|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Nu är det bevisat att min topplockspackning har gått då det försvinner glykol spårlöst och att motoroljan bubblar och är vitt samt att glykolen är brun. Tänkte ge mig in i att försöka göra jobbet själv då jag har en kontakt som kan plana toppen åt mig för billig peng. Efter att ha läst på lite här och där och även bl.a. i hassos meck guide om topplockspackning så fastnade jag lite för justering utav kamaxlarna, samt nollningen på vanosen. Är det någon som har bild på hur BMW's specialverktyg för låsningen utav kamhjulen ser ut och gärna förklara varför den används? Läste någonstans att det inte finns någon som helst markering på motorblocket för att kunna vrida hjulen rätt till TDC? Sen kommer ju också en knepig fråga... Måste man ha BMW's specialverktyg? Hur nollar/tajmar man vanosen, eller behövs det ens?? Kommer visserligen att få lite hjälp utav en gammal kollega på traven, men som sagt bara lite, då han har fullt upp, så all tips uppskattas, speciellt inför kamjusteringen! Demontering har jag full självkänsla för att jag kommer att klara, det är väl monteringen sen =D. Vad rekommenderas att göra efter att allt är bytt? Bör jag fylla på med ny motorolja och köra runt ett tag för att sedan byta ut den till ny igen, eller räcker det med att byta den 1 gång? Samma frågor gäller angående glykolen. Tacksam för svar! Ps. Tänkte ge mig på arbetet nästa helg, så om någon vet av sig i sthlms trakten kunna göra detta billigt eller känner någon göra det billigt så hör gärna av er! Jag nås nog lättast via telefon på 070 436 29 24 eller mail martie@martiecars.com . MVH / Martie | |
|
Har öppnat ett flertal vanosmaskiner och jag säger sök på forumet. Verktygen som behövs har jag gjort själv (låsning av svänghjul och spännare till kedja) Märkningar finns både på vev och kammar. Justering av vanos är mkt viktigt och lite pilligt första gången. Självklart byter du både olja glyk termostat v-pump samt remmar när du ändå river. Tänk även på att toppen kan ha sprickor så lita inte för mkt att det bara är packningen. Tråkigast i detta mek är grenrörsmuttrar ,trångt och 24 st till antal.Men en liten tryckluftsdriven vinkeldragare gör underverk i tid. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Stort tack för ditt svar! Uppskattas rejält! Jag har sökt i både Gör-det-själv samt forumet, utan att ha hittat trådar med rätt svar i. En del som har undrat samma sak men inte fått något svar heller. Närmsta jag hittade var hassos guide under gör-det-själv, med bilder, men dock ingen guide på hur man fortsätter efter ventilkåpspackningen. Vad är det man behöver tänka på just angående vanosen? Skulle vara ytterst tacksamt om du kunde bifoga lite länkar, då jag verkar vara en usel trådsökare =). Bultar och sånt bör nog inte vara så illa så länge dem inte är rostiga och "omöjlig" att få loss. Vattenpump, termostat + hus byttes för kanske 20 mil sedan, remmarna och spännarna samt generatorn byttes för kanske 300 mil sedan. Var det något du råder mig att byta när man ändå är där och gräver eller är det obligatoriskt att byta pga förstörd olja/vätska? MVH / Martie |
|
|
Så att du inte går bet direkt i starten behöver du detta,, E-12 är det till topplocksbultarna, måste vara 3/8" fattning, Till det små bultarna längst fram är det E-8, långa hylsor eller 1/4". Går naturligtvis bra att förstora 3/8" till 1/2" en bit upp så det blir bra med moment och vinkeldragningen.Köp nya bultar för dom är av sträcktyp. Rekomenderar att du köper en bok till M50/52 då det är mkt smidigare att ha bredvid vis meck. Men i grova drag så är det så här,,,,, Sätt motorn i TDC märkning bredvid vevaxelgivare,stoppa in en låspinne i svänghjul (plastplugg sidan om startmotorn) Kammarna