AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.181

Vad kan denna skadan på ratten bero på?

Hej!
Är intressent på en bil som finns över tretti mil ifrån mig, av den anledningen har jag bara studerat bilder samt pratat med säljaren hittils.
Upptäckte dock en lite skada på ratten, under och ovanför knapparna i ratten på vänster sida.
Frågade säljaren som såg skadan men ej hade något svar på vad den kom ifrån.
Vad kan det bero på? kan det vara något som uppkommit när någon försökt "öppna" ratten? eller är det bara något som man ej beöver bry sig om...

Vill bara få lite ideer o synpunkter innan man reser d 30 milen för o kolla på bilen.

här finns bilden
Länk

Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
vilken av bilarna gäller det?
bo
44
bockscar
525im -01
Nu vet inte jag heller vilken bil det gäller men kan det vara lackad plast där för mycket hudkontakt nött ner färglagret

Manche führen, manche folgen

an
316
andreas_r
BMW 320I Touring M-Sport -03 Titansilver
vilken bil är det!

Less is More
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Han har även skrivit i den där tråden Länk så jag drar slutsatsen att det gäller den svarta 120dM -07.

Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Om jag har minnet med mig imorrn kan jag åka förbi och kolla på den om du vill.

an
316
andreas_r
Ser helt klart konstigt ut... Det får åtgärdas innan bilen levereras!

Less is More
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Hittar ingen skadad ratt

Tjena!

Sorry att d var dåligt beskrivet vilken bil d var.

Datamongo som man är lyckades jag ej heller länka rätt. Men det är den svarta Bmw 120D m-sport, -07. På sista bilden(den med ratten) ser man en skada över och under knapparna i ratten. pratade m säljaren som beskrev det som att det lossnat ett lager där... han kunde dock ej säga hur det uppstått, kändes som en konstig skada tycker jag bara... liksom inget man brukar se. Så är lite orolig över vad det kan bero på bara...
Hur mycket tror ni man kan pruta på denna bil? är d prutmån överhuvudtaget? snacka med förra ägaren och han sa vad han fick i inbyte... även han kunde ej ge något klart svar på hur skadan i ratten uppstod. Skumt??

mvh Björn

bo
44
bockscar
525im -01
Kolla med Bmw vad plastbiten kostar och pruta den summan om du vill ha den perfekt, är garanterat inget du behöver se som en anledning att inte köpa bilen har samma på min e39a, och det är helt enkelt ett slitage som uppstår när man manövrerar stereon från ratten.

Manche führen, manche folgen

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Tycker nog att den ser lite sliten ut på vissa andra ställen också.
Har väl varit en tjänstebil med barnstolar i.
Kolla passagerarstol och höger bak.
Plus lite mer skavanker kan jag se.
Bör vara lite extra prutmån.

Visa användare
1.981
Thorssa
Var förbi och tittade på bilen tidigare idag och skadan är som sagt att det har släppt en bit av det yttre lagret. I övrigt är bilen fräsch invändigt, dock tittade jag inte jättenoga. Utvändigt har den en del tvättrepor, framförallt på bagageluckan som inte ser allt för rolig ut. Bilen har garanterat tvättats en hel del i maskintvätt. I övrigt finns några enstaka stenskott och på tröskeln under förardörren ett litet märke på kanske en halv centimeter.

Det var väl framförallt ratten och bagageluckan som jag skulle stört mig på.

an
316
andreas_r
Diskutera med säljaren, istället för att pruta på priset kanske en utvändig o invändig recond/polering och vinterdäck + en ny plast del på ratten!
Tycker jag låter rättvist vad jag förstår på skiket!

Less is More
Visa användare
1.981
Thorssa
Jag vågar nog påstå att bilen redan är rekondad både utvändigt och invändigt.

tack för alla svar!

O tack till dig som kikade på bilen...
Känns ändå konstigt att skadan kom av att det skulle "nötts" bort på 5700mil...

Återkommer med hur det går rörande affären.

//Björn

Fr
17
Fred73
X3 20dA F25-11
335dAT M-sport E91-10
523iAT E39-00

En fd kollega till mig hade alltid söndernötta rattar på sin tjänstebil på en del konstiga ställen och detta redan vid låga mil. Orsaken var att han hade en konstig ring på ett finger som nötte hål både på läder och plast...
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Direktlänk till bilden: Länk
Det skulle kunna vara märken efter en rattkrycka.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Bara för att sprida lite ytterligare. Gör en google sökning på BMW peeling plastic så hittar ni massor med träffar på bl.a. X-serien och E90/E91 m.fl. Länk

Finishen med lite matt gummifeeling är verkligen snyggt och skönt men tål inte slitage. I X3 sitter den typen av coating på mugghållare, knapp till facket i i-brädan, ratten, askkoppen bak, runt fönsterhissknapparna. Har man garanti är det väldigt troligt att man får det utbytt inom garantin. Jag har läst många trådar och för många byter de rakt av medan andra försöker klaga på lotion/kroppsfett osv. Det verkar vara en dålig lösning med blnak plast med gummerat skikt ovanpå som lätt släpper. Min ratt är 9000 mil gammal och ser inte rolig ut. Vissa små skador kring fönsterhissknapparna också. Jag hade liknade på min E90 fast inte ratten som inte hade den finishen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.