset för att få ordning på pixelfel
-Dammsög hela bilen ytterst noggrant

När jag höll på att montera tillbaka alla inredningsdetaljer och bara hade handsfacket kvar så märkte jag att lampan där inne inte lös. Så jag tänkte att den har väl gått så jag tog ut den för att köpa ny vid nästa bensinstationsbesök. Sen hörde jag hur det klickade från säkringsboxen som sitter ovanför handskfacket. När jag sen var klar en 10 minuter senare och skulle starta bilen var den tvärdöd! Så jag kopplade på min Ctek laddare och lät den stå en halvtimme och försökte starta sen men den var död då också. Innerbelysningen och centrallåset hade nu börjat funka dock. Så jag väntade en halvtimme till medans jag kontrollerade så att ingen av siemens kablarna gick till säkringsboxen och orsakat nåt strul men så var det icke. Efter ytterligare en halvtimmes laddning försökte jag starta igen och då hoppade den nästan igång.

Men vad är felet?

Nu har det gått nästan en timme sedan senaste startförsöket så jag ska väl köra hem från garaget snart antar (hoppas) jag.

Men vad hände? Varför blev det så här? Vågar man parkera hemma i garaget och låta bilen stå över natten utan Ctek laddaren ikopplad?
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Nu startade bilen utan problem så¨nu står den hemma i garaget Utan ctek laddaren så att jag får veta om det är nåt knasigt med elsystemet eller om det bara var nåt tillfälligt

Vad tror ni??
sitter inbyggd startspärr, fråga inte hur den funkar, vet bara att kompisen hade problem med detta hur han än försökte var bilen stendöd, han ringde bmw dom fråga vad han gjort. han hade bytt styrbox med strömmen på, och hade batteriet dän, det var jävligt viktigt att man satte på plusen först iistället för minus iaf, men strunt samma, då sa dom att antingen kommer du hit med bilen kostar det 600 kr så får vi igång den åt dig(bogsera 540 automat ingen höjdare 4 mil) eller så låter du den stå 24 timmar ca sen funkar det.

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Ladda batteriet länge. Minst 24 timmar.

Kolla sedan så laddningen är okay.

//Magnus

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Sätt på laddaren snarast så att batteriet inte sulfaterar.

Mvh
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Bilen stod över natten utan laddare och imorse startade den utan problem. Har kört omkring lite idag och allt är som vanligt.

Vad betyder det att batteriet sulfaterar? Ska jag ladda nu över natten?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
När batteriet inte är nära fulladdat så inleds en process där blyplattorna delvis får ett skikt av blysulfat, när batteriet laddas så försvinner skiktet.

Om batteriet får stå djupurladdat några dagar så blir skiktet mer heltäckande och (mycket) mer svårlösligt. Det här skiktet löser sedan inte upp sig vid en vanlig laddning utan minskar batteriets kapacitet drastiskt.

För att hjälpa batteriet efter en total urladdning kan det stå på underhållsladdning i minst ett dygn efter att det laddats upp fullständigt. Det här kan lösa upp det mesta av sulfateringen men räkna inte med att det återställer batteriet till 100%.

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Att du var ute och körde igår var jättebra, bilens egen generator är en kraftig snabbladdare - så nu är batteriet antagligen bulkladdat (ca. 80-85% laddning).

Men batteriet återhämtar sig bäst av att också få en toppladdning i ett dygn efter en djupurladdning med spänningstabiliserad laddare typ C-tek eller liknande.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Då ska jag ut till garaget snart och koppla på Cteken med andra ord! Tack för all hjälp!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.