har då 1ans nockar pekande mot varandra /\ och i bak linjerar fyrkantsklackar med toppen. Det är sen viktigt att göra ett verktyg till kedjespännaren när du smackar ihop allt. Och vid detta läge så dubbelkollar du kammar och att låspinnen sitter kvar i svänghjulet. Montera den byggda spännare och lägg på ca 1,3-1,5NM kolla så inte kammar rör sig. Tryck ner övre spännaren och lås med en tråd på ca 3mm Vrid övre drivningen åt höger så mkt det går och för in vanosen så att den passar första kuggen MKT viktigt: Det sista är lite struligt iom att du har en sen enkelvanos som har en stor fjäderbricka som tar bort oljud i enheten,så det går trögt att vrida. Dubbelkolla allt,,,,,, Behöver väl inte säga att allt ska vara kliniskt rent vid montering glöm ej bulthål (hydralverkan) Det går inte att ge en bra bild med bara några meningar men i grova drag så, Även kammar är känsliga (ihåliga) o kan lätt knäckas vid demontering/montering Tänk även på att du behöver en sotsats (jag har till M50 2,0) Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Underbart trucker! Detta kommer många att ha användning för i framtiden! Angående sotningssatsen... är den absolut nödvändig och vad innehåller den? Kan jag inte köra toppen genom någon industritvätt eller nåt? Visserligen inga bilder, men jag tyckte att du förklarade bra som du gjorde! Tusentack för hjälpen! Hann dock slänga ut en blocket annons innan jag läste ditt svar, men jag tror ändå inte att jag får den såld innan nästa löning, så det blir nog att göra jobbet själv. Har du någon bra rep.handbok att rekommendera till min M52?¨ MVH / Martie |
|
|
Mycket bra förklaring!! Håller själv på att sätta ihop min bil men har en fundering. När jag dragit åt muttrarna till drevet på insugskammen så känns det som att den sitter helt fast! är det väldigt trögt att vrida runt för att kunna få i vanosen? Jag har ju den stora fjäderbrickan på insidan! Är kanske helt omöjligt att vrida runt den innan jag gjort mig ett specialverktyg till att vrida kammdreven med? |
|
|
Lätta lite på muttrarna bara tills du fått på vanosen,sen kan du smyga ner nyckeln o dra åt. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Tackar!! Bilen är ihopsatt och går skönt och tyst efter byte av ventillyftare! Tog lite längre tid än vad jag hade beräknat me3n nu när jag gjort det en gång så skulle det gå väldigt mycket snabbare nästa gång! |
|
| har du kolla om drvanos har några guider? Länk | |
|
Finns det möjligen någon utförligare guide någonstans? |
|
|
Eller ni verkar ju ha koll, är det något speciellt jag bör tänka på då jag plockar loss vanosen? ska plocka av hela toppen nämligen. Är rätt ny på Bilmek så jag har inte så bra koll. |
|
|
här har du 2 klipp som kanske kan hjälpa dig på vägen lite gällande vanosen. Länk Länk BMW ownz |
|
|
så mer eller mindre så är det inga problem att plocka isär allt och ställa det rätt senare utan att behöva lossa kugghjulen med kedjan fastsatt på? Isåfall tackar som fan! mycket värdefulla videoklipp! |
|
|
asså detta är en vägledning. detta är guider för m50/s50 men de ska vara samma princip på min och din vad jag förstår :) BMW ownz |
|
| ok, nu har jag kommit såpass långt att jag har plockat bort vanos enheten, hur å var börjar jag för att ta loss kamkedjorna i rätt ordning ? | |
| Äh va inge gick ju bara å ta bort på ett vis hehe, nu äre bara till å lyfta toppen, wish me luck | |
| Uj uj.. nu vart det problem... har plockat av toppen på bilen, men ingen av ventilerna ser otäta ut å topplockspackningen ser hel ut... nu vet jag inte vad jag ska titta efter. hade ju komp 8 på 6an å 14 på dom andra, vad kan vara felet då? | |
| *suck* otäta kolvringar... måste lyfta ur motorn... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.