AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.181

Koppligen tar långt ner, vad tyder det på?

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Om dragläget ligger 30-40 mm ovanför mattan, tyder det då på en sliten koppling? Jag har sökt på forumet men de flesta verkar ha problem med att den slitna kopplingen tar högt upp. Den aktuella kopplingen slirar inte (inte ens om man provocerar den). Någon skrev här att dragläget skall sitta ungefär i mitten av pedalvägen, det gör det inte i det här fallet. Vad tyder detta på?

Jag har ett tag huserat i en annan tråd här angående min grannes skrap i växellådan: Länk Just nu tyder allt på att det är kopplingen som inte riktigt lirar, bilen kopplar nog helt enkelt inte riktigt ut när man trycker pedalen i mattan, därför skrapar det ibland. Jag tänkte hjälpa honom att lufta kopplingen nu i helgen men jag har inte så stora förhoppningar eftersom det inte känns som att man komprimerar luft med pedalen.

Jag har jämfört med min 330 och den tar också ganska långt ner men det säger inte så mycket, min koppling är ju garanterat sliten efter nära 20.000 mil. Dock tar den inte lika långt ner som på grannens 325.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Det ser ut som om jag kanske missuppfattat det jag läst och hört. Det verkar som om det är såhär:

- Om kopplingspedalen tar långt upp så tyder det på slitna lameller, alltså dags att byta koppling.

- Om kopplingspedalen tar långt ner så tyder det på ett problem i kraftöverföringen mellan pedal och koppling. Då är det alltså som personer skrivit till mig troligt att utluftning av hydraulsystemet kan hjälpa.

Stämmer detta?

Det kanske är normalt för E90 att kopplingen tar långt ner? 3 cm från mattan känns i minsta laget tycker jag.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är nog väldigt svårt att känna om det är luft i kopplingskretsen. Lättare med bromsar där det skall vara stumt stopp. Vet inte hur E90 brukar vara men 3 cm låter väldigt lite.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Ja, det får bli avluftning precis som flera hjälpsamma AP:are redan föreslagit. Jag hoppas för grannens skull att det hjälper, han verkar deppig. Han har haft en del otur med den bilen.
He
15
Helge89
328i e36 -96
Jag tror dock inte på luft i systemet.. i så fall läcker systemet.. kan vara gammal bromsvätska med fukt kanske? eller någon av cylindrarna som är sletna.. men de e bara en gissning..
da
99
danneldl
120d 2006
har en e90 320d
koppling tar väldigt högt upp och snabbt.
är den dålig då??har hårdkört kopplingen och testat massor men den slirar inte nån gång.
tips hjälpr eller är det normalt?
I mina öron låter det som att allt är som det ska.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
danneldl: Det är säkert normalt..
Min tar också ganska högt upp.
Jag förstår inte riktigt problemet?!
Du har plågat den utan att få den att tappa funktion..
Varför oroa sig??
da
99
danneldl
120d 2006
=) ville bara fråga för säkerhets skull.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.