AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.267

Ta bort insug på en M54 - något att tänka på?

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Är det "svårt" att ta bort insug på en M54? Behöver man några specialnycklar och dyl?
Tänkte byta vevhusventilationen på min X5 och nu när jag tittar in så ser jag med en gång att det bara är att fetglömma om man ej tar bort insugen.
Tips?

Ngn? Eller finns det ngn vänlig själ i lund/mma/Kävlingetrakten som kan tänka sig en liten hacka för "on-site" support :)

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det går att byta med insuget på plats. Det är flera på forumet som gjort det, men det är lite trångt. Att tänka på annars är väl att ha en ny packning till hands och att det sitter ett stag under insuget som måste bort.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Har tittat runt lite efter att tagit bort luftburk och lite annat och trångt är ordet. Tror att det är nog enklare att skära bort det gamla och sedan lirka dit det nya. Får se hur jag gör i morgon när jag startar.

Mvh, Thomas E

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Man kan enkelt knipsa av slangar till den gamla vv:n om dom ändå skall bytas. det underlättar.

kruxet är att sätta dit nya grejerna. Jag tog diskmedel och "övade" innan jag gjorde det på plats. 2 klick skall höras annars sitter ej rören fast...
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Vilket crap. Att ha en webasto gör det inte enklare. Varenda grej man skall göra strular och med -12 C i ryggen känns det riktigt illa.
Å jävlar vad trångt det är. Nu ångrar jag att man tränade underarmarna så mycket som man gjorde när det begav sig.

Bara att få bort slangklämmorna - som alla givetvis är riktade åt motvänt håll så man inte kommer åt dem :(
Har fått klippa sönder dem - får hoppas att bälgar och dyl klarar sig.

Oljestickan och röret sitter inte där det "skall" utan längre bak. Har inte hittat en enda bild som stämmer med min vy jag har i mitt motorutrymme.
Nåväl! Jag kommer inte låta bilen få "vinna" över mig. Såga tt det skall bara bli -5 C i morgon å man får väl njuta av det.

Mvh, Thomas E

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Glömde att fråga.

Den elektronik/kopplingsbox man skall ta loss. Sitter den med flera än två muttrar/bultar då min verkar sitta i bakkant trots att jag har tagit bort två st. Eller är det alla kablar kopplade till den som "drar"?

Mvh, Thomas E

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Om det är boxen under insugsrören du menar: på E39 så sitter den med mer än 2 skruv. Har för mig att det var minst 3 eller möjligen 4st. Böj inte kopplingsboxen, den loss så känner du det. Borra in huvudet så ser du.

kontakterna är bara att koppla loss. Jag märkte inte upp mina då jag ansåg att det är enkelt att lista ut vilken som går vart. Jag tog också bort spjällhuset då det sitter med 4 skruv och en stor kontakt.

Rörklämmorna är inte så svåra som dom verkar, man kan trockla in en mejsel bakifrån och öppna dom utan att man ser vad man gör. Har du skadat gummit så måste du byta, gummit är inte dyt och det brukar gå hål i det efter ett tag ändå.

tänk på att plasten blir känslig i sträng kyla, du riskerar att spräcka plasen både här o där om du jobbar ute. Om du tar upp styrröret som går ner i tråget, observera o-ringen som sitter i spåret nere i tråget. Den skall sitta där när du försiktigt lirkar ner styrröret igen. Tejpa över hålet ner i tråget direkt så att du inte råkar tappa något ner där medans du arbetar med annat.
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Hur har det gått här då Kävlingepågen?

Antar att du bor i kävlinge :) Inte många meter från mig då som själv bor utanför Landskrona..
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Jag har fått bort allt men att få dit det är stört omöjligt. Fattar inte hur man skall få in det och sedan vrida. Jag får knappt in den utan slangar.
Börjar misstänka att det är ett rör från Webaston som sitter i vägen.

Är inne på att bärga den till en verkstad för efter två fulla dagar ute i kylan så har jag ruttnat helt. Om det finns ngn vänlig själ därute i Kävlingetrakten som vill tjäna en hacka är det bara att säga till :) (eller om någon har ett bilsläp att hyra ut ) ;)

Mvh, Thomas E

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Smajly! Glömde bekräfta att - javisst bor jag i Kävlinge ;)

Mvh, Thomas E

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.